Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av anders_bzn »

Laga!

Det är säkert mer som kan vara trasigt, men här är databladet på FET:arna som är trasiga: http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... rfd110.pdf

Rita sedan upp lite schema runt dessa så kan man avgöra vad som mer kan vara trasigt. En kortsluten motor kan hinna ställa till med en del innan motorskyddet löser ut, det är mer till för att skydda motorn än elektroniken.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Ja, jag hittade detta nyss också:
http://elcodis.com/parts/407641/IRFD110.html#datasheet

Men det finns olika komponenter på kortet som också är FD110. På dessa står det FD110 I*R9520 2G 3T och på någon annan står det FD110 I*R9434 8X 4T

Det här med småkomponenter är inte min grej direkt :oops: :vissla:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av anders_bzn »

I databladet jag hittade står det en referens till sidan 1515 för part markings. Men den sidan är inte med såklart. Jag tror inte dessa är viktiga
FD110: Är komponenten
I*R: Är international rectifier (tillverkaren)
9434: Är tillverkad 1994 vecka 34
8X 4T: Kan bara besvaras av databladet från tillverkaren.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Hittade denna på ELFA:
https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf
På sista sidan står det att tecknen längst ner står för "Assembly lot code".

Bara att beställa ett gäng med andra ord. Synd att jag inte kollade detta tidigare, beställde ju häromdagen... Beställer delar för några kronor och "så passar man på" att handla annat så man får det fraktfritt också. Det blir dyra komponenter :vissla:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Beställde ju prylar från ELFA häromdagen och jag måste ju säga att DHL är fantastiska:
Bild
De försökte inte leverera idag, men däremot fick jag ringa och godkänna leveransen... Försökte få de att köra till utlämningsstället istället, men det gick inte för det är olika bolag. De skulle leverera det hemma mellan 12 och 14 imorgon.

Men paketet var i Köpenhamn i tisdags och nu är det tillbaka där igen :bravo: :vissla:

Undrar varför de heter DHL Express förresten?

Man drar sig ju lite för att beställa komponenterna från ELFA om det blir likadan frakt... :doubt:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Så olika det kan vara med DHL. Min servomotor skickades i lördags från HongKong och var hemma hos mig tisdag lunchtid.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Paketet anlände idag iallafall :D

Det skumma är att jag valde frakt till utlämningsställe när jag beställde, men det blev med utkörning och de fick inte köra det till utlämningsstället...

Löda lite batterier senare ikväll, måste även beställa lite komponenter också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Funkar inte för utrikes ankommande paket att köras till Servicepoint, gäller enbart inrikes paket som i sin tur inte körs ut till adressat.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

OK, det förklarar saken. :tumupp:

Batteriet på Motioncontrollern gick utmärkt att byta, men det på CPU-kortet verkar vara ditsvetsat! :shock:
Det ena benet var i princip löst rent mekaniskt och tyvärr såg jag ingen riktig kopparbana på vägen. Minusbenet satt helt galet hårt och gick inte att få loss. Höll på så länge jag vågade, men till slut kortade jag benet på batteriet och lödade dit detta på resterna av det gamla batteriet. Men det känns som att kopparbanan har försvunnit till pluspolen, så batteriet gjorde ingen nytta. Men som jag fick våldföra mig så kändes det som att jag skulle vara glad om datorn hoppade igång igen...

Var ute och testade nyss och den hoppade igång, men fortfarande klockproblem, så ska man få rätt på det så får man nog byta PC-kortet.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har varit lugnt på EF-projektfronten under vintern... Bytte jobb i höstas, jobbar som konstruktör på ett företag som gjuter och bearbetar prototyper. Så nu känns inte maskinerna hemma som tillräckligt avancerade längre när man ser vad maskinerna på jobbet kan göra...

Men nu är jag på gång med lite skruvande igen, har dock varit justerad de senaste två månaderna, för min hälsena gick av när jag skulle fälla en stor björk med hjälp av brytjärn. Trodde aldrig att man kunde slita av sin hälsena på det viset, men det gick... Kommer ta ett bra tag innan man kan springa igen...

Hursomhelst, vi börjar med min Harrison-svarv. Det dök upp en servomotor på Ebay för ett tagsedan, så den inhandlades. Gav runt 3500kr för den, dyrt med tanke på vad jag gav för hela maskinen.
Bild

Sitter inte smidigt till, så var liiiite jäkligt att få den på plats igen.
Bild

Väntar nu på ett gäng styrkort också, fick tag i 3 kort och 3 mindre servomotorer i England för ca 2500kr, ska faktiskt dyka upp på tisdag! Så jag håller tummarna för att det ska gå att få liv i den igen!

Nu över till gårdagens köp, en EMCO compact 5 PC som jag köpte på en loppis
Bild

Läste en guide om att det går att bygga om kretskortet som kommunicerar med datorn, så det gav jag mig på idag.
Bild

Bort med "latchen" och in med byglingar
Bild

Innan jag ens gjorde ovanstående så såg jag att en säkring var gången och det verkar som att de har försökt att felsöka på maskinen för luckan på baksidan var halvöppen. Så den fungerade nog inte när den ställdes undan.

