Lasp skrev:Inte för att jag kan grejorna. Men om man inte skall sätta världsrekord eller bli ute i Orbit.
Då borde det billigare och säkrare bränsle gälla!
Kan vara värt att fundera på. Men du vet väl själv vad slutmålet är, dessemellan kan väl det säkra gälla!
Stämmer bra det! jag tänker fortsätta att köra på väteperoxid som oxidationsmedel samt morfolin med några procent hydrazinhydrat (för att säkerställa hypergolisk antändning) som bränsle.
Henry skrev:Vet inte om det kanske hade blivit ett problem med tillstånd pga miljöpåverkan måhända men hur är det annars med ammoniumperklorat med aluminium och gjuta ihop med någon lämpligt plast om nödvändigt? Vet inte om det gått att ha det löst annars. Inget jag hållit på med, bara tankar om lite lättare att hålla på med kanske.
Varken Transportstyrelsen som sköter tillståndsansökan om raketuppskjutningar eller markägaren har något emot min kommande användning av hydrazin i raketer. Men Miljö- och hälsoskyddskontoret i kommunen kommer antagligen säga nej alternativt fördröja det hela. Angående fastbränsleraketmotorer så ställs det relativt stora krav för att få tillstånd att tillverka dessa då dom klassas som explosiva varor. Så jag kommer fortsätta att använda högkoncentrerad väteperoxid som mitt oxidationsämne då jag redan har ett tillstånd utfärdat av länsstyrelsen att använda detta inom min firma. Men tanken att hjälpa raketen i starten med två fastbränslemotorer är lockande, så vi får se hur jag gör med det i framtiden.
Andax skrev:Väldigt intressant!
En fråga: Hur räknar man teoretiskt på Isp för olika bränsleblandningar?
Väldigt förenklat svar: Först måste man veta/beräkna standardbildningsentalpin för ämnet/ämnena som ska reagera i förbränningskammaren samt vid vilket tryck. Med hjälp av detta kan man sedan beräkna temperaturen i kammaren och gasernas hastighet i utloppet av dysan. Dividera sedan detta med standard gravitationen så får man den teoretiska specifika impulsen.