Vet inte riktigt vad du vill uppnå det du beskriver är ju en brandvarnare där en Arduino inte tillför så värst mycket så se detta som inspiration.
Jag kopplade in en brandvarnare till en Arduino pro mini för några veckor sedan. Använde an brandvarnare från Deltronic finns att köpa på Clasohlson.
De brandvarnarna har en utgång som ger 9v vid larm så det behövs en optokopplare. Till Arduinon så är det ett annat batteri i mitt fall 3.7v lipo.
På arduinon kör jag MySensors som kommunicerar med en server som kan skicka info och larma min telefon bland annat. https://www.mysensors.org/
Brandlarm i arduino
Re: Brandlarm i arduino
Detta är ingen brandvarnare. Det är en rökdetektor vilket ungefär är som en brandvarnare fast som man kan koppla till en centralapparat som man har på väggen hemma. Rökdetektorn fungerar inte fristående som brandvarnaren gör och är i regel mer avancerad än brandvarnaren och syftet är tidig upptäckt av brand.nomis_82 skrev:Vet inte riktigt vad du vill uppnå det du beskriver är ju en brandvarnare där en Arduino inte tillför så värst mycket så se detta som inspiration.
Flera olika sådana finns att köpa i olika kvaliter men det skulle även vara kul att göra en egen. Det är detta som arduinon eventuellt skulle kunna bidra med. Jag tycker inte detta är konstigare än att t.ex bygga ett inbrottslarm med arduino. Finns ju en del som kopplat en IR-rörelse detektor till en arduino som kan larma vid inbrott
http://www.learningaboutelectronics.com ... ircuit.php
En arduino uno tror jag mig veta att man kan mata med upp till ca 14 V innan den strejkar...
20V verkar vara absolut max...
Kolla på att koppla den till ex thingspeak och gör ett IoT-projekt av detta!
Du behöver inte känna dig "nedslagen" för att vissa behöver pinka revir, fortsätt fråga!
Kolla på att koppla den till ex thingspeak och gör ett IoT-projekt av detta!
Du behöver inte känna dig "nedslagen" för att vissa behöver pinka revir, fortsätt fråga!
-
Kul tråd 
I många larm ink brandlarm sitter det 12v/7.2ah accar likt dessa: http://www.laskompaniet.se/product/acku ... 12v-7-2-ah
Och rätta mig gärna men jag har för mig att dessa i princip laddas konstant av centralerna på låg effekt. Så enklare än så blir det ju inte (men som sagt jag kan vara helt ute och cykla).
Ett brandlarm tex från utc funkar såhär:
Från centralen hämtar du ut 12v drivspänning till detektorn. Paralellt med sista detektorn i slingan (du kan ha flera detektorer i slinga) så sitter ett ändmotstånd. Detta mäter centralen för att se två saker. Om motståndet blir oändligt så är det slingfel, om motståndet rör sig mot noll har larmet löst ut då den byglar förbi motståndet. Om motståndet är inom referensvärde så är slingan hel och detektorerna mår bra. En utlöst detektor Kan visa två saker: rökdetektion med en röd diod eller fel på detektorn med en gul diod.
Sedan finns det såklart seriösare grejer tex brandlarm med adresserbara detektorer osv osv.

I många larm ink brandlarm sitter det 12v/7.2ah accar likt dessa: http://www.laskompaniet.se/product/acku ... 12v-7-2-ah
Och rätta mig gärna men jag har för mig att dessa i princip laddas konstant av centralerna på låg effekt. Så enklare än så blir det ju inte (men som sagt jag kan vara helt ute och cykla).
Ett brandlarm tex från utc funkar såhär:
Från centralen hämtar du ut 12v drivspänning till detektorn. Paralellt med sista detektorn i slingan (du kan ha flera detektorer i slinga) så sitter ett ändmotstånd. Detta mäter centralen för att se två saker. Om motståndet blir oändligt så är det slingfel, om motståndet rör sig mot noll har larmet löst ut då den byglar förbi motståndet. Om motståndet är inom referensvärde så är slingan hel och detektorerna mår bra. En utlöst detektor Kan visa två saker: rökdetektion med en röd diod eller fel på detektorn med en gul diod.
Sedan finns det såklart seriösare grejer tex brandlarm med adresserbara detektorer osv osv.