Högtalarsystem till laptop i båt
Högtalarsystem till laptop i båt
Hej
Läser med intresse forumen och har en fråga om laptop i båt.
Jag använder själv en HP till i princip allt ombord,
navprg, musik, film och till sommaren också TV/radio.
Har dock en fundering på PC-högtalarsystem (2.1)
Dom högtalare jag har hittat drivs av 12v~.
Min undran är hur jag kan omvandla 12V likspänning
till 12V~ ?
Har ni där ute några förslag.
// wirre
Läser med intresse forumen och har en fråga om laptop i båt.
Jag använder själv en HP till i princip allt ombord,
navprg, musik, film och till sommaren också TV/radio.
Har dock en fundering på PC-högtalarsystem (2.1)
Dom högtalare jag har hittat drivs av 12v~.
Min undran är hur jag kan omvandla 12V likspänning
till 12V~ ?
Har ni där ute några förslag.
// wirre
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kolla om dom inte går att köra på 12V dc också... Antagligen sitter det någon form av spänningsstab i dom högtalarna så det är troligt att AC-spänningen bara likriktas direkt när den kommer in i lådan.
EDIT: 1sek sen... vilken timing Jimmy!
EDIT: 1sek sen... vilken timing Jimmy!
Senast redigerad av rehnmaak 30 mars 2006, 23:06:49, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
wirre:
Jodå.
Hm, vad sägs om vindkraft och solceller (som laddar batteri) ?
Eller helt enkelt ett separat laddningsbart batteri. Det behöver inte vara stort. Tar man med sig några stycken så kan man ju ladda dem samtidigt som man laddar båtens batteri.
Vill du ha det strömsnålt så får du nog välja bort sub-basen. De äter en del ström..
rehnmaak: Jo, ibland är man snabb.
Jodå.

Hm, vad sägs om vindkraft och solceller (som laddar batteri) ?
Eller helt enkelt ett separat laddningsbart batteri. Det behöver inte vara stort. Tar man med sig några stycken så kan man ju ladda dem samtidigt som man laddar båtens batteri.
Vill du ha det strömsnålt så får du nog välja bort sub-basen. De äter en del ström..
rehnmaak: Jo, ibland är man snabb.

wirre
Har äver lagt ut en tråd på sailguide.com , här är ett svar:
"Är du säker på att det är en växelströmskälla du skall ansluta? Ibland ser symbolen för oglättad likström ut ungefär sådär, föör det tillhörande strecket syns inte så bra. Men har du kollat noga så...
Du kan, med största sannolikhet driva dina PC-högtalare med båtens 12V.
Jag är rätt övertygad om att det ligger en likriktare inne i högtalaren, och det enda som kan inträffa är att du får litet dålig effekt. Men det beror på hur högtalarens strömförsörjning är ordnad. Det är troligt att man gjort så för att kunna använda en billig liten transformator i stället för en stabiliserat likströmsaggregat.
Men en likriktare som är rätt kopplad (helvåg) släpper igenom 12V likström, elegant. Är det litet simplare ordnat (halvvåg), prova att byta + och - . Sitter där en glättningskondensator i högtalarens 12V-nätdel kommer du dock inte att få full effekt.
Annars får du gå omvägen via en 12V-till-220V-inverter, till transformatorn och sedan in i PC-högtaleriet. Dyrt, omständligt, ineffektivt.
En annan möjlighet är att skaffa ett lågpris slutsteg till bilkomponentstereo (booster) och koppla detta med ljudkortets hörlursutgång som "linje in". Men det blir förstås litet dyrare - du får ju också skaffa två högtalare"
Jag tror jag köper Creativehögtalarna och testar, det komme att fungera!!
tack för alla svar
//wirre
"Är du säker på att det är en växelströmskälla du skall ansluta? Ibland ser symbolen för oglättad likström ut ungefär sådär, föör det tillhörande strecket syns inte så bra. Men har du kollat noga så...
Du kan, med största sannolikhet driva dina PC-högtalare med båtens 12V.
Jag är rätt övertygad om att det ligger en likriktare inne i högtalaren, och det enda som kan inträffa är att du får litet dålig effekt. Men det beror på hur högtalarens strömförsörjning är ordnad. Det är troligt att man gjort så för att kunna använda en billig liten transformator i stället för en stabiliserat likströmsaggregat.
Men en likriktare som är rätt kopplad (helvåg) släpper igenom 12V likström, elegant. Är det litet simplare ordnat (halvvåg), prova att byta + och - . Sitter där en glättningskondensator i högtalarens 12V-nätdel kommer du dock inte att få full effekt.
Annars får du gå omvägen via en 12V-till-220V-inverter, till transformatorn och sedan in i PC-högtaleriet. Dyrt, omständligt, ineffektivt.
En annan möjlighet är att skaffa ett lågpris slutsteg till bilkomponentstereo (booster) och koppla detta med ljudkortets hörlursutgång som "linje in". Men det blir förstås litet dyrare - du får ju också skaffa två högtalare"
Jag tror jag köper Creativehögtalarna och testar, det komme att fungera!!
tack för alla svar
//wirre
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vad har du för storlek på din båt?
Det som jag skulle göra är att införskaffa ett bilstereo paket.
Välj då en bilstereo som har ingångar anpassade efter din laptop, så kör du ljudet från den till bilstereon.
Köpte i somras ett paket med 2st högtalare, Stereo som klarar Mp3 osv på BRL för jag tror det var runt 2000:- Blev mycket bra ljud i en av våra båtar.
Ska komplettera med fler högtalare i ruffarna nu till sommaren. Samt väljare så att man kan stänga av vissa par om någon vill sova osv.
Detta blir ju lite dyrare än vad ett 2.1 system kostar.
Har märkt att man sällan behöver någon bas i båtar. Har antagligen att göra med att de oftast är i plast och inte i någon tung metall.
Lycka till hur du än gör
Det som jag skulle göra är att införskaffa ett bilstereo paket.
Välj då en bilstereo som har ingångar anpassade efter din laptop, så kör du ljudet från den till bilstereon.
Köpte i somras ett paket med 2st högtalare, Stereo som klarar Mp3 osv på BRL för jag tror det var runt 2000:- Blev mycket bra ljud i en av våra båtar.
Ska komplettera med fler högtalare i ruffarna nu till sommaren. Samt väljare så att man kan stänga av vissa par om någon vill sova osv.
Detta blir ju lite dyrare än vad ett 2.1 system kostar.
Har märkt att man sällan behöver någon bas i båtar. Har antagligen att göra med att de oftast är i plast och inte i någon tung metall.
Lycka till hur du än gör