Mäta med oscilloskop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nav

Mäta med oscilloskop?

Inlägg av Nav »

Hur får man fram sådana där vackra fyrkantsvågor där man kan se stigtider osv? Vad skall man mata Os... med för signal?
Jag får bara fram sinusvågor som bilden.
Här har vi 20kHz och 20 från QSC.
Är inte fullfjädrad elektronikare än om jag talas om en sådan nästan, fast jag känner min inte lika hemlighetsfull eftersom jag inte behöver det.
När man inte kan något i ämnet är det lite svårare så att säga. Nu skall man inte draga alla över en kam och man får förstå att det kan finnas filantroper
som vill en väl Tänk på den kan ha höga spänningar och inte att förglömma cirkelsågsklingan snurrar så fort.
Det finns mycket farligt som man måste undvika om man kan!!!
Men som sagt Oscilloskop nu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Mäta med oscilloskop?

Inlägg av lillahuset »

Que?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lika frågande som dig.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tja, lämpligtvis mäter du på en lämplig fyrkantvåg med rätt amplitud och frekvens för de inställningar du har på ditt oscilloskop?
Mäter du en sinusvåg så kommer du troligtvis även se en sådan på skärmen.
Nav

Inlägg av Nav »

Enl. vissa uppgifter jag har så klara inte en förstärkare av att producera en riktig fyrkantsvåg, det är som att köra en bil i full fart framåt och mycket plötsligt köra med samma hastighet bakåt. Och det klarade inte än sin gång min Crown av så det där med fyrkantsvåg som består av att oändligt antal frekvenser får på något vis revideras för att en fyrkantsvåg skall kunna visas (och som kommer från en förstärkare).
Så mina herrar hur ligger det till?
Är det så enkelt så skall det väl inte vara så svårt för er att beskriva vad som gäller utan att på något vis förringa det hela inför mig.
Mer än ovanstående vet jag inte för tillfället men tänkte för en gångs skull att?????????????

Men tycker ni det är för ringa så kan jag lägga ner.

Herre gud nu kommer han igen med banaliteter jag dör.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Hehehe, min tillgång till droger verkar lämna mycket i övrigt att önska.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nav skrev:Enl. vissa uppgifter jag har så klara inte en förstärkare av att producera en riktig fyrkantsvåg, det är som att köra en bil i full fart framåt och mycket plötsligt köra med samma hastighet bakåt. Och det klarade inte än sin gång min Crown av så det där med fyrkantsvåg som består av att oändligt antal frekvenser får på något vis revideras för att en fyrkantsvåg skall kunna visas (och som kommer från en förstärkare).
Så mina herrar hur ligger det till?
Är det så enkelt så skall det väl inte vara så svårt för er att beskriva vad som gäller utan att på något vis förringa det hela inför mig.
Mer än ovanstående vet jag inte för tillfället men tänkte för en gångs skull att?????????????

Men tycker ni det är för ringa så kan jag lägga ner.

Herre gud nu kommer han igen med banaliteter jag dör.
En riktig stärkare klarar naturligtvis detta, huruvida dina klararar det är osagt, dock måste du ju naturligtvis mata stärkaren med fyrkantsvåg, annars blir det ju liksom ingen.
Så återigen, vad är din fråga?

BTW, en fyrkantsvåg består av ett oändligt antal frekvenser och nivåer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nav: Innan vi går vidare så måste jag fråga en sak för att inte behöva lägga ner massa tid i onödan: Är du seriöst intresserad av ett svar eller är du ute efter att trolla? Om faktiskt är intresserad av hjälp så skulle jag råda dig att försöka skriva inläggen lite mer sakligt och seriöst för att göra det möjligt för oss att svara på dina frågor.
Nav

Inlägg av Nav »

Då menar du att min källa ang. fyrkantsvåg har fel. Varför skulle min Crown inte klara det, för det gjorde den inte med briljans? Och varför har min källa sagt att förstärkare inte klara av det?
Min slutsats är då att det måste vara en speciell fyrkantsvåg för att normal förstärkare skall klara av att återge, den är kanske avklippt på något vis.

Ok då har jag fått reda på detta med fyrkantsvåg, finns sådan att hämta hem på nätet?

Hur tusan skall jag vet vad som omgivningen anser vara seriöst? Är det inte tillräckligt att jag fråga så .... det behövs inte några vetenskapliga utläggningar för det förstår jag nog inte.
Jag vet det kan vara svårt att inte bli "vetenskaplig" se på mig själv när det gäller mekaniskt tänkande. svårt!!!!!

Jag säger hur tusan skall jag kunna vara mer seriös med mitt kunnande när det gäller elektronik? Skalljag först gå en kurs på högskolan?

Ok jag är bara intresserad och det är inget livsviktigt så ni kan skita i vad jag skriver om ni tycker det och det verkar ni tycka.
Att tycka något är inte bra tycker jag i nuläget.

En sak till jag har klarat mig rätt länge på egen hand och skall nog göra det i fortsättning också utan hjälp om så skulle vara fallet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Din analys är nog korrekt och min livserfarenhet ger mig en ledtråd till varför du skriver som du skriver.

Om du gör ett nytt försök "i morgon" kan du säkert få bättre svar. :)
Nav

Inlägg av Nav »

I morgon är idag ! Jag har fått veta vad jag behöver utom just detta med om det går att ladda ner???

Så nu har jag fått veta att min Crown inte är en riktig förstärkare, har alla noterat detta så ingen går på och köper en Crown CS1400.
Vi har alla olika uppfattningar om saker och ting beroende på det ena och det andra såsom antagande i den mån att det är bara jag som vet vad som är bra.
Senast redigerad av Nav 24 januari 2016, 01:02:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nav skrev:Ok då har jag fått reda på detta med fyrkantsvåg, finns sådan att hämta hem på nätet?
Vill du ladda ner en fyrkantsvåg?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Med 99,999% sannolikhet kan du hitta en fyrkantvåg att ladda ner från nätet. Men varför? Jag har aldrig tänkt tanken innan ditt totalt spacade inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, tveksam om man kan ladda ner en fyrkantvåg från nätet, vill nog påstå att det är fullständigt omöjligt.

Blir mer och mer övertygad om att TS faktiskt är ett äkta troll, svenpon som går igen??
Senast redigerad av TomasL 24 januari 2016, 01:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Lättaste sättet måste vara att ladda ner denna bild, skriv ut, klipp till och tejpa sedan fast på oscilloskopet. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar