Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??s

Inlägg av malman »

Just det ja... lite till hade jag ju gjort... jag började ju montera dit DRO-skalor typ skjutmåttsvarianten...(kina skalor)
Och byggt interface mot jury's touch dro applikation...

Dock avstannade den delen då värdena sudsade runt som tusan så fort man slog på motorn.. :(
Verkar som skalorna ej tålde vibrationerna...... ELLER... ( har jag tänkt på senare) kanske det var skalornas batterikontakter som ej gillade vibrationerna.... men inte kommit mig för att testa detta något mer... borde kanske ta tag i det......
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Hej "malman"
Det är klart att jag kan tillverka lite muttrar åt dej.
Jag ser att du har en hel del jobb framför dig för att få igång den.
Hoppas att du kan vänta några veckor för just nu har jag helt fullt med jobb.
Skicka mig bara ett pm så kan vi kan snacka vidare om adress och sånt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Jula borr/fräs som CNC ??s

Inlägg av X-IL »

malman skrev:Just det ja... lite till hade jag ju gjort... jag började ju montera dit DRO-skalor typ skjutmåttsvarianten...(kina skalor)
Och byggt interface mot jury's touch dro applikation...

Dock avstannade den delen då värdena sudsade runt som tusan så fort man slog på motorn.. :(
Verkar som skalorna ej tålde vibrationerna...... ELLER... ( har jag tänkt på senare) kanske det var skalornas batterikontakter som ej gillade vibrationerna.... men inte kommit mig för att testa detta något mer... borde kanske ta tag i det......
Det är nog störningar, inte vibrationer, som du märker av. Finns nån bra bloggpost på yuriys sida om avhjälpande.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

Det var tyvärr innan jag hade anslutnit någon extern kabel...skalan helt för sig själv alltså, helt orginal....
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

En annan fundering som dök upp nu när muttrar nog löser sig.... :D

Hur bökiga är wibergers trapetsskruvar att bearbeta.... dvs ta ned till 15mm för lager och sen lämplg gänga för mutter mm på slutet?

Enkelt i vanlig svarv....?

Tills bristen på svarv löser sig så överväger jag slip metoden med vinkelslip och borrmaskin...
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Det går jättebra att köra wibergers trapetsskruv i vanlig svarv.
Med nya vanliga skär så blir det kanon.
Bättre att du väntar tills du kan använda en svarv istället för borrmaskin.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

Ok.... får kanske göra ett försök i kompisens lilla julasvarv å se om det funkar.

Edit: Förlåt... clasolle-svarv är det ju...
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

Lite korspostning för att få infon i rätt tråd.. (Sorry för strulet)

En kompletterande bild för Glenns funderingar om symetri med excenterbussningar för pinolmatningen ur annan tråd. Diskussionen startade i MISAL819 tråden...

(Ja nu finns svarv i garaget... därav den tråden.. 8) )
Julafräs Pinolmatning 1.png
För att få dit en excenterbussning på andra sidan behöver man svarva ner 32mm lagerytan och ersätta denna med en bussning, men för att få full symmetri måste man ta även 22mm och fixa en bussning även där.
Det man måste klura ut är hur man fäster den nya lagerbussningen då denna har mkt litet ingrepp i det genomgående hålet i huvudet på fräsen. Så det är lite ont om plats att få till en infästning av denna. Inte omöjligt... kräver dock lite klurande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 28 januari 2017, 22:01:25, redigerad totalt 2 gånger.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

En till.... :mrgreen:
Julafräs Pinolmatning Sammansatt 1.png
Axeln hålls på plats av skruv som sitter i godset på husets högra sida och sticker in i spåret till höger på axeln....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Hej!

Du kan ta och titta på den här länken så kan du säkert få lite nya ideér om hur du ska göra.

Bussning på Z-Axeln
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

Jo jag funderade på något liknande men hade tänkt behålla spak och skalan, varpå det blir lite trångt vid stoppklacken för höjdmatningen, men det får nog plats om man anstränger sig... har inte tittat så noga på det ännu...

Tror på att det skall vara samma diameter på lagerytorna på båda sidor så man inte får offset fel i höjdled vid inpassning mot pinolen... det betyder att även spaksidan (höger) ochså bör tas ned till 20mm istället för de 22mm den yttre delen har nu...

Eller tänker jag fel nu igen.....(känndes självklart först.. men börjar tveka nu..) cad to the rescue...

Edit: Ööhhh... nä glöm det hela... vet inte riktigt hur jag rörde till detta i skallen.... gäller bara att matcha de båda sidornas excenterbussningar så blir det rätt......
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

HEJ!
Nu var det ett tag sen som jag skrev i denna tråd så det är väl dags.

malman
Hur gick det för dig eller tog det stopp.???


