Knappast konkurrera ut, däremot komplettera. Det finns redan, rätt få iofs, delar att ladda ner från Thingiverse eller olika bilforum. Men det är nästan uteslutande delar till äldre modeller som inte finns att köpa längre.MiaM skrev:Hur bra blir de minsta detaljerna? Kan sånthär kanske till och med konkurrera med begagnatpriserna på olika slags reservdelar? Rent spontant tänker jag på de fullständiga ockerpriserna en bilskrot tar för ett par extraljusknappar. Om man står ut med att det är fel symbol på knapparna lönar det ju sig ibland nästan att köpa en hel skrotbil istället för bara knapparna![]()
(Det här är bara ett exempel, nog för att jag borde montera extraljus på bilen men dels har jag just knapp med fel symbol och dessutom saknar jag nog orken som krävs för att montera strålkastarna...)
Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]
Re: Vår verkstad [3D printer]
I ungefär den höjd som Stockholm ligger på så blir det aldrig helt mörkt ute över huvud taget under en ej försumbar del av sommaren och den period som kan kallas natt är riktigt kort.
Det kan finnas andra skäl att vilja slå av extraljus, exempelvis att man reser till något land där det finns gräns på hur starka helljus man får ha.
Men vi är väl ändå tekniknördar, klart vi vill ha ytterligare en knapp på instrumentpanelen?

Det kan finnas andra skäl att vilja slå av extraljus, exempelvis att man reser till något land där det finns gräns på hur starka helljus man får ha.
Men vi är väl ändå tekniknördar, klart vi vill ha ytterligare en knapp på instrumentpanelen?

@MiaM
Faktiskt jättebra! Det är ju bara då lagertjockleken som man kan se, och sen där stödstrukturen har suttit fast som drar bort lite från resultatet.
Ingen dum idé, men print-tiderna är ju jättelånga på en sån här printer så någon mass-producering blir det nog inte
@eeedis
Ja, vad skulle det kunna ha varit, tror det var 5 timmar typ.
@Extraljusfunderingar
Jag skulle nog aldrig själv montera extraljus på en personbil, tycker det ser så fult ut! Tycker originalbelysning har dugit på alla bilar jag haft iaf. Men kanske jag har bra mörkersyn
Farsan såg det här när han hämtade en bil från Sverige: (Är det så där ni gör där??
)
---
Skulle printa NASAs space wrench, men det sket sig helt. Hade för lite supports så maskinen försökte printa en del "i luften"
Vilket gjorde att lasern började härda en kaka i resin-behållaren istället. Fick nog loss den till slut, efter mycket försiktigt skrapande mot PDMS-ytan.
Försökte printa en ny också, men den misslyckades också, gick av på mitten. Tough-resinet verkar vara svår!
Sprayade fälgen också för skojs skull. Grundmål, kromspray och sen klarlack. Började ju faktiskt se ut som en liten minifälg! Man bör nog slipa lite för att få en helt slät yta dock.
Undrar nu bara hur man ska få Formlabs genomskinliga flexible-resin svart
EDIT: Ja, så gjorde min bror en sandpappersställning i MDF! Behändigt
Faktiskt jättebra! Det är ju bara då lagertjockleken som man kan se, och sen där stödstrukturen har suttit fast som drar bort lite från resultatet.
Ingen dum idé, men print-tiderna är ju jättelånga på en sån här printer så någon mass-producering blir det nog inte

@eeedis
Ja, vad skulle det kunna ha varit, tror det var 5 timmar typ.
@Extraljusfunderingar
Jag skulle nog aldrig själv montera extraljus på en personbil, tycker det ser så fult ut! Tycker originalbelysning har dugit på alla bilar jag haft iaf. Men kanske jag har bra mörkersyn

Farsan såg det här när han hämtade en bil från Sverige: (Är det så där ni gör där??

---
Skulle printa NASAs space wrench, men det sket sig helt. Hade för lite supports så maskinen försökte printa en del "i luften"
Vilket gjorde att lasern började härda en kaka i resin-behållaren istället. Fick nog loss den till slut, efter mycket försiktigt skrapande mot PDMS-ytan.
Försökte printa en ny också, men den misslyckades också, gick av på mitten. Tough-resinet verkar vara svår!
Sprayade fälgen också för skojs skull. Grundmål, kromspray och sen klarlack. Började ju faktiskt se ut som en liten minifälg! Man bör nog slipa lite för att få en helt slät yta dock.
Undrar nu bara hur man ska få Formlabs genomskinliga flexible-resin svart

EDIT: Ja, så gjorde min bror en sandpappersställning i MDF! Behändigt

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Coolt! Varför printar man (ni?) saker stående lite snett sådär istället för liggandes platt ?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
För att om man gör den helt plan blir det för stor yta som måste dras loss från resin-behållarens botten varje gång den ska lyftas för att lägga på nästa lager, och det hela riskerar att lossna helt och ramla ner, eller inte lossna alls någonstans, och då blir det bara en kaka i botten.
Lasern härdar alltså resinet direkt på botten.
Resin... vad 17 heter det på svenska egentligen? Resin betyder ju harts eller kåda vilket inte alls är vad det är.
Polyester?
Lasern härdar alltså resinet direkt på botten.
Resin... vad 17 heter det på svenska egentligen? Resin betyder ju harts eller kåda vilket inte alls är vad det är.

Polyester?
Nu är vi långt från ämnet, men sådär som på bilden finns det nog bara ett exemplar av i Sverige
Men extraljus eller inte beror ju på var man kör. Framförallt tror jag att de kan hjälpa till att undvika viltolyckor.

Men extraljus eller inte beror ju på var man kör. Framförallt tror jag att de kan hjälpa till att undvika viltolyckor.
-
Jag tror att det finns ett lagkrav på att man måste kunna stänga av extraljusen och bara använda helljuset, var så iallafall på senare delen av 80 talet, fick en ombesiktning p.g.a. avsaknad av avstängningsknapp...
Att åka tillbaka 5 minuter senare på dropinombesiktning med borttagen säkring så att dom inte lyste alls funkade dock bra...
Att åka tillbaka 5 minuter senare på dropinombesiktning med borttagen säkring så att dom inte lyste alls funkade dock bra...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu blir det mer utanför ämnet, men jag måste...
Det här är vad som står. Hittar inga knappkrav.
27 § Helljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dimstrålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta.
28 § Helljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.
29 § På bil av 1985 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.
Att däremot ha en separat knapp så man kan slå på extraljusen oberoende av helljusen är nog inte godkänt tror jag.
Nu. Till ämnet.
Sandpapperhållaren var riktigt trevlig!

Det här är vad som står. Hittar inga knappkrav.
27 § Helljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dimstrålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta.
28 § Helljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.
29 § På bil av 1985 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.
Att däremot ha en separat knapp så man kan slå på extraljusen oberoende av helljusen är nog inte godkänt tror jag.
Nu. Till ämnet.

Sandpapperhållaren var riktigt trevlig!
@Zealotry
Det som Madmodder sa! Den här maskinen är inte den bästa att printa stora platta ytor med, därför lägger man allt lite snett.
Sen säger Formlabs själv att man helst inte ska printa ihåliga delar med den, vilket vi gjort flera gånger nu utan problem. Tror bara de vill sälja mer resin
@Madmodder
Tja, det är väl UV-härdande "gjutharts" helt enkelt? Skulle vara kul att få reda på vad det är för plast dock. Försökt söka reda på vad det är men inte hittat något än. Tror det är något akrylbaserat dock!
--
Vi har nästan för kul med printern. Har inte tjänat in en euro än, bara kostat oss tid och pengar
Den här lilla gubben tog form i natt:
Printade den ihålig så den väger knappt något.
Så tyckte vi att den kunde få bli guld (blev lite tjockt vid ögonen). Tänkte typ som den där guldgubben i början av Raiders of the lost ark. Se vad glad den är
I natt printas ett 20cm högt solitt Academy Award som också ska bli guld!
Det som Madmodder sa! Den här maskinen är inte den bästa att printa stora platta ytor med, därför lägger man allt lite snett.
Sen säger Formlabs själv att man helst inte ska printa ihåliga delar med den, vilket vi gjort flera gånger nu utan problem. Tror bara de vill sälja mer resin

@Madmodder
Tja, det är väl UV-härdande "gjutharts" helt enkelt? Skulle vara kul att få reda på vad det är för plast dock. Försökt söka reda på vad det är men inte hittat något än. Tror det är något akrylbaserat dock!
--
Vi har nästan för kul med printern. Har inte tjänat in en euro än, bara kostat oss tid och pengar

Den här lilla gubben tog form i natt:
Printade den ihålig så den väger knappt något.
Så tyckte vi att den kunde få bli guld (blev lite tjockt vid ögonen). Tänkte typ som den där guldgubben i början av Raiders of the lost ark. Se vad glad den är

I natt printas ett 20cm högt solitt Academy Award som också ska bli guld!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Vår verkstad [Har allt för kul med 3D printern]
Men vad händer med det rinnande resin som hänger kvar på ytorna på insidan och inte kan tvättas bort? Kommer det vara flytande där i för evigt? Kan det kanske påverka det härdade på något vis, så det mjuknar med tiden? 

Snarare kör du nog på fel, eller ska vi säga rätt vägar ?kankki skrev:
Jag skulle nog aldrig själv montera extraljus på en personbil, tycker det ser så fult ut! Tycker originalbelysning har dugit på alla bilar jag haft iaf. Men kanske jag har bra mörkersyn![]()
Dessutom tycker jag iofs originalbelysningen på många moderna bilar är tämligen usel, "det var bättre förr" med stora ljusöppningar.
Mitt största problem med extraljus är att man nästan blir blind när man bländar ner efterssom halvljuset är så enbarmligt dåligt i jämförelse.
Det där var väl ett sällsynt fult montage, men man fårstår ju poängen, det är bra att ha upp extraljusen en bit, och tittar man på rallybilar har dom ju oftast en ljusbox uppe på huven.Farsan såg det här när han hämtade en bil från Sverige: (Är det så där ni gör där??)
Kul att läsa ordet "ringar" för däck, av erfarenhet vet jag att när man ser det är det nästan alltid en svensktalande person från finland som skriver, det visste jag iofs redan denna gången men det brukar vara kul att briljera i andra sammanhang

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är det montaget 'rumsrent'? Det skymmer ju helt klart så frågan är vad farbror blå tycker om detta.
känns även som att fotgängare kan skadas vid kollision, dock vet jag att just extraljusmontage har andra undantag till regler så jag vet inte.
Sikten tror jag iofs inte påverkas så mycket, bilen hade ju teoretiskt sett kunnat ha en huv som var så hög.
Sikten tror jag iofs inte påverkas så mycket, bilen hade ju teoretiskt sett kunnat ha en huv som var så hög.
- Electricguy
Men herregud.. Vad är det för stolpskott som borrar sönder huven för några extraljus..