Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
- SeniorLemuren
Re: Laga kontaktpunkter i motoromkopplare, hårdlöda?
Köpte du trådar belagda med fluss? Om inte, tänk på att köpa fluss med rätt smälttemp. Fluss avsett för mässingtråd har för hög smälttemp. Jag brukar använda fluss avsett för silverlod.
Nej jag köpte inget fluss, tänkte testa med nån soppa jag har hemma, men annars, har du nåt tips på var jag hittar?
- SeniorLemuren
Jag brukar köpa i närmaste järnhandel. Har dom inte så tar dom hem.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
W 1/8" var det jag hade i gömmorna i mässing försänkt spårskruv.
Jag såg att det fanns ganska gott om det på eBay så det får bli nödlösningen i såna fall.
Ja nu är det akut med skruv då jag fick borra ur en. Fick dock klart kontaktbitarna, sånär som på rundningen av dem. Kom inte överens med min fräs idag så de blev lite sneda. 

Jag har några (5 st) helgängade M3 försänkta mässingsskruvar, fyra 38 mm långa och en 32 mm lång. Gratis vid hämtning. 

Skulle kunna vara något men tror jag löst det. Beställde igår kväll från Kina och hittade i stål på jobbet idag, de kan sitta där tills de riktiga kommer. Mässingen har ingen funktion innan klackarna är så långt nerslitna. Tack för erbjudandet, jag kanske ändå hör av mig om det visar sig att jag tänkt fel.
Du råkar inte ha en liter ISO VG10-olja över? Eller bara en deciliter tills jag lyckas få hem nåt liknande.
Om frågan är ställd till mig så är tyvärr svaret negativt. Vad ska du ha oljan till?
Ja det var till dig Tompas, såg på Tekniksidan att du skrivit nåt om det förut, men kunde inte utläsa om du hade ett fat eller ej. Spindeln på svarven där den här motoromkopplaren hör hemma är det som ska ha dylik olja, lite olika om man går på Velocite E eller 3 grader Engler (ISO 10 vs ISO 20).
Ja det var ju märkligt eftersom jag aldrig, vad jag kan minnas, haft denna olja hemma. Möjligt kanske att jag rekommenderat denna olja till någon som frågat. Nåja inget som jag minns i alla fall.
Ja det var nog din rekommendation som jag tolkade som erfarenhet.