Ubbes fräsbygge.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Nu är fräsen testad och min första fräsning ser ut såhär :)
Scorpion.jpg
Nu vill jag hitta lite mer kuliga och lite mer avancerade saker att fräsa!
För nåt år sedan såg jag ett klipp på Youtube där det tipsades om nån amerikansk hemsida där det fanns en himla massa fräsprogram att
ladda hem, många gratis och många kostade en mindre summa pengar men nu kan jag inte hitta dit igen! :(

Tips på såna sidor skulle vara kul! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

En bild på fräsen som den ser ut nu.
Fräsen2.jpg
Jag ska beställa en 8-10mm plåt i lagom storlek för att lägga på bordet nån dag i veckan tror jag. Den plåten ska borras och gängas med 50x50mm eller 100x100mm mellanrum för att kunna spänna fast saker i lite smidigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Här har det ju varit dött ett tag.

Fräsen står likadant som på senaste bilden jag postade och det beror på olika anledningar.

En anledning är att min fräsdator stendog och då ledsnade jag lite, jag tyckte det var ganska mkt jobb med att få allt att lira hyfsat och helt plötsligt var jag nästan tillbaka på ruta ett igen....... :cry:

En annan anledning var att jag påbörjade ett ganska stort altanbygge som snodde en massa tid och den altanen byggdes mot den gaveln av uthuset som fräsen står i, vilket i sin tur innebar att fönstret som fanns där byggdes igen och då fanns det inget ljus alls i den delen av uthusvinden längre :roll:

Nu (två år senare) har jag dock skaffat mig en ny dator och fixat belysning i taket så nu vill jag ha igång fräsen igen!

Jag har stött på ett litet problem dock.

Jag inbillar mig att jag fått till parallellportsadress och grejer rätt och "tror" även att jag fått till resten som det ska vara men ändå funkar det inte....

Nån typ av kontakt har jag med fräsen, det hugger till exempel till i motorerna när jag startar datorn och när jag "joggar" Y fram och tillbaka så rycker det till lite i stegmotorn åt ena hållet men inte åt andra och bara Y, inte X och Z.

Tips någon?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av H.O »

Fel pinout känns ju som det mest rimliga. Alltså vilka pinnar i LPT-porten som går till vilken drivare respektive funktion (steg/riktning).
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av X-IL »

Låter lite som att du bytt plats på step och dir på åtminstone den som rör sig lite. Du kan inte rädda inställningsfilen från den andra datorn?
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Jag har faktiskt skakat liv i den gamla hårddisken. Jag har inte flyttat över inställningsfilen eftersom jag inte fattade vilken det var men har försökt kopiera inställningarna rakt av bara. Jag har helt enkelt använt mobilen för att fota alla gamla inställningar och sen kutat ut i uthuset och lagt in dem i fräsdatorn :lol:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Perkla »

Ser ut att vara ett enkelt men funktionellt CNC bygge tycker jag, alltid roligt att se andra som bygger CNC... trist att den blivit stående dock..

Inlägget är kanske lite OT men det ser ut att kunna bli riktigt kallt där den står.... mössa och vantar på ?
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Ja det är ett helt ouppvärmt utrymme den står i så nog är det mössa och vantar som gäller alltid! :D
Tanken är att utrymmet ska isoleras och värmas upp i framtiden.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Perkla »

Anade nästan att det är mössa och vantar som gäller, huvudsaken är ju att det funkar, det går ju alltid att förbättra med tiden om inte annat.. :D
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Idag fick jag faktiskt fräsen att funka igen......och då blev jag påmind om vad det för för grejer jag hade tänkt förbättra/bygga om :lol:

Jag hittade filen med inställningar på den gamla hårddisken och gjorde ett kastbyte i den nya fräsdatorn och då funkade allt kanon igen, så nåt var det som jag inte hade fått rätt :roll:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av X-IL »

Härligt att min taktik faktiskt gav resultat! Ja man vill alltid förbättra när man använder, sen glöms det bort till nästa gång :)
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Perkla »

Sodergarden skrev:Idag fick jag faktiskt fräsen att funka igen......
Vad roligt att du kört igång den igen, den har ju stått ett bra tag.. :D
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Ja och nu när den funkar igen har jag bestämt mig för att skruva isär den och byta de långa linjärstyrningarna då den enkla rundstångsvarianten från Kina som
jag har nu inte riktigt verkar tåla vikten, dessutom har jag nog inte fått dem 100% parallella och det är ju ingen fördel direkt.
Jag har hittat en fet skena och en drös "vagnar" på jobbet som ska dit istället, ena sidan blir fast och den andra lite justerbar.
Sodergarden
Inlägg: 38
Blev medlem: 5 mars 2016, 12:28:05
Ort: Motala

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av Sodergarden »

Arbetet på min fräs går sakta framåt! :)

1. Jag har byggt om Z-axeln ordentligt då jag inte tyckte att jag hade tillräcklig arbetshöjd, ny längre kulskruv till Z är på väg också. Nu har jag
nog ungefär dubblat arbetshöjden som nog ligger på ungefär 250mm numer.

2. FETA linjärstyrningar i X istället för de klena rundstångsvarianterna med m5-skruv som jag började med.

3. Jag köpte mig en 2.2kw spindelmotor och en sån där Hyunyang frekvensare på Ebay för ett par veckor sedan och nu har jag tillverkat fästet
för att få dit spindelmotorn på fräsen.

Jag lovar att peta in ett par bilder inom kort! :)

En fråga: Vad bör jag köpa för kabel att använda mellan motor och frekvensare?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ubbes fräsbygge.

Inlägg av H.O »

Skärmad 4-ledare 1mm² eller 1.5mm², någon flexibel variant, finns speciell släpkedjekabel som är att föredra. JB CNC har IGUS 4G1.5 men den verkar vara slut för tillfället.
Skriv svar