Det är ett Power Supply Board och hur jag än kopplar loss och donar så går säkringen. Ser dock inga komponenter som har "släppt ut röken" så det är lite knepigt. Har hittat lite dokument på nätet, men inget riktigt bra elschema ännu. Det är säkringen i ringen som går hela så fort man slår på maskinen.
Bild
Det går dock att slå på maskinen och dra igång spindeln, men jag har problem att få 5V-matning till kommunikationskortet, så det går inte att få några servomotorer att röra sig.

Varför kan det aldrig gå enkelt och smidigt någon gång? :vissla: :lol:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Här är halvrisiga scheman som jag har hittat på nätet:
Bild

Bild
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MiaM »

Om jag ser rätt på bilden så står det e6 1A vid säkringen som går.

Har du en multimeter med diodtestfunktion? I så fall, slå av strömmen till maskinen och kör diodtest över säkringshållaren (utan säkring). Mätaren ska visa minst 1,2V. Om den visar mindre än så så lär minst en av dioderna invid (typ 1N4004 , följ banorna från säkringshållaren ifall du är osäker på vilka dioder det är) vara trasig. Mät i så fall diodtest över varje diod, du ska få minst 0,6V över varje diod mätt åt "rätt" håll och oändligt åt "andra" hållet.

Mät sen diodtest eller ohmmätning över kondensatorn (1000µF 25V). Mätaren ger antagligen lite utslag först och ett ögonblick senare visar den oändligt. Om du inte får oändligt på mätaren så får du felsöka mer. Det är i princip bara att lossa olika delar. Börja med att lossa kabeln från X11/4 och mät igen. Om det fortfarande inte blir oändligt på mätaren så löd loss kondingen.

Om allt detta ser bra ut så prova att lossa det som är kopplat till utgången X11/4 ("Coss deck"?), i med en ny säkring och se vad som händer när du slår på strömmen. Troligtvis kommer du få dels 5V fungerande, och dels få 16V (eller lite mer) på X11/4 (mätt mot signaljord, X11/6).

Om säkringen däremot går igen så kan det inte vara så mycket mer fel, elektrolyten på 1000µF 25V eller den lilla kondingen på 100nF är väl det enda som också skulle kunna vara paj. Motstånd (330 ohm) blir det i princip aldrig kortis i och även om det är kortis i zenerdioden eller nåt däromkring så ska motståndet se till att det inte går så mycket ström att säkringen går.

Kopplingen med motståndet på 330 ohm, en zenerdiod och en kondensator på 10µF ger drivspänningen för själva styrningen i LM723 som används till 5V-utgången, medan den lindningen på trafon som är säkrad 4A trög ger den ström som till slut kommer ut på 5V-utgången. Så det är helt normalt att 5V saknas när "din" säkring är trasig.

P.S. dessa gamla blåa elektrolyter från Philips brukar vara rätt bra, men om maskinen stått länge så kan det vara bra att mjukstarta. Helst med en vridtrafo, men i andra hand genom att bara köra kortare stunder i början och låta kondingarna vila ett tag mellan provkörningarna. Detta sparar dig troligtvis jobbet att behöva byta kondingar framöver.

Den guldfärgade kondingen som verkar ingå i delen där säkringen går vet jag dock inte hur bra den är-
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Stort tack för din fina felsökningsguide! Jag mätte och donade lite igår, men fick inte ut kortet helt utan att lossa kablarna på vänstersidan, de är omärkta så jag måste fixa märkning innan jag gör det, men det lilla jag kunde mäta på igår så verkar dioderna hela, har diodtest m.m. på mitt instrument. Lutar lite åt den guldiga kondingen, ska mäta på den!

Det mer specade elschemat är nog inte riktigt till exakt samma modell, men de använde nog detta kortet till flera modeller och nu när du skrev Coss Deck så inser jag att det är Cassette Deck på de maskinerna som har det! För inget är inkopplat på X11/4, men eftersom den används till LM723 så sabbar ju den säkert det för det.

Stort tack som sagt! Återkommer med resultatet :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina

Inlägg av eeedis »

Wihoooo!!! Lödade bort den gula kondingen och det blev 0 ohm när jag mätte, hade tur att ha en trasig svets som hade en passande konding, så lödade dit den och nu fungerar det att köra från Mach3!!!

Grymt nöjd nu :D
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Lite pics från dagen:

Den gula kondingen var boven i dramat, lödade bort den och mätte den med ohm-mätaren och det blev 0ohm.
Bild

Skruvade ihop allt igen
Bild

Här är kortet, ringade in den "nya" kondingen
Bild

Putsade lite på maskinen, den lär inte ha använts mycket!
Bild

Var ju tvungen att "spåna" lite, så körde av lite aluminium manuellt med knapparna via Mach 3.
Bild

Såååååå, nu blir det till att lära sig svarva med Mach3, göra en vettig fast installation och framförallt, komma på vad man ska svarva i den :vissla: :lol:
Skriv svar