Börjar väll bli dags att visa upp mitt lilla projekt jag började bygga för dryga månaden sen.
Blir en cnc fräs med måtten 3,2*2m och arbetsyta på i runda slängar 2,5*1,4m byggd helt i stål förutom själva y-z vagnen som blir i fräst alu.
Stål = tungt

Har lagt till lite extra utrymme så det ska finnas plats för i framtiden kunna uppgradera till en ATC spindel med tillhörande verktygsrack.
I stora drag vad som är köpt/planerat i komponent väg.
Hiwin skenor alla axlar
Rackskenor och växelådor från CNCRP X&Y axel
Kulskruv på Z axel
Pokeys 57 cnc Styrkort
Leadshine Hybrid steppers 8nm
Delta VFD 5,5kw
Teknomotor 3,3kw 18krpm Värt att försöka gå upp till 24krpm?
Ang epoxi gjutningen så blev det en klarlacksepoxi som jag blev rekommenderad av Malmgren ab.
Gjutningen gick bra med bara 2 små läckor som gick att återgärda.
Resultat dock blev tyvärr inte så bra som jag hoppades på. Dels är epoxin lite för tjock för att flytas tror jag, sen blev det lite tunnare än vad det var tänkt vilket också lär påverka hur det flyter ut. Epoxin går upp på kanterna på formen som förväntat men de blev en högre kant än vad jag räknade med som gjorde att jag missbedömde tjockleken när jag hällde ut allt tyvärr så därför blev den tunnar än tänkt. Nu låter de som det är helt katastrof men riktigt så illa är det inte. Största problemet jag hade innan jag körde epoxin var att linjärskenorna lutade inåt mitten eftersom stålet var lite u format uppe på. De fungerade dock alldeles utmärkt med epoxin så det problemet försvann men jag har behövt shimsa lite för lite nivåskillnader längsmed vilket har tagit många timmars testande och är väll på gränsen att släppa igenom det snart. Har även märkt att epoxin inte riktigt vill bita fast i stålet. Försökte innan gjutning repa upp ytan med grovt sandpapper men de har inte varit tillräckligt. Det har inte släppt helt någonstans utan man ser när man tar bort formen hur färgen förändras när luft kommer in under men eftersom skenorna skruvas så kan det aldrig lossna så ser inte de som något jätte problem.
Så kör vi väll de som är minst intressant....... Bilder!