Länge sedan en uppdatering, men det har inte hänt så jättemycket intressant heller. Jag har pysslat mest med WIFI-länken då jag varit i Burträsk men nu verkar den fungera iaf. Jag får 97/97 MBit och SM2XJP får hälften ca. Hans är dock inte helt stabilt så vi måste försöka undersöka varför det sker. Jag hade dock väldiga problem i början tills nån klurig typ ifrågasatte matningen upp till länkarna uppe i min mast. Så jag började undersöka det närmare och visar sig att de enheterna ska ha mer ström än de jag hade tagit PoE ifrån, jag matade med 0.5A medans enheterna skulle ha 1A styck och det satt 2st där uppe. När det var bytt så började det fungera som det skulle igen. Nu sitter det en PoE injektor där som jag matar med ett 24V 5A aggregat.
Jag hade fått det att fungera och konstaterade att jag hade 4ms ping från Luleå ner till Burträsk. Men jag började confa router och lyckades stänga paja den då jag försökte ändra lite regler via SSH (hade ej öppnat web-interfacet tydligen). Det hela slutade med att SM2OAN confade upp en router åt mig som han skickade ner till SM2XJP som åkte dit och bytte ut den.
Det blev rätt enkelt när det visar sig att ISPn har 5st IP-adresser, så nu delas IP bara ut av ISP och de på länken får administrera sitt nät som vanligt med en vanlig router. Nu fungerar det riktigt bra till radiostationen iaf.
Annars har det blivit lite annat småpyssel. Jag klättrade upp med en roterbar dipol jag fick för några år sedan av SM2XLL och satte i inbandmasten. Tanken är att den förmodligen fungerar betydligt bättre än vår förra lyssningsantenn som var en vertikal, i väntan på att få upp yagi-antennerna där nästa år.
Det har även blivit en tur till SM2EKM där jag lekte klätterapa och vi satte upp en 9el yagi som han byggt ihop, riktigt fint bytte må jag säga. Det var dock isigt och tråkigt ute, dock vindstilla tur nog, men vad mer kan man vänta sig i November?
Åsså lite bilder...

Jag och SM2XJP byter ut avgasröret på bilen inför besiktningen. Vi fixade även lite andra smågrejor.

Känns som det behövdes...

Kortade ett par klammer åt grannen

Inte så snyggt men det håller nog.

Fräste lite, skitfräs dock med glapp och flex nå förbannat.

En demogrej med en trådtöjningsgivare för jobbet

Setup inför CQWW SSB. Det blev dock inte någon seriös satsning utan nöjeskörning. Jag var på tok för less för att orka köra radiotävling i 48h efter att jag jävlats med WIFI-länken

Roteringen för radio 2 på touchskärm #2

Och mer rotering på touchskärm #1

WIFI-länk uppsatt hos GTL

Stationen sett från inbandmasten

Med zoom

HG förbereder antennen

Riktning Japan

Riktning öst/sydöst

Riktning västerut

Och lite mer antenner igen

SM2NOG

Blir finare med lite större antenner där