Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Berätta om dina pågående projekt.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Prylarna kom till arlanda med Fedex 06:19 imorse, 17:59 anlände dom till arlandas lokala kontor ... väntans tider.. :)

Under tiden sitter solcellen kopplar direkt på batteripolerna så vi har i alla fall laddström, batterierna pendlar mellan 12 och 12.8v ungefär med vår förbrukning, så om cellen ger maxeffekt runt 33v innebär det utebliven effekt om c:a 60%. Jag håller hela tiden koll med en volt och en amperemätare nu för att vi inte ska råka överladda batterierna, men än ser det inte ut att vara någon risk för det..

I förrgår var det riktigt tight med elen, rejält mulet hela dagen och batterierna var bara halvladdade, men det har gått ihop ganska precist då vi körde våra laptops på deras egna batterier ett tag och sen åkte till sambons släkting för att låna dusch och kunde ladda datorerna samtidigt.

Har läst tidigare att batterierna kan ladda ur via panelen därav mina funderingar ovan på att sätta en till mosfet (omvänd riktning) mot panelen för att batteriet inte ska kunna ladda ur via panelen, men jag mätte nyss (ganska mörkt ute, ingen laddning sker och la dessutom panelen upp och ner), multimetern visar då 3.5mA med 12.5V över batteripolerna så jag tror den får sitta direktkopplad mot batterierna dygnet runt tills jag har en regulator eller tills den är full-laddad.

Frågan är dock om jag verkligen behöver montera Q3 eller om den ens kommer behövas?, 3.5mA är ju inte mycket om det nu stannar kvar däromkring.

Hur fungerar solpaneler när det gäller detta egentligen?, börjar dom leda mycket ström i motsatt riktning vid en viss spänning eller hur fungerar det egentligen?, detta avgör ju om jag måste montera Q3 eller ej..
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av Nerre »

Vad jag förstått så kan en solCELL både generera och förbruka ström, men i solPANELEN kanske det är så att det redan sitter dioder för att förhindra detta.

Det är väl ungefär som om du kopplar ihop två batterier, om batteri 1 har högre spänning är batteri 2 går strömmen till batteri 2, men om batteri 1 har lägre spänning än batteri 2 går strömmen till batteri 1.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Det stämmer ju med vad jag läst tidigare, frågan jag nu ställer mig är vad breakdown voltage är, när börjar dom leda baklänges?
Det är ju 60celler i serie så det kanske är en bit högre än vad batterierna ger, och därför har det inte varit ett direkt problem för mig.

Har precis varit "i stan" och hittat detta:
DSC_0356.JPG
DSC_0357.JPG
Fortsättning följer .. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av danielr112 »

Vart fick du sina 60% från?
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Watt = I*U

Om cellen ger maxeffekt vid c:a 33V / 7.87A får vi 33 * 7.87 = 260W, om vi då sänker spänningen till 12.5V genom att koppla den direkt på batterierna blir uteffekten: 12.5 * 7.87 = 98.37W

98.37 / 260 = 0.3783 = 37.83% kvar av maxeffekten
1 - 0.3783 = 0.6216 = 62.16% "förlorad" effekt.

Har tagit det lite lugnt under kvällen, fortsätter nog imorgon. :)
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av danielr112 »

Hur man räknar vet jag men alltid bra för någon annan :)
Det jag ville komma till var om du mätte den faktiska strömmen till batterierna eller att du antog att solpanelens ström var linjär ut?

De flesta panelerna har en ganska så linjär kortslutnignsström. Men jag har också sett de som har bra mycket högre ström vid lägre spänning.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Jag försöker vara noggrann med siffrorna, inte alltid jag lyckas men det är ju bra att försöka :)

Grejorna från gottpåsen jag fick igår har börjat placeras ut, kondingarna och de större kylflänsarna var ganska stadiga så det börjar bli trångt.. (kylflänsarna står upp och ner nu)
DSC_0362.JPG
DSC_0363.JPG
Tanken är att jord blir en lång sträng längst till höger på bilden
plus från solpanelen går igenom det översta blåa kortet (amperemätare) , sen rakt ner via kondingarna till Q1 som sitter vid den övre kylflänsen
Nånstans mellan Q1 och Q2 måste jag få in spolen också..
DSC_0362_drawn.JPG
Jag ska se om jag kommer på nåt bättre så det blir lite kompaktare..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Närmar sig nåt vettigt:
DSC_0365-drawn.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Fick dit Q3 också på inkommande, allt i effektdelen sitter nog rätt bra nu.
DSC_0368-drawn.JPG
Börjar borra lite för kylflänsarna samt spolens pinnar och löder ihop detta strax.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av NULL »

Ang. Q3 så var du lite tveksam över placeringen, jag undrar om det inte kommer sig över att du inte riktigt tänkt på vilka händelser som ska styra Q3...
Jag tänker... om det är nödsituationer leder det till typ "relä bryter funktionen", men om det är normal funktion, är det oftast CPU'n som bara släcker den normala signalen.
Hoppas jag inte är ute och cyklar nu, är inte 100 med i huvudet känns det som.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Solcellsprojekt Fritidshus 260W + DIY MPPT Regulator

Inlägg av cetex »

Tanken med Q3 är att den ska fungera som dubbelbrytare (tillsammans med Q1) för att koppla ifrån solcellen helt från batteriet oavsett strömriktning.

Den styrs nu av µCPU'n och slås på när panelspänningen är över ett visst värde, nu är det värdet satt till 20V.

Har monterat ihop allting, kan slå på switchingen men det verkar vara något fel på bootstrapen för att skjuta igång Q1, spänningen blir inte hög nog.

Har testat en hel del olika saker för att få till det, grövre ledningar, större / mindre kondingar m.m. Överväger nu om det kanske kan vara gate-drivern som är kaputt?

Den ger ju dock nån form av signal til Q1, ska se om jag kan få in lite bilder här från oscilloskopet.
Skriv svar