Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
oswi01
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 april 2016, 10:28:49

Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av oswi01 »

Hej!

Jag leker med tanken att modifiera min Technics SL-1210 mk II så att skivtallriken stannar av sig själv i slutet av varje sida. I teorin borde detta gå att göra utan att göra några ingrepp i själva skivspelaren. I mitt huvud så sätter man en närhetssensor vid bakänden av tonarmen som känner av när pickupen är allra längst in på skivan (bakänden av tonarmen är då som längst ut). Närhetssensorn i sin tur bryter strömmen till skivspelaren för att sedan, i princip på en gång, sätta på den igen. Då stannar skivan. Kan man trigga någon slags förlängning/grendosa på detta sätt?

Jag är tyvärr inte särskilt erfaren att jobba med elektronik men finns det några produkter som enkelt går att kombinera för att få till detta? Helst med ett minimum av lödning etc...

Tacksam för svar,
Oscar :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av prototypen »

Sätt en liten plåtbit längst bak på tonarmen och en läsgaffel på chassiet.
När ljusstrålen bryts så stannar skivspelaren.

Protte
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av Nerre »

Det är väl inte helt optimalt att spelaren blir stående med nålen mot skivan?

Jag kan tänka mig flera problem:

1. Riskerar att på sikt deformera nålen
2. Kan bli en grop i spåret om det står länge
3. Ljudet från pickupen går fortfarande till förstärkaren, alla vibrationer kommer omvandlas till ljud
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av prototypen »

Nej, det är inte optimalt att nålen ligger i spåret, nu är ju det slutspåret så det gör väl inte så mycket.
Men, de flesta spelare lyfter pickupen och stänger sedan så det finns nog en anledning.

Protte
oswi01
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 april 2016, 10:28:49

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av oswi01 »

Jag ser det inte som några problem egentligen, tanken är väl bara att skivspelaren ska stängas av tills jag har tid att ta bort skivan om man håller på och pillar med något annat, dvs ngn timme på sin höjd. Och då blir ju slitaget på nål def mindre om skivan står stilla än om den snurrar. Plus att man slipper det störiga rasslet av nålen som står och skrapar i leadout-spåret.

Läsgaffel låter intressant, finns det att köpa sån som tål linjespänning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av grym »

finns lasermodeller som går på 24v, då behöver man en väggvårta som ger 24v och ett relä som bryter strömmen till spelaren
ev en reflexdetektor skulle kunna fungera, några bilder på maskinen från olika vinklar hadde gett mera att spåna på
oswi01
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 april 2016, 10:28:49

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av oswi01 »

Tack för snabba svar! :)

Jag tycker läsgaffel-idén låter smart, även om jag hellre skulle sätta dit en pappersbit för att bryta lasern, då en plåtbit skulle tillföra vikt och ev ändra tonarmens egenskaper.

Som jag tidigare nämnt är jag inget elektro iksnille, så om vi kokar ner det, vad behöver jag? En läsgaffel med batterieliminator som driver den, plus någon form av relä som nätspänningen till spelaren går igenom som triggas av läsgaffeln? Hur skulle ett sånt relä se ut?

Bifogar en bild med armen i den position då jag vill att strömmen bryts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av Nerre »

Eftersom tonarmen har em justerbar vikt för att ställa in nåltrycket är det inget problem med en plåtbit, det är bara att kompensera med vikten.

Med tanke på utrymmet så måste det ju dessutom vara bäst att sätta den just på bakänden. Vill minnas att det t.o.m. finns ett gängat hål där för att montera en extravikt om man har en tung pickup. Om plåtbiten är gjord av tunn aluminiumplåt (typ läskburk) så väger den knappt nånting heller.


Sen går det faktiskt att komma åt start/stopp-knappen utan några större problem, det sitter en header på kretskortet med en kontakt på, jag tog bort kontakten, stoppade in två avskalade ledare i "rätt" hål och tryckte tillbaka kontakten. Ledarnas andra ände löddes i ett 2,5 mm teleuttag som monterades i ett befintligt hål. Synd inga spår efter montaget efter att man tar bort det.

Nackdelen där är ju dock att knappen är togglande.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av xxargs »

Nerre skrev:Det är väl inte helt optimalt att spelaren blir stående med nålen mot skivan?

Jag kan tänka mig flera problem:

1. Riskerar att på sikt deformera nålen
2. Kan bli en grop i spåret om det står länge
3. Ljudet från pickupen går fortfarande till förstärkaren, alla vibrationer kommer omvandlas till ljud

Nålen klarar sig nog bra då de ofta är i diamant eller motsvarande mycket hårt material.

punkt 2 är däremot värre och en djup grop kan skada nålens infästning och upphängning om den fastnar hårt i gropen - förutom att smällarna kan motionera baselementen väl mycket...
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av Nerre »

Jag menade inte själva spetsen på nålen utan själva "upphängningen". Det är ju oftast en väldigt tunn pinne (måste vara låg massa för att inte dämpas) och den har ju nån form av fjädrande upphängning som kanske inte mår bra av att vara belastad statiskt. Visserligen belastas den lika mycket när man spelar, men då är det ju så att säga "nyttoslitage".
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av robertr81 »

Återkom gärna med resultatet. Har själv två 1210or och en sådan modifikation hade varit toppen!
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av SeniorLemuren »

Sätt en liten plåtbit på motvikten. och en magnet under armen som lyfter den någon mm från skivan när den kommit ut i sitt ändläge så slipper du lyssna till skrapet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av grym »

något som länken från hsd verkar vettigast
med lite extra kan man bryta strömmen till motorn med, kanske via ir för att slippa kablar
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Modifiera helmanuell skivspelare, bygga till auto-stopp

Inlägg av robertr81 »

Skulle man kanske kunna använda en sådan här variant på switch som tonarmen trycker på mot slutet som bryter strömmen? Bara den är tillräckligt känslig?

http://m.ebay.com/itm/1PCS-Micro-Limit- ... nav=SEARCH
Skriv svar