Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Det här forumet är som sagt ett fördärv, tänkte samla lite av det jag pysslar med i en projekttråd om intresse finns. Hittade det här forumet när jag började fundera på att CNC-konvertera min gamla Abene VHF-1-fräs och sedan har det ena lett till det andra...

I maskinparken "Tack-vare-EF" finns nu:
1 Kina-laser
2 Hurco-fräsar (projektmaskiner)
1 äggprinter
1 3D-printer från Boris
1 6040-fräs
1 kit med delar så jag kan bygga en större fräs än en 6040 med Kress-spindel och allt
plus en massa småprylar man har fått tips om via forumet...

Börjar med det jag pysslar med nu, köpte 6040-fräsen för några veckor sedan och efter att ha slaktat mina robotceller jag hade ståendes så fick jag fram en rejäl och stabil bänk till maskinen.

Det mesta strippat från bordet, har suttit mängder med givare, reduceringar och pryttlar på dessa robotceller.
Bild

Mycket prylar i skåpen som ska rensas också, finns väl alltid något man kan ha nytta av
Bild

Bild

Bild

Bild

Var någon vätska som läckt ut på borden, så jag slipade rent bordet med en putstrissa och vinkelslip. Det är en solid bit (1000*695*30mm) så perfekt bas att använda till en fräs till. Kanske bygger en lite större, har ju två likadana robotceller ståendes till.
Bild

Lite bökigt att komma åt skruvarna till skåpet, ville ju inte sabba skåpet genom att kapa bort det, men det gick :tumupp:
Bild

Baxade in det i verkstaden, lagom smidigt, på ett ganska ojämnt golv... Skulle vilja gjuta ett nytt golv ovanpå det gamla, men det är ju dyrt och mycket jobb att flytta runt alla maskiner, så det dröjer nog... Men vi gjorde det på jobbet och lackade golvet grått, är ju sååååå sjukt nice att ha det så!
Bild

Passade bra med hålet, så smidigt att bli av med kablarna.
Bild

Kommer mera om intresse finnes! :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Klart att det finns intresse för att se vad du hittar på, så ös på du bara ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av GeekJoan »

Det är ju såna här trådar som är bäst! :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

OK, några intresserade iallafall :tumupp:

Har varit på tippen några gånger idag, wellpapp, en gammal frys, en spis och en massa metallskrot lättare nu. Gött! Så har bara pillat lite med maskinen ikväll, klurade en stund ikväll och upptäckte av en ren slump att hyllorna jag köpte i samband med att jag köpte en massa Gigant-prylar passade perfekt måttmässigt på bordet.

En hylla för datorn...
Bild

Ett gammalt tangentbord i kombination med en snedmonterad hylla blev kanonbra
Bild

En lite liten hylla för styrlådan, blir kanske justering på det. Ska köpa ett väggfäste till skärmen, troligtvis en större skärm också. Inte optimal arbetsstation, men sitter aldrig där ute och ritar ändå. Det är ju nyttigt att stå också :tumupp:
Bild

Ska göra en vettig lösning för kylningen, kommer montera pumpen på bordet och ha förskruvningar för slangarna så det blir ett slutet system. Kommer köra med batterivatten så man slipper algerna också.
Bild

Mitt senaste alster, väntar på lite mer saker så den inte ser så tom ut
Bild

Det värsta är att semestern snart är slut, har ju hur mycket roligt som helst man vill pilla med :vissla:
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av el34 »

Snyggt jobbat! :doubt:
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av Rohan »

:tumupp: Riktigt fint att få läsa sådana här trådar! Alltid spännande att se vad andra har och hur de ordnar det omkring sig.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Idag blev det någon vända med lite kablar elprylar till tippen igen, skulle ändå in och köpa en stickkontakt till maskinen, smidigt att passa på att slänga lite. Har lagt massor med tid på att flytta runt saker och dona den senaste veckan, känns gott att börja få ordning på utrymmena. Brukar bli så med jämna mellanrum, så gör man lite fynd och vips blir det trångt igen :vissla:

Idag körde jag igång maskinen och det är riktigt surt att ha kört med maskinen, utan att ha haft problem, och vips fick jag skitstora problem... Så fort jag startade frekvensomriktaren började stegmotorerna att få tuppjuck... Höll på med jordningar, jordade maskinen, bordet och testade att lossa jorden till frekvensomriktaren, rätade ut alla kablar igen (kul när man försökt få till det vettigt..). En av gångerna hann jag inte stänga av maskinen förrän spindeln gick rakt i skivan och bröt av fräsen :doh: :evil:

TILL SLUT hittade jag vad det var... Det här "styrskåpet" har ju en separat 5V-matning till styrkortet och original hänger det väl med en USB-kabel så man matar från datorn, men jag har använt en separat liten trafo. Testade att mata den på annat håll och då gick maskinen som den skulle! Testade sedan att sätta den på samma matning som resten, fast hade kablarna längre ifrån spindelkabeln och då gick det som det skulle igen... Det är ju oskärmade kablar och de var ganska långa, så det blev väl en bra antenn för störningarna från frekvensomriktaren...

Har skruvat fast pumpen så den blev lite tystare (dunken blev resonanslåda), men man fick inte plats med två förskruvningar i locket till dunken, så jag ska snoka och se om jag hittar någon smidig lösning på tank. Hade väl inte varit fel med en tystare pump heller. Satte dit slangarna på kabelkedjorna lite halvt oseriöst idag med, ska byta till större kabelkedjor och samtidigt fixa bättre slangar som inte är så mjuka.

