Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Lasp skrev:Inte för att jag kan grejorna. Men om man inte skall sätta världsrekord eller bli ute i Orbit.
Då borde det billigare och säkrare bränsle gälla!
Kan vara värt att fundera på. Men du vet väl själv vad slutmålet är, dessemellan kan väl det säkra gälla!
Stämmer bra det! jag tänker fortsätta att köra på väteperoxid som oxidationsmedel samt morfolin med några procent hydrazinhydrat (för att säkerställa hypergolisk antändning) som bränsle.


Henry skrev:Vet inte om det kanske hade blivit ett problem med tillstånd pga miljöpåverkan måhända men hur är det annars med ammoniumperklorat med aluminium och gjuta ihop med någon lämpligt plast om nödvändigt? Vet inte om det gått att ha det löst annars. Inget jag hållit på med, bara tankar om lite lättare att hålla på med kanske.
Varken Transportstyrelsen som sköter tillståndsansökan om raketuppskjutningar eller markägaren har något emot min kommande användning av hydrazin i raketer. Men Miljö- och hälsoskyddskontoret i kommunen kommer antagligen säga nej alternativt fördröja det hela. Angående fastbränsleraketmotorer så ställs det relativt stora krav för att få tillstånd att tillverka dessa då dom klassas som explosiva varor. Så jag kommer fortsätta att använda högkoncentrerad väteperoxid som mitt oxidationsämne då jag redan har ett tillstånd utfärdat av länsstyrelsen att använda detta inom min firma. Men tanken att hjälpa raketen i starten med två fastbränslemotorer är lockande, så vi får se hur jag gör med det i framtiden.

Andax skrev:Väldigt intressant!
En fråga: Hur räknar man teoretiskt på Isp för olika bränsleblandningar?
Väldigt förenklat svar: Först måste man veta/beräkna standardbildningsentalpin för ämnet/ämnena som ska reagera i förbränningskammaren samt vid vilket tryck. Med hjälp av detta kan man sedan beräkna temperaturen i kammaren och gasernas hastighet i utloppet av dysan. Dividera sedan detta med standard gravitationen så får man den teoretiska specifika impulsen.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Nu är samtliga delar till de nya drivmedelstankarna beställda och morfolinet är på ingående efter lite förseningar hos leverantören.

Innan jag kör den nya hypergoliska drivmedelskombinationen Peroxid/Morfolin i den nya raketmotor blir det först några testomgångar i en väldigt förenklad förbränningskammare utan någon riktigt dysa för att minimera risken för en så kallad "hård start" i raketmotorn.

Jag har även fixat lite på projektets webbsida: http://nrc.space/, främst är det uppdateringar rörande raketmotorkalkylatorn HREC.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Igår anlände äntligen det efterlängtade morfolinet från Carl Roth GmbH & Co. KG.
Bild

Jag har nu kört några tester med stabiliserad väteperoxid och morfolin, denna kombination är i grunden inte hypergolisk men genom att tillsätta ämnen som katalyserar väteperoxidens sönderdelning i morfolinet erhöll jag en hypergolisk reaktion. De två tillsatserna som testades var CuCl2 samt MnCl2. Med 5% CuCl2 löst i Morfolin erhölls en antändningsfördröjning på cirka 130ms, MnCl2 presterade något bättre och gav en antändningsfördröjning på cirka 100ms vid 5%. Detta är relativt stora fördröjningar men förhoppningsvis kommer mer testande resultera i antändningsfördröjningar på under 50ms vilket jag har satt som krav innan någon kombination får testas i en motor.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Walle »

Imponerad som man är av det här projektet måste jag bara fråga vad som tar/har tagit mest tid? Research, kalkyler, byggande, administration?
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Jag skulle nog rangordna dessa punkter på följande sätt: Research/kalkyler, byggande och administration. Men i perioder har det sätt helt annorlunda ut. I början av projektet upptog de administrativa delarna en betydande del av allt arbete, men nu har både jag och berörda myndigheter upparbetat rutiner och färdiga mallar vilket innebär att vissa saker som tog över tre månader tidigare tar idag mindre än två veckor. Research/kalky-delen ligger totalt sett på en stadig första plats och det är även denna del som är absolut roligast. Att gå från teorier och beräkningar till att testa dessa i praktiken och sedan sätta sig ner och analysera resultatet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Mizzarrogh »

malte93 skrev:Jag har till och från jobbat med hydrazin i strax över tre års tid så jag är mycket medveten om dess toxikologiska egenskaper. Men den gamla skrönan att man skulle dö av att bara känna lukten av hydrazin är seglivad. Det är dock ett mycket giftigt ämne och en möjlig carcinogen så all hantering måste givetvis ske med heltäckande skyddsdräkt och flerkombinationsfilter. Men om man bortser från dessa aspekter så är detta ett superb drivmedel tillsammans med väteperoxid.

Även om denna drivmedelskombination är hypergolisk så har jag ändå tänkt använda en liten katalysatorbädd direkt efter injektorerna för att minimera risken att motorn exploderar på grund av en fördröjd hypergolisk antändning. Till nästa vecka får jag även hem 5 liter morfolin vilket borde vara mer reaktivt med väteperoxid än furfurylalkohol som jag tidigare har testat att blanda hydrazinhydratet med.


Jag vill även passa på att tipsa om boken Ignition! An Informal History of Liquid Rocket Propellants, den finns som PDF här
Ok, jo, man får ju i sig litetgrand (efter omvandlingen i magen) när man äter murklor också... :)
(har själv spytt blod några gånger och jag lever ju ännu... även om det var dumt. borda vara preskriberat nu dock.. . förmodligen därför min skalle är som den är... :mrgreen: )
Då är det ju bara att köra på vetja! :tumupp:
Kronans grejer borde funka om gummit och filterinsatserna håller datumet, komplettera med civila filter och ett billigt engångsöverdrag för kemsanering (kostar någon hundring på närmsta lastbilsbutik med engångshuva, ta den med orangea ryggtapen och en helmask under med gastätt visir och ett par tätade kemhandskar). så har du nog en bra kombo.

Har också funderat på att börja labba med detta igen, men saknar dragskåp just nu så det ligger en bit fram i tiden tills får tid att fixa det.
malte93
Inlägg: 110
Blev medlem: 13 augusti 2012, 21:20:13
Ort: Vännäs

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Efter mycket laborerande så har jag nu tagit fram ett morfolin-baserat bränsle som har betydligt lägre toxicitet än hydrazin och dess derivat samt så är detta bränslet hypergoliskt med väteperoxid och levererar en specifik impuls på 297s jämfört mot giftiga UDMH som levererar en ISP på 302s.

Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av Nerre »

Jag kan inte låta bli att associera till Mythbusters försök med gelebjörnar och bajs som raketbränsle:)
Skriv svar