Dieselgenerator

Berätta om dina pågående projekt.
Haringet
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2016, 09:47:14

Re: Dieselgenerator

Inlägg av Haringet »

hsd
Likadan generator menar du, ASEA ? Bilder vore roligt. Kopplingsschema ?
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dieselgenerator

Inlägg av hsd »

den är såå långt borta, men jag ska maila å fråga
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dieselgenerator

Inlägg av marvin »

Pappa har en traktor med 1113A i, har försökt förstå om det är samma grejer eller inte.
Vet att jag läst någonstans att det kan skilja sig, tror att det rörde sig om hålbild till packningar.
Verkar som den motorn har använts till många olika maskiner, har en bekant som har den i en gaffeltruck och en som har den i en traktorgrävare.
Min första tanke var att just ha motorn som reservdelsmaskin. Var sugen på att montera generatorn på 3-punkten på traktorn, smidigt att ta med sig. Men i nuläget kan jag inte bestämma mig.
Men det blir nog att montera ihop den och provköra lite :)
Jag skall kolla på typskylten nästa gång jag går förbi den, men jag är rädd att det kan ta några veckor.
Det är ett härligt ljud ifrån den motorn.
Haringet
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2016, 09:47:14

Re: Dieselgenerator

Inlägg av Haringet »

Hej

Tack för de svar jag fått men ingen som beskriver det elektriska ?
Ps, på min motor sitter ett oljetråg som rymmer 60 liter !
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dieselgenerator

Inlägg av MiaM »

Det är lite svårt att begripa hur allt hänger ihop, även om bilderna mot slutet har underlättat.

Finns det någon slags instruktioner eller liknande, t.ex. i locket på skåpet?

Finns det någon manöverpanel?

Finns det en startmotor till dieseln? Hur är t.ex. oljetrycksgivare, temperaturgivare och liknande kopplat? Hur styrs gaspådrag på dieselmotorn?

Problemet med den här typen av utrustning är att man måste i stort sett ha schema eller mäta upp allt för att komma vidare. Märkningarna med numrerade plintar är förträffligt för den som har instruktioner, men ganska värdelöst för den som bara har maskinen utan någon dokumentation.

Det verkar vara en dum idé att försöka skrota/ändra på grejerna i skåpet. Det verkar bättre att försöka undersöka vad alla kablar är till.


Vad gäller snedlast så verkar ju åtminstone PEN vara lika grov som fasledarna på den där ledningen 1007 som nästan garanterat är utgående kraft. Det tyder på att den borde tåla snedlast. Men om du ska ha den som reservkraft till ett hus så bör du fördela lasterna så jämnt det går, det skadar ju inte att vara på säkra sidan. Om du till exempel har en enfas värmepump och en trefas elpatron för värmen så kan det kanske vara bättre att köra på elpatronen trots klart sämre ekonomi o.s.v.

1007 är som sagt nästan helt säkert utgående matning. Den kan du antingen dela upp och isolera eller till och med montera bort om du inte har nytta av just den korta snutt som sitter monterad.

Finns det anslutning för 12/24V batteri eller liknande?

Det går att "reda ut" hur sånthär fungerar. Det finns ju två tänkbara metoder för att starta dieseln, den ena är med en separat startmotor och batterispänning och den andra är att lägga på 230/400V på generatorn och använda den som startmotor. Det sistnämnda är ju bara vettigt om man t.ex. kan starta från en UPS eller liknande, men det är väl inte en helt otänkbar metod.

Följ varje ledare dels till eventuell startmotor och dels till magnetventilen som bryter dieseltillförseln (stoppventil) vilket väl gissningsvis finns. Genom att följa dessa så bör det gå att klura ut dels vad som krävs dels för att dra igång startmotorn och dels för att motorn ska få bränsletillförsel. Om du lyckas klura ut detta på "rätt sätt" så kan det tänkas att mycket annat ger sig självt.

