Hjälp med att löda på kretskort, mixer
Hjälp med att löda på kretskort, mixer
Hej,
Jag har en mixer som jag nu ska löda på kretskortet, port 2,3 och 6 ska vara jordade.
Frågan är: löder jag igen de hålen på kortets undersida först, och sen löder fast mixern?
Eller gör man på något annat sätt?
Jag har en mixer som jag nu ska löda på kretskortet, port 2,3 och 6 ska vara jordade.
Frågan är: löder jag igen de hålen på kortets undersida först, och sen löder fast mixern?
Eller gör man på något annat sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med att löda på kretskort, mixer
Skicka till mig i ett brev så löser jag det åt dig 

- Klas-Kenny
Lite underligt att de inte satt lödmask på viorna..
Jag hade i alla fall bara lött dit den och sett glad ut, finns ingen större mening med att fylla viahålen som jag ser det.
Jag hade i alla fall bara lött dit den och sett glad ut, finns ingen större mening med att fylla viahålen som jag ser det.
Tack kenny, det lutar åt att löda fast den först för att sen fylla igen hålen.
@Sm6un, hehe. nej jag skickar inget, det här är ett hobbybygge där jag lär mig.
Edit: det är ett kort som ska passa flera olika mixer, så den är inte specifikt anpassad för just den här mixern.
//Oscii
@Sm6un, hehe. nej jag skickar inget, det här är ett hobbybygge där jag lär mig.
Edit: det är ett kort som ska passa flera olika mixer, så den är inte specifikt anpassad för just den här mixern.
//Oscii
Hålen är inte till för att fyllas med lod, det är vior för att hålla ihop jordplanet, det kallas för via stitching.
Det är bra att du vill löda själv och lära dig men det är lättare att tipsa om man känner dina förutsättningar, vad har du för lödverktyg?
Det är bra att du vill löda själv och lära dig men det är lättare att tipsa om man känner dina förutsättningar, vad har du för lödverktyg?
@sm6un , jag har en lödstation från kjell.
Ok, hur ska 2,3 och 6 få kontakt om jag inte löder igen hålen?
//Osci
Ok, hur ska 2,3 och 6 få kontakt om jag inte löder igen hålen?
//Osci
- Klas-Kenny
Hålen har redan kontakt igenom kretskortet. Det är hela poängen med just vior, att förbinda sidorna med varandra. Vid tillverkning så pläteras insidan av hålen, så att det blir kontakt genom hela utan att behöva löda något i dem.
Samma sak som i de stora hålen, där ser du ju att det är metall genom hela hålet. samma gäller de mindre.
Edit: Inte nog med det, så är ju benen dessutom direkt anslutna till varandra genom jordplanet på ovansidan också.
Samma sak som i de stora hålen, där ser du ju att det är metall genom hela hålet. samma gäller de mindre.
Edit: Inte nog med det, så är ju benen dessutom direkt anslutna till varandra genom jordplanet på ovansidan också.
Hej.
Jag såg det, så här blev det. Jag vågade inte värma för mkt, bara de får kontakt.
Tack till klas och sm6..
Edit: Hur känsligt är det vita höljet?
Jag var väldigt försiktig med att värma så att höljet inte skulle smälta, men den kanske är väldig värmetålig.
Jag såg det, så här blev det. Jag vågade inte värma för mkt, bara de får kontakt.
Tack till klas och sm6..
Edit: Hur känsligt är det vita höljet?
Jag var väldigt försiktig med att värma så att höljet inte skulle smälta, men den kanske är väldig värmetålig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.