Död mikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DerPiltz

Död mikrofon

Inlägg av DerPiltz »

Jag har försökt att interfaca en vanlig PC mikrofon till en krets som skall modifirera tal och med samma resultat varenda gång: mikrofon dör och jag måste köpa en ny. Jag har lyckats avrätta två mikrofoner redan på det här sättet och jag börjar bli irriterad.
Jag har försökt med en krets på formen:

Bild

och mikrofonen är en hama med specs:
Technical data Micro:
- Micro type: Capacitor
- Alignment: Cardioid
- Frequency response: 30 Hz - 13 kHz
- Sensitivity: -58 +/- 3 dB
- Impedance: 1.4 kOhm

http://www.hama.de/portal/articleId*22401/action*2563

Vad är det som de här är så känsliga för. Kan man spränga dem genom att skrika för högt eller vad? För hög spänning? För låg spänning? Jag kan inte hitta några ordentliga specs förutom ovan.
bearing

Inlägg av bearing »

Kopplingen i schemat borde inte kunna funka. Det måste finnas en likströmsväg ut från plusingången vilken du spärrat med kondensatorn. Koppla ett motstånd till jord så ska det funka. Passa även på att dimensionera motståndet så att det blir ett högpassfilter på rätt frekvens. 30 Hz kanske?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Matar du elecetec-mikrofonen med 12V????

Pallar den det? Jag har sett riktigt många på 5V men ingen på 12V faktisk. Kanske du ska göra som man brukar: kolla i databladet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tolv volt? in i en stackars mikrofon? Är det tänkt som en defibrillator för att få igång den döda micken när konstgjord andning inte fungerar? :D

Ett tips är att börja med lägre spänning. De flesta mickar steks om man skickar in mer än 10V. De flesta vill ha 3V eller 5V. Kopplingen ser däremot rätt ut.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Nix, batteriet skall vara på 9V glömde att ändra i multisim, sent på natten etc.
(Glömde även att sätta ut jordmotståndet som finns på den riktiga kretsen till OPen) :shock:
Jag skall köpa ett löst mikrofonelement istället och se ifall jag bränner det också. Jag bara undrar hur man designar seriemotståndet till miken. Det står något om impedans i de icke existerande specsen men det kanske bara är signalimpedans som det står och inte DC-motstånd.
PC-mikar är för jobbiga. De har två utgångar och en jord och jag förstår inte alls hur de är kopplade inombords. Lägger man spänning över bara ena utgången så funkar det inte alls men däremot om man lägger spänning över båda om man bortser från att miken långsamt dör som är problemet.

Jag hade 60K seriemotstånd och så funkade det förutom att spänningen över miken var 0.2V!!! men det gick att höra en förstärkt signal från miken.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm det där bör funka.. så har jag gjort många gånger

Jag har många gånger kopplat upp små kondensatormikrofoner med 12V osv utan problem. Om det är en kondensatormic med två sladdar brukar jag göra som du gjort: Jorda ena tråden och andra till förstärkning via kondensator samt spänning (12V tex) till samma punkt via ett motstånd.

Jag hittade en annan kondensatormic för ett tag sen som hade tre trådar. En röd och två vita tror jag. Lade spänning på den röda och tog ut signal över dom två andra. Sen har jag även haft en dynamisk mic som hade tre trådar. Då är två av dom signal och den tredje skärm.

Nu vet jag inte om detta är rätt eller så men för mig har det alltid funkat iallafall :)
Hur man dimensionerar motståndet skall det finnan fakta om på elfas faktasidor har jag för mig.
edit: Nej :o det varinte på elfa med kolla gärna lite under mikrofoner, finns en del ritningar och sånt..

edit2: Hittade en intressant länk på Kjell.com
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4218&path=
Här använder man 10V= matning med bara 2.2k motstånd...
Senast redigerad av Fritzell 22 april 2006, 09:53:41, redigerad totalt 2 gånger.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du måste ansluta en jord till miken, samt att resistorn skall vara på 10kohm. 4.7k ger för hög ström genom mikens interna fet trissa = poof.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Har jag inte redan jord? :shock:
Jag skulle säga att minuspol på batteriet är jord men jag skall testa med 10k. Jag tror att jag testade med 5k för att det dyker upp i alla kretsar på nätet men jag vet inte om jag vågar testa med en till :lol:
Skriv svar