Du har inte några bilder på grejerna som suttit i andra änden av kablarna?
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dieselgenerator

Inlägg av marvin »

Har ingen koll på generatorn, men kladdade till en bild med vad jag lyckats klura ut med motorn.
Du kanske redan vet detta, men ifall inte...
WP_20160220_14_48_16_Pro.jpg
1. Solenoid för att stänga av motorn
2. Handtaget bör vara mekaniskt ihopkopplat med solenoiden
3. Givare för oljetryck, troligen till en klocka på manöverpanel.
4. Inställning av varvtal (gas)
5. Kallstart, tryck in för att få dieselpumpen att pumpa in mer soppa.

Kan inte lova att det stämmer, skulle du hitta något som avviker så vill jag gärna veta ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dieselgenerator

Inlägg av xxargs »

Det krävs nog en UPS i rejäl herrstorlek om man skall starta motorn via befintlig generator - sådana saker kan dra 5-10 ggr i startström gentemot sin märkström om man inte har lyx som frekvensomvandlare med strömstyrning - dessutom var det visst en synkrongenerator och en sådan går nog inte starta alls med vare sig Y/D-koppling eller direktstart från 3-fas.
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dieselgenerator

Inlägg av hsd »

det ska väl stå ett startbatteri på kortändan ,motordelen
manöverpanel sitter väl på luckan till starkströmssidan, generatorsidan
Haringet
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2016, 09:47:14

Re: Dieselgenerator

Inlägg av Haringet »

Det finns inga instruktioner och inget kopplingsschema. Startmotor från eget batteri. 12/24 V har ej kollat.
Mätare/givare/stoppmagnet/oljetrycksvakt 12/24 matas troligen från startbatteri. Extern laddare till startbatteriet.
Gaspådrag fast 1500 rpm. Rpm avgör Hz. 1007 utgående nolla och RST.
Dieselmotorn torde inte vara något problem.
Kan jag starta och varmköra motorn utan last ? Hur startar förmagnetisering och laddning ? Kan jag med dieselmotorn igång koppla last till och från utan att förstöra någonting ? Behövs startbatteriet för själva generatorns funktion ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Dieselgenerator

Inlägg av qx5 »

Vad betyder "Effekt 30 kVA * 0,8" på sista bilden?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dieselgenerator

Inlägg av xxargs »

30 kiloVoltAmpere (skenbar effekt) * 0.8 = 24 kW i uttagbar reell effekt.

kiloVoltAmpere anger hur mycket skenbar effekt (som kan räknas om till ström i Ampere) som kan ta ut ur maskinen (och underförstått att det gäller vid 230/400 Volt och 3 faser) och värdet i kW säger hur mycket effekt motorn orka driva generatorn med när det tex. gäller att mata in effekt i elelement.

Varför man överdimensionera skenbar effekt (VA) gentemot möjlig effektuttag (Watt) beror på att det skall finnas strömreserv för att kunna driva utrustning med lägre effektfaktor som elmotorer (oftast under cos(fi)=0.7 ) och idag switchade nätaggregat av modell mindre med medioker till låg effektfaktor (tänk långa rader med lysrör med elektronisk ballast där man smiter undan kraven med PFC-kretsar för att man håller sig under vissa effektnivåer per enskild armatur)

Skall man köra reservgeneratorer och massor av lysrör så skall man helst ha den gamla modellen med drosslade ballaster och faskompenseringskondensatorer i armaturerna då den kombinationen ofta ger bättre effektfaktor än motsvarande med elektroniska ballaster som energisparlampor mm. som kan ha väldigt låg effektfaktor typ runt 0.5, och LED-lampor skall vi inte prata om och där kan effektfaktorn vara så låg som 0.3.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Dieselgenerator

Inlägg av qx5 »

Är mest förvånad över att man anger den effekt som är möjlig när lasten är helt ren (perfekt PFC) men sedan anger att den i praktiken är irrelevant även för laster med perfekt effektfaktor. Normalt förfarande är väl att ange den rena effekten och sedan får man själv ha koll på effektfaktorn hos sina laster.