Har fräst en hel del med Julafräsen och den fungerar faktiskt forfarande.
Det senaste jag provade var att fräsa ut lite kretskort till märklins lampa för C-spår.

Jag gör mina kretskort i ett gammalt protel program där tar jag ut gerber filerna som behövs.
Sen öppnar jag dom i Coppercam (som jag har använt förut i denna tråd till att borra kretskort med).
Och då ser det ut så här.
coppercam.JPG
Den blåa ytan är det som ska fräsas bort.
Jag fräser först med ett Gravyrstift 0.2mm 30° och byter sen till en 2 mm fräs för att fräsa ut kortet.
Jag fräser med min 2.2kw fräs som jag monterade på julafräsen.
Jag körde en multi fräsning i coppercam så då kan man välja hur många kort man ska fräsa ut på en gång.
Jag fräste ut 4 st på en gång annars så blir det så många verktygsbyten.
När kortet är så litet så är risken stor att det rör sig när man fräser ut kortet, jag hade bara satt fast kretskortet med dubbelhäftande tejp så det rörde sig lite.
Jag ska lägga in lite (tabs) till nästa fräsning så att det inte rör sig.

Här kommer lite filmer på fräsningarna.
Märklin1_2.mpg
Märklin2.mpg
Märklin3.mpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av Glenn »

wr450f skrev: X-IL, I grunden så borde den inte behövas om man gjort en tillräckligt bra excentrisk lagerjustering på "fjädersidan" och filat kuggarna på z-axeln tillräckligt enligt lilluffes instruktion (jag har mer än en mm i skillnad på min lagerjustering). Men mitt kunnande/tålamod räckte inte för att få det riktigt bra. 8)
Huvudproblemet var att Z-axeln hade olika glapp över hela rörelsen (eller gick olika tungt beroende på hur jag justerade) då den excentriska lagerjustering gör att kugghjulet går in snett på Z-axeln. Men om jag drog tillbaka lagerjusteringen så att den löpte lätt så hade jag ett marginellt glapp i höjdled och allt såg bra ut när jag inte körde chucken.
Men med chucken roterande så vred sig Z-axeln åt samma håll och då kom problemen tillbaka enligt ovan att z-axeln gick olika trögt/högg på vissa ställen.
Efter alldeles för många timmar av justerande (och filande) så insåg jag att om jag klämde z-axeln med den inbyggda klämman så upphörde problemen, men z-axeln gick ju alldeles för trögt då av naturliga skäl.
Med dessa lager och z-klämman marginellt åtdragen (endast lite mer än handkraft) så fungerar z-axeln tillräckligt bra och vrider sig inte då chucken roterar då z-axeln ligger jämt pressad mot kugghjulet.
Så här efteråt så hade nog denna lagerklämma kunnat minskat bearbetningen av z-axeln och kanske även den excentriska lagerjustering.
/R
Alltså, det största problemet med min julafräs är ju just att pinolen glappar, och detta glapp försvinner ju i princip när man drar åt klämman, men det gör ju att det är svårt att manövrera Z medans man har fräsen igång..

Skulle din lösning hjälpa då ? ..men då kan man inte låsa pinolen eller ?

Grundfelet är väl att hela pinolen glappar i huvudet antar jag, och jag vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa det problemet.
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av lilluffe »

Glenn

Tydligen så skiljer det fruktansvärt mycket i kvalitet mellan olika tillverkare av maskinen.
Jag har sett att dom fortfarande tillverkar dessa maskiner på ett tiotal ställen i Kina, men också i Indonesien, Malaysia mfl länder.

När man slipar på kuggarna på z-axeln måste man se till att bara grada av kanterna inte fila på anläggnings ytan
utan bara ta med något fint sandpapper där annars får man lätt glapp.

Min maskin har jag inte haft några problem med att få till z-axeln efter att jag svarvade till en ny
oval excenter istället för fjäderhållaren.
Har du svarvat till fjäderhållaren och justerat in den Glenn
Men det bästa är att tillverka en ny det blir mycket mindre spel på pinolen.

Jag har heller inga problem med att z-axeln går trögt på olika ställen på slaglängden.
Så jag måste nog haft lite bättre kvalitet på min maskin eller så har den väl slitit in sej efter all körning. :) ;-)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Jula borr/fräs som CNC ??

Inlägg av malman »

lilluffe skrev:HEJ!
Nu var det ett tag sen som jag skrev i denna tråd så det är väl dags.

malman
Hur gick det för dig eller tog det stopp.???
Det är en definitionsfråga... men jag vill se det som att jag skyndar långsamt.. :)

Projekttiden/orken (utmattningsdrabbad) som finns har spridits på div andra projekt.. bla svarv uppfräshningen.. men snart så... ;)
Skriv svar