Hitta "flyt" epoxi
Hitta "flyt" epoxi
Har dragit igång ett rejält cnc bygge och försöker hitta nån som säljer epoxi i landet men det går sådär. Ska ha epoxi för att avjämna ytorna där linjärskenorna hamnar. Ute efter en variant som funkar som flytspackel typ. Har hittat i USA men skulle helst slippa beställa därifrån. Någon som har en aning om någon som säljer i landet??
Re: Hitta "flyt" epoxi
Nils Malmberg AB Kungäv Har mycket att välja på och bra att handla av.
Epoxy är lite lurigt, eftersom det normalt krävs en massa utbildning, tillstånd mm för att få arbeta med det.
Nu var det några år sedan men NM laminering 275A har jag grejat lite med. Det flyter ut ganska bra. Köptes från http://epoxibutiken.se/produkt-kategori ... popularity (Har jag för mig att det var i alla fall).
Men biltema som redan nämnts har ju också, deras lamineringsepoxy är väl likartat i konsistensen.
Men biltema som redan nämnts har ju också, deras lamineringsepoxy är väl likartat i konsistensen.
Man får tacka för hjälpen, ska kolla med Malmbergs om dom har något som kan funka. Det är en speciell variant jag är ute efter som är just för den här uppgiften eftersom flytningen måste bli väldigt exakt om det ska funka.
Tänk på att golv-epoxin som används för att flyta golv, inte är avsedd för tjockare lager.
Det kan bli varmt utav h-e. Du bör nog prata med dem, så du får rätt epoxy.
(been there, done that, som tur fanns det pulversläckare)
Det kan bli varmt utav h-e. Du bör nog prata med dem, så du får rätt epoxy.
(been there, done that, som tur fanns det pulversläckare)
gäller väl knappast för privat bruk ?TomasL skrev:Epoxy är lite lurigt, eftersom det normalt krävs en massa utbildning, tillstånd mm för att få arbeta med det.
På 90-talet (vill jag minnas) fick man som privatperson inte köpa industriförpackningar, idag är väl reglerna ändrade när det gäller den biten, eftersom allt är egenkontroll.
skillnad på att inte kunna köpa iofs, man kan ju inte köpa fungerande kontaktlim heller, men det är väl mer pga nån branschgrej än en faktisk lag.
Nja, kemikalieinspektionen och Arbetsmiljöverket har nog ett finger med i spelet.
Troligen var det väl så att man inte tillåter dessa professionellt, så blir privatmarknaden för liten, och då slutar tillverkarna med det.
Troligen var det väl så att man inte tillåter dessa professionellt, så blir privatmarknaden för liten, och då slutar tillverkarna med det.
- SeniorLemuren
Måste det vara epoxy. Det går inte med styrenplast och microballonger?
SeniorLemuren: Epoxi utan lösningsmedel krymper inte, vilket styrenplast gör. Därtill är epoxin dimensionsstabil över tid, till skillnad från styren. Men ännu viktigare - tunnflytande epoxi har mjölkliknande viskositet och fungerar till detta ändamål, åter i motsats till styren, speciellt om den sistnämnda vore förtjockad med tixotroperande medel 

Epoxyn kan du späda ut med t-röd oxo. Räcker med väldigt lite sprit för att få det mer lättflytande under en kort stund.
nm säljs av carbix med. Prisskilnaden går åt olika håll beroende på förpackningsstorlek
nm säljs av carbix med. Prisskilnaden går åt olika håll beroende på förpackningsstorlek