Ni med laser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Ni med laser

Inlägg av GeekJoan »

Hur ofta rengör ni era maskiner?
Senaste tiden har jag kört rätt hårt med min maskin och jag känner att jag måste göra rent lins och speglar dagligen. I slutet på dan så skär den inte alls lika bra som i början efter en rengöring.
Gör även rent alla guidrar och smörjer in dom på nytt.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Ni med laser

Inlägg av ahlsten »

Hur flyttas röken ut ur maskinen? Antar att det vore smart med ett riktat utsug nära där man skär? Blåsa färsk luft förbi linsen och suga ut med högre flöde på motsatt sida t.ex?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ni med laser

Inlägg av GeekJoan »

Joda, det sitter en stor sug i bakkant som suger 350 m3/timmen. Men det blir skitigt i alla fall.
På mitt förra jobb så hade vi tillluft som kom ut där linsen var, men den blev skitig ändå.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ni med laser

Inlägg av GeekJoan »

Börjar bli mästare på att rengöra linser och speglar nu.
rengöring.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Ni med laser

Inlägg av netrunner »

Min laser har ganska dåligt utsug och efter några år nu så ser den ut som en rökt böckling inuti. Rengör speglarna ibland. Har aldrig bytt speglar och man kan se att dom är "gråa" där dom slits.

Utöver betydligt svagare skärförmåga ... kanske 35% av vad den var ny så bäckar läsgafflarna ihop av smuts. Lite knepigt att rengöra...

Foto underifrån och upp under balken.
las-gaffel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Ni med laser

Inlägg av farskost »

Skulle det hjälpa att låta tryckluft "läcka" på speglarna? Om det hela tiden ligger ett litet flöde av ren luft över spegeln så borde beläggningen av smuts minska kan tyckas. Antingen genom att bara blåsa längs med spegeln från ett håll eller skriva ut ett litet munstycke som blåser från alla sidor och skapar ett utåtriktat luftflöde från mitten på spegeln?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ni med laser

Inlägg av GeekJoan »

Tveksamt om det skulle hjälpa. Varför blir fläktblad dammiga? När jag jobbade på en plastfirma så var det fullt blås ut från linsen just för att det inte skulle flyga upp saker och skita ner. Men ibland satt där skit i alla fall. Fråga mig inte hur det gick till.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Ni med laser

Inlägg av kankki »

Allt för sällan nog. :)

Lite konstigt, Trotecen blir smutsig mycket snabbare än kinalasern. Men den har betydligt sämre utsug också.

Skulle nog säga att mycket hänger hur bra utsug man har. Har du provat öppna upp någon extra lucka (passthrough eller liknande?) för bättre genomflöde?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Ni med laser

Inlägg av ahlsten »

Spånar lite... :)

Fläktblad blir nog dammiga av samma anledning som floder sedimenterar i innerkurvor, dammet som koncentreras ur omgivningsluften fälls ut för att hastigheten är noll vid bladytan.
Om man ser till att luftflödet med ren luft är laminärt från munstycket så borde det inte blanda sig med den rökiga luften lika mycket som vid turbulent flöde. Med andra ord misstänker jag att högre luftflöde inte alltid är bättre, istället ett stagnationsnät och lagom flöde för att mantla spegeln eller linsen med en ren luftström...

Det är inte så att rökpartiklarna är laddade på något vis eller skulle kunna laddas då? Som ett elektrostatiskt dammfilter, fast man laddar upp speglarna (hur praktiskt möjligt det är har jag ingen aning om) så de repellerar laddade rökpartiklar.
Skriv svar