CAV-pump till BMC-diesel
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Om det är en sån pump som på bilden i första inlägget så är det en hydraulisk regulator, sitter under klumpen längst upp.
Den kan nog också kärva. Varr det mycket vatten i dieseln?
Hade samma fenomen på en Simms minimec nyligen, där hade regulatorstången kärvat.
På med lite rostlösning/smörja och sen sitta och föra stången fram och tillbaka tills den gick någorlunda lätt.
I med ny olja i pumpen och sen låta motorn gå länge tills regulatorstången går lätt. (Dvs tomgången är stabil)
Den kan nog också kärva. Varr det mycket vatten i dieseln?
Hade samma fenomen på en Simms minimec nyligen, där hade regulatorstången kärvat.
På med lite rostlösning/smörja och sen sitta och föra stången fram och tillbaka tills den gick någorlunda lätt.
I med ny olja i pumpen och sen låta motorn gå länge tills regulatorstången går lätt. (Dvs tomgången är stabil)
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Jag har inte sett till något vatten överhuvudtaget.Varr det mycket vatten i dieseln?
Ska det vara olja i dessa pumpar?I med ny olja i pumpen
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Nä, det är olja i minimec
Undra om det är RME inblandningen i dieseln som har fällt ut och orsakar problemen...
Undra om det är RME inblandningen i dieseln som har fällt ut och orsakar problemen...
Re: CAV-pump till BMC-diesel
fyll halva cav filtrets vattenavskiljare med med tvåtaktsolja eller motorolja
banka några slag på pumpen med gummiklibba under gång
edit.
lustigt att pumpen också heter CAV.
jag menar den vattenavskiljaren som borde finnas under bränslefiltret. antingen glaskopp eller alu
banka några slag på pumpen med gummiklibba under gång
edit.
lustigt att pumpen också heter CAV.
jag menar den vattenavskiljaren som borde finnas under bränslefiltret. antingen glaskopp eller alu
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Vad är det för konstigt med det?lustigt att pumpen också heter CAV.
Jag kör med DieselNectar istället.fyll halva cav filtrets vattenavskiljare med med tvåtaktsolja
Jag har bra erfarenheter av detta.
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Menar du klumpen där gasreglaget sitter, eller den i änden där inkommande diesel matas in?Joe skrev:Om det är en sån pump som på bilden i första inlägget så är det en hydraulisk regulator, sitter under klumpen längst upp.
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Det vi trodde var en luftskruv på pumpen, visade sig vara tomgångsdämpningen.
Denna vart i och med luftningen feljusterad och orsakade att motorn rusade.
Efter injustering verkar allt fungera perfekt.
Vid startförsöken lyckades vi bränna av samtliga glödstift.
Vid körde med snabbladdare, men nog borde väl stiften tåla det?
Denna vart i och med luftningen feljusterad och orsakade att motorn rusade.
Efter injustering verkar allt fungera perfekt.
Vid startförsöken lyckades vi bränna av samtliga glödstift.
Vid körde med snabbladdare, men nog borde väl stiften tåla det?
Re: CAV-pump till BMC-diesel
snabbladdare kan ha spänning kring 15 Volt och kanske lite högre i periodtopparna (om det är av enkel trafo och likriktartyp och misshandlar batteriet ganska rejält om man laddar med det för länge, typ mer än 15 minuter eller så).
Glödstift är säkert dimensionerad för typ 10 Volt med tanke på att batteriet inte är helt fulladdat, kanske kallt och spänningsfall i batterier, kablar och reläer med den strömmen de drar.
Så det är inte omöjligt att det har att göra med snabbladdaren att de brann av då 25 - 50% högre spänning och därmed motsvarande ökad 25-50% effektutveckling än den är dimensionerade, kan vara det som gör att den går över gränsen temperaturmässigt och glödkroppen smälter...
Glödstift är säkert dimensionerad för typ 10 Volt med tanke på att batteriet inte är helt fulladdat, kanske kallt och spänningsfall i batterier, kablar och reläer med den strömmen de drar.
Så det är inte omöjligt att det har att göra med snabbladdaren att de brann av då 25 - 50% högre spänning och därmed motsvarande ökad 25-50% effektutveckling än den är dimensionerade, kan vara det som gör att den går över gränsen temperaturmässigt och glödkroppen smälter...
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Jag tror snabbladdaren ger betydligt mer än 15V.
Det konstiga är att jag har aldrig lyckats med detta tidigare.
Det hör till saken att värmekroppen på glödstiftet är vädigt tunn på just dessa.
Kanske det gör de mera känsliga?
Det konstiga är att jag har aldrig lyckats med detta tidigare.
Det hör till saken att värmekroppen på glödstiftet är vädigt tunn på just dessa.
Kanske det gör de mera känsliga?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Denna tråd är kanske död men jag testar.
Har en cav-Pump DPC typ XUD 101
Tillhör en Peugeot 1.9D får inte bilen å starta. Köpte pumpen begagnad, kommer soppa från rören när jag kör med skruvdragaren, men det är för att jag har ett annat varvtal så klart. Men det droppar bara.
När jag har skruvat i pumpen i bilen och kör på starten så kommer det inge bränsle.
Min fråga.
Vad är problemet?
Har en cav-Pump DPC typ XUD 101
Tillhör en Peugeot 1.9D får inte bilen å starta. Köpte pumpen begagnad, kommer soppa från rören när jag kör med skruvdragaren, men det är för att jag har ett annat varvtal så klart. Men det droppar bara.
När jag har skruvat i pumpen i bilen och kör på starten så kommer det inge bränsle.
Min fråga.
Vad är problemet?
Re: CAV-pump till BMC-diesel
Tack för snabbt svar.
Stoppen funkar som den gör, det klickar. har även skruvat loss stoppen för att ta bort den lilla sprintern som sitter i stoppen.
Stoppen funkar som den gör, det klickar. har även skruvat loss stoppen för att ta bort den lilla sprintern som sitter i stoppen.