konvertera förstoringsapparat till LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av Gizmo »

agfamatic skrev:Min förstoringsapparat är en meopta
Just "Meopta" var det billigaste (och sämsta) som såldes på tiden när det begav sig. Inte värst skarp optik, halvsladdrig filhållare och så vidare, ganska sorglig att jobba med.
Med risk för att eventuellt grusa ett roligt byggprojekt (för det är ju kul att bygga saker, eller hur?!) så skulle jag säga skaffa en Durst, eller nått annat kvalitetsmärke istället. Du bör i princip kunna få det gratis.
Väljer du att bygga på den du har ändå så vill jag lägga till att du behöver nog någonslags bra mattskiva som diffuserar och sprider ljuset då led är lite punktformig av sig. Jag tror det är lättare att konvertera en gammal kalljus-förstoringsapparat till led då de, om jag minns rätt, hade mer punktformig ljuskälla.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Jag använde en dust när jag pluggade foto och mörkrumsarbete på gymnasiet och de är trevliga maskiner skulle gärna äga en sådan men det verkar dessvärre vara ganska sällan det pluppar upp mörkrumsutrustning här i trakterna och i Stockholm där det brukar pluppa upp ganska ofta vill säljarna i regel vilja ta ganska mycket betalt för grejerna.

Har i alla fall köpt en m39 objektivhållare för min axomat på ebay och hade tänkt införskaffa ett el nikkor förstoringsobjektiv. Mattskiva verkar finnas i axomaten såg jag när jag bytte lampan så det är bra...
Jag måste ändå säga att även om axomaten är en ganska billig historia så verkar den likt mycket annat öststattillverkat vara av bra mekanisk kvalitet
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av tecno »

införskaffa ett el nikkor
Kolla in Schneider Componon alternativt Leitz Focotar. Kan du sen hitta en Leitz Focomat (Valoy=äldre) till bra peng så slå till på denna förstoringsapparaternas RR.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av limpan4all »

Fick jag tag på en Leitz Focomat 1C med ett bra objektiv så skulle jag nog ta upp slabbandet själv igen :D
I övrigt så betecknar jag detta som en avslutad hobby (mörkrum och slabbandet, inte fotandet som sådant).
Jag skall annars slakta en Durst M605 color, bara för att komma åt stativet, pelaren, armen och bordet för att ha en stadig bas för macrofoto...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av tecno »

1C med långa pelaren och stora plattan har jag haft + original avmaskningsramen. Även en Durst Laborator 1000 med kall ljustillsats, vanliga kondensor köret allt från småbild till 9x12cm samt det något ovanliga punktljus.

Har även jag slaktat en mindre Durst som nog ska ha två olika syften, dels som makro stativ men även en enklare sänkgnist ska kunna appliceras.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Om någon av er som ska eller har slaktat råkar ha något någolunda objektiv på er maskin är jag intresserad av det
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av agfamatic »

Idag kom objektivhållaren/objektivplatten och jag testade att tillfälligt montera ett par M39 kameraobjektiv jag hade liggande bara för att se om det funkade.

Det långa objektivet är en Industar 22
Från en Zorki-1 och pga längden ville det inte fokusera korrekt.

Pankaksobjektivet är en Industar 50 för en Zenit-3M och det fokuserade rätt utan några problem.

var i alla fall inne igår på Ebay och kollade på förstoringsoptik och jag såg faktiskt ett antal Schneider componon objektiv som var billiga.

Men idag kom jag på att mitt pass snart går ut så jag blir nog illa tvungen att prioritera att skaffa ett nytt sådant innan jag lägger pengar på fotoutrustning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Re: konvertera förstoringsapparat till LED

Inlägg av Emil71 »

Multigrade-papper!

De varierar kontrasten med filter.

Riktigt coolt skulle vara att ha två ljuskällor i apparaten, en med den våglängden som behövs för mjukast och en för hårdast.
Med en ratt som fördelar belysningen kan du reglera kontrasten!
Skriv svar