Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Säkringarna på försörjningen lär inte vara något problem då det är säkrat bra mycekt högre... (63A)

Problemet är att på lastsidan som är som en UPS kan jag bara driva teoretistk 3300w per kanal. Larmar redan vid 2500... Medans den andre inte larmade förräns vid 4000W...

Nu är ju detta som sagt ett I-lands problem då jag ändå kommer driva allt via Grid utgången och inte last utgången. Last kommer bara köra servrar/datorer/nät och såadnt som jag hellst inte vill ska gå ner när strömmen försvinner.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Nu har elektrikern varit här. Lika konfunderad han ovh visste inte vilken typ av brytare smo faktiskt ska vara i skåpet. Sätter dom en 4polig som i regel ska vara enligt föreskrifter så bryter dom också min eventuella jord till maskinen och måste således ha någon typ av frånskiljare samt egen jordning.


Så varför krånglar detta till det? Jo hade det varit en vanlig grid-tie inverter endast hade det inte spelat någon större roll. Men då jag har en med backup så vill jag ha jord efter också och jag får inte koppla egen jord som är inkopplad kontinuerligt. Inget problem heller då just en frånskiljare kommer lösa detta. Han skulle undersöka det samt snacka med EON för att helt enkelt se hur vi ska göra för att inte gå över ån efter vatten.

Ny rapport imorgon som det ser ut.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Elnissen var här. Skyltar beställda samt en box att sätta över nuvarande brytare. Efter mer forskande så är det faktiskt godkänt med en 3polig brytare och man behöver inte bryta något annat. Och detta betyder att jag kan använda nuvarande Jord jag har framdraget via befintligt.

Så vi kommer sätta en låda över nuvarande brytare som man kan låsa med hänglås samt lite dekaler sedan så kan EON komma ut och göra sitt (Beroende på semester)
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Det händer saker nu!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jamänn! Vad?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Elektriker 1 och 2 har varit här. Så nu kan jag officiellt börja tillverka el ut mot nätet och det rullar på. Trycker just nu ut ca 8kw mot nätet i fråga.

Återstår en hel del för mig själv men nu kan jag på allvar börja använda elen jag tillverkar.


Nästkommande steg är i korta drag:

* Fler paneler på taket (ligger 7 till i verkstan)
* Koppla in min egna elmätare i skåpet samt dra kabel för övervakningen
* Fixa till där invertern sitter. Måla samt bygga klart med fläktar och filter för damm.
* Koppla in åsk-skydden
* Få mitt el-abbonemang bytt mot en leverantör som faktiskt betalar (Väntar på flytten nu)
* Samla ihop alla kvitton och liknande och ansöka om bidraget på 20%

Säkert glömt flertalet men det kommer.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Kopplade in en extra mätare vid EON´s mätare så jag lättare kan se vad jag importerar samt exporterar.

Samt detta är dagens produktion på 8k2 paneler. Syns även att det var av en stund på dagen samt lite skugga.
produktion.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Så här ser det ut på väggen för tillfället:
install.jpg
Saknas kabelkanaler samt uppmärkning. Ska även rivas så bakgrunden får lite färg på sig.

Grävde ner en ekkx kabel för modbus delen på mätaren i skåpet. Och ja den ligger grunt. Är inte tänkt till att vara långvarigt då skåpet ska flyttas till verkstaden senare i år alt början av nästa år.
grävt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Snittar lite drygt 43kwh per dag just nu med alla dessa jäkla moln. Får väl ändå anses ok.

38 av 40 paneler på taket så långt. Fick även hem en 1200w microinverter idag som tar 4 paneler in och får 1fas ut. Ska bli intressant å testa.

Väntar på grejer så man kan koppla in elmätaren i skåpet till datorn med och inte bara invertern. Sedan ska det göras mer. Har inte heller kunnat gå upp på taket och snygga till kablar o.s.v då det regnat av och till. Och plåttak och regn är ingen hit....
Jockeh
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 februari 2016, 17:54:25
Ort: Gotland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Jockeh »

ser ju bra ut ! liiite avis! :)
43kw per dag? hur mycket skickar du ut på nätet ?
vad var det för inverter ? fick igång en 1200W mpp solar 1212HS nu, skall ha lite mer paneler på den bara ..
skall användas till UPS/backup av det viktigaste som vatten o värme.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Tjena,

Jag har inte helt fått igång övervakningen och visningen av vad som går ut på nätet. Men jag har toppat 55kwh en molnig dag så här långt. Och då jag över ett helt år snittar runt 43kwh om dagen så får det anses helt ok.

Men ska försöka sammanfatta lite mer vettiga siffor senare.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Så här ser produktionen ut för de första dagarna detta året. Har ju inte varit lika mycket sol länge.

Detta tillverkat på 38*260w paneler.
dagligt.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Har tillverkat en hel hög med hållare till för panelerna. Dessa ska bytas ut på det jag instalerade först så jag får samma överalt.

Har även börjat på en solföljare. Köpte ett kit (elektroniken) för detta så håller på med hårdvaran så att säga. Använder mig av hjullager från en 850 för rotationen och sedan har jag fått tag på lite skrot för vinklingen. Återkommer med bilder och annat.

Hoppas kunna göra test på en axel imorgon om solen tittar fram.

På denna ska det sitta 6*260w om allt går vägen. Planen är att kunna jämföra med det som är på taket och se hur mycket extra man faktiskt får in. Samt då att kunna utnyttja morgon och kvällstimmarna ytterligare något.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Eli »

Billigaste och mest tillförlitliga sidleds solföljaren? Byggs för någon tjuga av en 24 timmars timer.

Den följer solen även bakom moln och på natten och skyddar då panelerna för snö & sot.

Timern monteras fast under de vridbara solpanelerna och switchen på samma axel som de.
( Alternativt med ett par extra kugghjul för att få motsatt riktning kan den monteras i toppen. )

Switchen kopplas via t.ex relä eller hellre MOSFET att styra drivande motor som kommer att gå en liten bit
( beroende av switchens hysteres) varje gång armen hinner ikapp.

Elöverföring via släpringar eller sladd om kompletterad med lite mer komplicerad el & mekanik för återgång på kvällen.
IMG_2520.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Njä vill ha en som aktivt följer solen och det är det jag bygger. Den ska även reglera i höjdledd (om det nu heter så)

Är inte så mycket till det. 4 sensorer och en opamp och några relän för att driva 2 motorer.
Skriv svar