Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

OJ!

Det där var ju mycket intressant, i alla fall för en sån som mig. Det verkar ju klockrent med mer funktionsbaserade krav och egenkontroller. Dock måste jag ju nu se över alla mina beslut om hur jag har utformat och ska utforma vissa saker så att det lirar med de nya reglerna. :\

Man kan läsa mer om Transportstyrelsens nya regler här.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Jugge »

Fantastiskt spännande och intressant projekt. Jag uppskattar att du har tagit dig tid att skriva så mycket här i forumet. :bravo:
Önskar dig och familjen lycka till och hoppas ni snart kan åka en runda i båten.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har nu transportstyrelsens UTKAST till nya regler i min ägo. Om nån är intresserad av en tjuvtitt så är det bara att maila mig.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Elfrågorna har hamnat lite i skymundan till fördel för meck med värmesystem och ventilation som måste till innan vintern. Men nu händer det lite saker i alla fall!

FTX-agg på plats ovanför kaminen i styrhytten. Hittade ett som var lagom litet och kostade blott 7 papp så jag slog till direkt.

Bild
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu var det länge sen jag skrev nåt här. Men det händer saker på båten.

Just nu håller jag på att rengöra massa mässingsventiler som jag ska montera i skrovet. All gammal färg är borta så nu är det dags för puts och nån slags behandling för att undvika att det ärgar allt för mycket.
DSC_0069 (Large).JPG
Många husmorsrecept på mässingsputs innehåller bakpulver och citronsyra. Andra (t.ex. detta: http://www.stsf.org/arkiv/ToT/Massing_o_koppar_2003.pdf) innehåller nån syra och ammoniak.

Vad är teorin bakom det? Borde inte basen och syran neutralisera varandra? Att baser är bra på att lösa smuts och syra är bra på att lösa ärg är jag med på men blandningen?

Jag har tillgång till citronsyra, fosforsyra, vanliga alkaliska rengöringsmedel, propplösare, målarsoda etc. Och en tunna. Nu tänkte jag blanda till nåt smart att putsa grejjerna i. Några tips?

Och sen ska man kanske neutralisera sin poleringssoppa så att det inte ärjar vidare. Tvätta i såpvatten? Smörja in med parrafinolja som sista steg?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Jugge »

Du kan ju testa med ketchup.
Tvätta mässingen med såpa och vatten.
Ta på rikligt med ketchup. Låt stå cirka en timme.
Spola av med varmt vatten.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har läst det tipset oxå. Men det kanske är mer applicerbart på små mässingsljusstakar. 20 st stora ventiler kräver nog en stor leverans från Heinz. Verksamt medel finnes nog på plats i större kvantiteter i kemikalierna jag nämnde ovan.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Bakpulver och citronsyra reagerar ju med varandra, så det bildas koldioxid. Antagligen inbillar sig folk att det "tar bättre" bara för att det dubblar och fräser om det.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Bakpulver verkar ha pH ca 8,6. Citronsyra ca 2-4. Så lösningen bör fortfarande vara sur.

Jag har nu testat med bakpulver och citronsyra och jag tycker att det biter bättre än bara citronsyran faktiskt. Men jag är fortfarande nyfiken på varför.

Här har jag nuvarande arbetsstationer. Stora blå tunnan är ca 30-50 liter citronsyra och lite bakpulver. Här får ventilerna ligga och vänta en stund. Blå backen intill har jag en skvätt bakpulver och citronsyra i botten. Mycket starkare blandning. Här skrubbar jag med en grön tvättsvamp av bra kvalité. Nästa back innehåller vatten och där diskar jag av ventilerna med lite yes efter putsningen.
DSC_0071 (Large).JPG
Det blir inte knullputs på grejjerna, men det är bara grovt gjutgods så det går inte att få till blank yta annat än om man slipar ner hela skiten.

"Bombluckorna" är i galvat stål så det får två lager grå färg istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Polermaskin och autosol?

Har en bekant som jobbade med dentalprylar, han polerade en aluminiumplåt spegelblank:) Vet dock inte vad han använde, men de använde väl det för att polera upp konstgjorda tänder alltså.

(Det skulle vara en instrumentpanel, jag hade gett den "borstad" finish med stålull, men han tyckte inte det var snyggt.)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Om det blir surt eller baskiskt har snarare med hur många mol du har av varje sort snarare än vilket pH lösningarna har.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av cinc »

Om det ska bli riktigt blankt så får du nog polera dessa med rätt utrustning.
Då blir det lättare att hålla dom blanka i framtiden också.

Slipmaterial finns hos https://www.sodermalmsmaskin.se/category/polering eller http://sveaco.se/default.asp

Vill du ha det riktigt proffsigt gjort så kan nog http://www.metallsliperiet.se/ eller Bålsta metallsliperi här i Bålsta hjälpa dig.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Att få spegelblankt har som sagt aldrig varit målet. Det är ganska grovt gods och jag skulle behöva slipa bort upp mot 3 mm för att få bort alla porer. Målet är att få en hyffsat jämnfärgad yta som med tiden kommer mörkna men inte ärga grönt. Det är även helt orealistiskt att jag i framtiden skulle ha tid att underhålla massa blankpolerad mässing.

Lite närmare bild på nuvarande status. Jag kanske nöjer mig med detta resultat.
DSC_0072 (Large).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av LeCanard »

Är det verkligen mässing och inte brons ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte detsamma, det ser ut som brons, men det kanske är svårt att se.
Skriv svar