Så nästan ingen skillnad mot igår... Men några förbättringar iallafall.
Bild
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Inte så mycket elektronikprojekt idag, knappast EF-relaterat heller... Idag tänkte jag mest pilla med lite småsaker, men det blev en del skruvande idag. Samt ryckande i startsnöre...

Skaffade en gokart förra året, som enligt uppgift inte skulle gå. Men efter lite första hjälpen fick jag iallafall liv i den. Det är ingen stor motor, men sjukt vilken kompression det är... Det sitter en dekompressionsventil på toppen, men om den inte går igång på första draget, så är det lätt att glömma att trycka ner den och då håller man nästan på att slita av sig näven. Är duktig öm i högernäven ikväll... Höll på att justera förgasaren, men den beter sig inte som jag vill... Har kört lite med den, men den vill tvärdö när man börjar få upp farten.

Ett bevis på att den var igång iallafall, den ryker :-)
Bild
Vi kan ju säga att det är elfel, så platsar den som EF-projekt också :wink:

Vet inte varför bilden blir på fel håll här, men här är en minnesbild. Har 6 st sådana här liggandes, så är läge att se om de går att ha till något kul, tror de drev "transportbanden" i robotcellerna. Känns gedigna!
Bild

Sedan över till lite bilmek, har rivit motorn på en urquattro 83:a och naturligtvis gick en pinnbult av till grenröret. Köpte en skruvutdragarsatsen på Biltema med borr och allt, men det gick inte att få loss pinnbulten, lyckades nog mest att sabba Biltemaprylarna... Då över till klassikern, banka in en Torx och vrid runt. Det gjorde jag... Smack sa det bara, så gick Torxen av i bulten :wall:

Försökte på alla möjliga olika vis, men Torxen är ju så hårda så det går ju inte att borra bort en sådan med mina skitborr jag hade hemma. Till slut fick Abenen jobba lite istället!
Bild

Räddaren i nöden!! Lyckades få bort resterna av Torxen!
Bild

Ska borra upp ett större hål och sätta Helicoil istället... Var lagom förbannad på mig själv när Torxen gick av... Anade att det skulle hända, hade varit bättre att borra i fräsen direkt...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Ja shortcuts är oftast en omväg tyvärr.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Precis, det värsta är att man vet om det också... :vissla: :oops:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av tecno »

Är vi medlemmar i samma klubb? :lol:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Människan är ju av naturen lat, så vi är nog inte ensamma i klubben :lol:

Kollade lite på motordata på motorn på bilden ovan och det var inte så spännande saker, blir svårt att komma på något jag behöver de till, men slänger jag de på tippen kan jag ge mig tusan på att man kommer på något de passar perfekt till.. :oops:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Var på bilutställning under eftermiddagen, men donade lite i ladan idag på förmiddagen, håller ju på att "strukturera om" lite. Kom lite sent på att köra lite ultraljudstvätt, så den snurrade bara i 20-30 minuter, så det var väl knappt 30 grader i vattnet mot slutet, hade nog blivit bättre om det hade varit varmare, men hann inte med att köra mer.

Ett litet skruvstycke jag köpte i en fyndlåda på en auktion i närheten för något årsedan
Bild

Badar lite
Bild

Kunde kört mer, men hann inte...
Bild

Körde nog 10-15 minuter, sedan skrapade jag ett snabbt varv med en stålborste och sedan i badet i 10-15 minuter till.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Första dagen på jobbet efter 4 veckors semester, hade inte ångest när jag gick till jobbet, men hade kunnat offra mig om jag hade tvingats vara ledig några veckor till :vissla:

Fick hem MPG:n idag :D
Bild

Hoppade igång smidigt och körde igång probefunktionen också, både i programmet och via MPG:n.
Bild

Sedan lekte jag lite i allmänhet med inställningarna i Mach3 och inser att jag måste bygga dit limit-switchar på axlarna! Snarast!

Har beställt snabbspännare till bordet, ett gäng med 2-skärsfräsar och en laddning med "snablar" för kylvätska/luft också.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har blivit några timmar i verkstaden i veckan, lite småpill och någon vända till tippen igen.

Köpte nyligen ett gäng 200mm:s svarvchuckar som sett bättre dagar. Har bara kört mjuka saker, men de var i princip orubbliga innan ultraljudstvätten.

Ingen bra bild, men skvallrar nog lite om skicket
Bild

Fint, eller hur :vissla:
Bild

Ultraljudstvätt, stålborstar och maskinolja
Bild

Känns grymt nice nu!
Bild

Har inte putsat så himla noga, går nog få bättre
Bild
Bara några till att fixa! Kan nog bli lite projekt av dessa i framtiden, har lite idéer...

Idag var jag på veteranmarknad och hittade en säljare som hade mycket godis. En höjdrits bland annat (spetsen är inte med på bilden) och ett väldigt märkligt mätverktyg som jag inte kunde låta bli att köpa
Bild

Go blandning av gängsnitt
Bild

En låda med slipstift och försänkare, rätt många märkesprylar, lär kostat mer än hundringen jag gav för den lådan
Bild

Men i veckan blir det spännande! Anländer ett projekt till på tisdag eller onsdag! :D
Skriv svar