Här verkar man på något sätt ange den marginal man skall ha. Något som borde vara upp till användaren.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dieselgenerator

Inlägg av xxargs »

Om man inte kör rena resistiva laster (elelement, klassiska glödlampor etc.) så drar utrustningen nästa alltid mer ström än vad som motsvarar uttagen reell effekt. Att ha en motor som matchar kVA i effekt resulterar i det flesta fallen övermotorisering och därmed sämre bränsleekonomi eftersom de i flesta fallen är lastad lång under max kapacitet.

Att skriva 30 kVA * 0.8 på elaggregat redovisar tydligt hur mycket effekt som kan tas ut - dvs. 24 kW men också klarar strömmässigt att man kan ta ut ström för motsvarande 30 kVA.

Att många tycker att många av de billigare enfas 1kW och 2kW bensinaggregaten knappt orka driva något beror på i stor del att effekten anges kVA = kW och det finns absolut inga extra strömmarginaler att jobba med när lasterna är över 750W resp 1.5 kW i praktiken och ännu lägre max effektuttag om det är switchade aggregat med låg effektfaktor som energisparlampor, mindre laddare/nätaggregat utan PFC-kretsar. Tittar man på konsumentsidan så är det få som ens vet vad effektfaktor innebär utan man stirrar blint på antalet Watt - inte antalet VA som i verkligheten är den dimensionerade faktorn vid installation/anslutning.

Varför finns det inga strömmarginaler på billigare bensingeneratorerna - jo man kan kortfattat skriva generatorvikt är nästa linjärt beroende av strömkapacitet. Skall man ha 1.5 ggr i strömkapacitet gentemot maximal effektuttag så är generatorn ca 1.5 ggr tyngre än generator där man satt kW=kVA
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Dieselgenerator

Inlägg av GFEF »

Bilden :

http://elektronikforumet.com/forum/down ... =66565&t=1

Visaren en märkskylt på Dieselgenerator aggregatet från ASEA.....

Försök att kontakta ABB service organisation med typnumret från skylten.
Borde kunna få fram dokumentation på hela aggregatet.

Är säker billigaste och enklaste lösningen......
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dieselgenerator

Inlägg av MiaM »

Se där, fina knappar för start och stopp, och startbatteri och de elanslutna komponenterna vid motorn verkar vara identifierade.

Det är otroligt mycket jobb men det bästa vore om du kunde följa varje ledning och rita upp någon slags schema.

Det kan vara så att de klippta kablarna till exempel innehåller en nödstoppkrets som måste vara ihopkopplad för att det ska gå att köra. I princip kan det också vara så att det måste finnas mätare anslutna där för att mätarna på panelen ska visa rätt, o.s.v.

Hur det faktiskt ligger till bör nog kunna ge sig om du följer upp ledarna.

Börja med att isolera varje ledare i änden på de klippta kablarna så att de inte kan kortsluta något.

Sen kan du antingen följa var +24V kommer in i skåpet, eller helt enkelt bara lägga på batterispänning (kolla vad startmotorn är märkt för att få rätt spänning) och mäta på plintarna i skåpet för att se var denna 24V finns, framförallt i de klippta ledningarna.

Men med alla klippta ledningar isolerade så skulle jag nog provat att trycka på start och se vad som händer.

Vet inte om det här är den typ av dieselmotor som behöver förglödas, då kanske start måste hållas intryckt till den startat. Det kan också vara automatiskt.

Skaffa en huvudströmbrytare för batteriet som är tillräckligt kraftig för att tåla att bryta med last, eller ha i värsta fall nån yxa framme så att du kan hugga av en batterikabel ifall allt verkar gå helt åt skogen. Det ska väl inte vara nån större risk, men...

Om du har riktig tur så går elverket igång och det reglerar varvtalet rätt och reglerar utspänningen till 220/380 eller 230/400V och allt är frid och fröjd och bara tuta och köra.
Skriv svar