3-Bands EQ med "Kill"-funktion
3-Bands EQ med "Kill"-funktion
Behöver det i ett litet DJ-Mixer projekt jag håller på med. Någon som har ett schema eller en länk till något ??
- Henrik Kjellberg
Tror du skulle kunna pussla ihop ngt med den här:
http://www.schematicsforfree.com/archiv ... aliser.pdf
http://www.schematicsforfree.com/archiv ... aliser.pdf
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Klickade på länken..:
"Please, no hot-linking. If you came to this page from another site, please visit schematicsforfree.mattsoft.net for a full listing of all the files available."
Gick in på sajten. Reaktion -->
Vem har kommit på den geniala idén med att göra en sajt där texten har font-size:36 ?
"Please, no hot-linking. If you came to this page from another site, please visit schematicsforfree.mattsoft.net for a full listing of all the files available."
Gick in på sajten. Reaktion -->

Vem har kommit på den geniala idén med att göra en sajt där texten har font-size:36 ?

Har löst detta nu, tänkte dela med mig om hur man gör om någon annan behöver göra en EQ med Rotary Kill/Kill Switch så som det funkar på DJ-mixers.
Först glöm det vanliga sättet att göra en EQ.
Detta är grundprincipen. Vad man gör är att göra ett 3-vägs "Crossover" filter på 12 db/okt. Dvs ett lågpassfilter, ett bandpassfilter och ett högpassfilter. Utgångarna på dessa kopplar man via en "volym"-putt/regel till jord. Dessa 3 summerar man sedan i ett vanligt summasteg. Genom att sätta en konstant förstärkning på summa-steget får man att det även att förstärka. Vanligast är 6 db eller 12 dbs förstärkning. På detta sättet får man en 3-vägs EQ med rotary kill. Kopplar man sedan en strömrytare på varje filter-utgång till jord så får man "kill-switch"-funktionen.
Löjligt enkelt när man vet hur
Först glöm det vanliga sättet att göra en EQ.
Detta är grundprincipen. Vad man gör är att göra ett 3-vägs "Crossover" filter på 12 db/okt. Dvs ett lågpassfilter, ett bandpassfilter och ett högpassfilter. Utgångarna på dessa kopplar man via en "volym"-putt/regel till jord. Dessa 3 summerar man sedan i ett vanligt summasteg. Genom att sätta en konstant förstärkning på summa-steget får man att det även att förstärka. Vanligast är 6 db eller 12 dbs förstärkning. På detta sättet får man en 3-vägs EQ med rotary kill. Kopplar man sedan en strömrytare på varje filter-utgång till jord så får man "kill-switch"-funktionen.
Löjligt enkelt när man vet hur

Ovanstående är enkelt att bygga, men en sak kan vara värd att nämna. När det gäller själva "volym"-putten så funkar igentligen inte varken en lin eller log version bra här.
För att få bästa möjliga "kurva" till filtret så använder man en LIN-putt med ett fast motstånd kopplat mellan in och ut på putten. Då får man en kurva som är bättre fokuserad vid mitt-läget och som sedan droppar brant för "Kill"-funktionen.
Jag håller på med ett komplett schema om någon är intresserad av det .
För att få bästa möjliga "kurva" till filtret så använder man en LIN-putt med ett fast motstånd kopplat mellan in och ut på putten. Då får man en kurva som är bättre fokuserad vid mitt-läget och som sedan droppar brant för "Kill"-funktionen.
Jag håller på med ett komplett schema om någon är intresserad av det .
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Chille:
Första versionen blir utan VCA fast jag försäker få in "ställbara crossfadekurvor och liknande ? " iaf. Har löst det mesta redan.
Har ganska många 5532 liggande som jag tror jag tänker använda genomgående.
Filter med rotary kill , givetvis , hamster switch. mixbar CUE etc lika så.
Jag gör den moduluppbygd eftersom jag tänker göra både en "battle" version och en "Club".
Ev gör jag en VCA baserad X-fade som modul så att man kan välja om man vill ha det eller ej.
Första versionen blir utan VCA fast jag försäker få in "ställbara crossfadekurvor och liknande ? " iaf. Har löst det mesta redan.
Har ganska många 5532 liggande som jag tror jag tänker använda genomgående.
Filter med rotary kill , givetvis , hamster switch. mixbar CUE etc lika så.
Jag gör den moduluppbygd eftersom jag tänker göra både en "battle" version och en "Club".
Ev gör jag en VCA baserad X-fade som modul så att man kan välja om man vill ha det eller ej.