Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av janbjorn »

Om din kossel är 325mm i sidledd så bör väl 300mm armar vara rätt så OK längd för att nå tvärs över (kolla bifogad Paint-skiss). 220mm låter lite kort...
KosselGeometri.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Får erkänna att jag inte gjorde någon större utredning innan jag svarade.
Min är också 325 mm yttermått mellan hörnena och dryg 60 cm hög.
Jag kollade i min configuration.h och där står 220 mm. Mätte precis och jodå 220mm.
Jag har mgn12-rails och centrum för översta armen ligger ca 50 mm inåt mätt från längst ut.
Har du annan linjärlagring blir det nog annat.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Gizmo »

Nyfiken undrar, vad är fördelarna med Delta/Kossel 3D skrivare jämfört med andra 3D-skrivare? Gjorde en snabbsökning på Ali och konstaterar att de faktiskt är överkomligt billiga, strax under tvåtusen inkl frakt, vilket ju inte alls är dumt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

De rör sej så koolt! Det räckte för mej.
Har en Prusa i3 också och både skriver bra. Jag ser inga markanta för/nackdelar med någon.
På Kosseln står utskriften still och det kan vara bra om det är stora, höga grejor.
Prusan har extrudern bara centimetrar från hotenden så extract funkar kanske något bättre, har större bord också.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

En deltaprinter klarar i regel högre accelerationer och railesen rör sig alla upp och ner vilket minskar vibbrationer i sidled.
Sen får man inte glömma att de har en del nackdelar så som komplexa att felsöka, kräver mycker processorkraft, ej optimal utskriftsvolym (om man inte älskar vaser) etc.
skygizmo
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 mars 2006, 18:44:14
Ort: vänersborg

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av skygizmo »

Hej , ni som använder kossel . Använder ni någon form av beadleveling ? Typ z prob eller fsr?
Funderar på fsr till min kossel . Men tänker använda min med hotbead. Om ni använder fsr hur löser ni det med hotbead? Då fsr bara tål 70 grader.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

Jag använde Z-probe ganska länge, men tyckte den var ivägen. Jag kör numera en hexagonal bädd monterad med 3 skruvar med gummipackningar mellan bädden och aluminium profilen, på så sätt kan jag justera några milimeter för att kompensera för tejp etc. Fungerar riktigt enkelt och bra!
2015-06-20 17.04.34.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Använder fsr med en egen lösning på själva mätningen.
Klart att fsr-erna tål mer än 70 grader, åtminstone 120 grader som jag kör då och då.
De är känsliga för att vickas på, materialet inunder går snart av, så de får läggas på
ett mjukt sätt och fixeras där. Punktbelastning går de snart sönder av också.
Får byta en fsr kanske var annan-tredje månad, längre emellan allt eftersom jag
lär mej montera de bättre och bättre.
skygizmo
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 mars 2006, 18:44:14
Ort: vänersborg

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av skygizmo »

är det någon som kör Smoothieware?
hur gör man inställningarna i Smoothieware?
finns det grafiskt gränsnit eller är det som tex (marlin och repetier) dvs kod knackning.
är det någon fördel att köra Smoothieware istället för tex marlin?
Användarvisningsbild
UgloBuglo
Inlägg: 165
Blev medlem: 13 september 2013, 09:30:35
Ort: Göteborg

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av UgloBuglo »

Jag har ett Smoothieboard som jag ska anvnda till min nya delta, men jag har inte kopplat in det mer än att jag har torrkört det för att se om det bootar.
Man konfigurerar Smoothieware genom att editera en config-fil på SD-kortet och boota om.
Fördelen med Smoothieboard jämfört med t.ex Ramps är ju att det använder 32-bitars arkitektur, vilket är en extra fördel när du har en delta som kräver ganska mycket beräkningar för att styra. Nu vet jag iofs inte om Marlin går köra på någon 32-bitars hårdvara också... har aldrig satt mig in i det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Då kan jag berätta att Marlin, den riktiga Marlin, inte går på annat än Atmega2560.
Men det finns de som portat och underhåller fungerande 32-bit Marlin vid sidan om.
Här är en https://github.com/Wurstnase/Marlin4Due som jag själv kör på min Kossel.
Den går på Arduino Due och andra påhängskort än RAMPS, t ex RAMPS-FD och RADDS
och jag kör med RADDS. Stora skillnaden mellan "vanliga" och 32-bits är inte så stor,
det enda jag märker är att de små blobbarna som blev då och då är helt borta
och det är tillräckligt bra anledning för min del. Parametern DELTA_SEGMENTS_PER_SECOND
har jag satt till 300 men jag kan ärligt talat inte se någon skillnad. Fungerar bra, fullt ut hur som helst.

UgloBuglo, hur är det med SmoothieWare? Jämfört med Marlin kan den några egna trix eller hur ska man se det? För visst är det en hel egen utveckling, fritt från Marlin?
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

Håller med hawkan, jag gick från Rumba 1/8 och 400 stegs motorer till RADDS 1/32 och 400 stegs motorer och skillnaden är inte överdrivet stor.
Jag ökade DELTA_SEGMENTS_PER_SECOND_PRINT till 600 men skilnaden är minimal, man kan se lite i "specular highlight" (vet ej vad svenska termen är).

Däremot klarade 8bitars Rumba kortet inte med 1/32 microstepping eller grafisk LCD, då tog processorkraften slut.

EDIT: Om någon funderar på att köra Ramps FD så dubbelkolla att deras hårdvara är fixad, på kortet jag har är default 1 på alla 12V portar om arduinon inte är inkopplad, fick erfara detta när jag glömt koppla in usb kabeln och den berömda röken började komma och min hotend började smälta :)
skygizmo
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 mars 2006, 18:44:14
Ort: vänersborg

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av skygizmo »

Tack för svaren på min fråga ,
Har dok ännu en fråga . Jag har mgn12 lagring på min kossel oljar ni dom eller använder ni fett eller inget alls ?
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

Bra fråga som jag gärna spinner vidare på. När jag fick skenorna var dom insmorda med någon lättflytande olja därför har jag fortsatt smörja in dom med silikonolja.
Jag har dock en hel del skramlande från mina vagnar vilket jag misstänker kommer från att dom inte är helt fylda med kulor (skulle nog kunna få plats med 1-2 extra per sida).
Är detta normalt? skulle jag kunna köra något lite krafitgare lagerfett för att motverka ljuden som jag tror kommer från kulorna vid snabba riktningsändringar?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av hawkan »

Jag sprutar in lite fett i lagren med mycket oregelbundet intervall. "När det känns som det behövs" haha.
Många månader mellan gångerna.
Jag tror att oljan som de kommer i är i huvudsak en rostskyddsolja som man får ta bort.
Lagren mår bra av olja, de mår inte bra av att vara torra.
Hur smörja? Fett är ju gjort för att hålla kvar olja i de lägen där man inte
kan tillföra ny olja regelbundet så passar väl bra. Biltema har fett på sprayburk,
den har jag använt och fettet tränger in lite här och där.
Annars kan man olja regelbundet men då får man se till att lagren inte blir torra,
alltså den funktion som fettet har egentligen.
Skramlar kulorna är det inte hela världen, i med lite fett så tystnar det.
Det är troligast de kulor som återcirkuleras som skramlar, inte de som lagrar så att säga.
Skriv svar