Blybatteriladdarprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Blybatteriladdarprojekt

Inlägg av EagleSpirit »

Jag och min familj brukar åka på semester med husvagn varenda sommar och på vintern brukar den stå i sälen under hela vinterhalvåret. Det är en ganska gammal husvagn och det finns inte så många finesser precis. Tex batteriladdaren till blybatteriet är en grej som inte är så ny. Pappa byggde om en vanlig batteriladdare lite grann för många många år sedan för att kunna köra fulladdning och underhållsladdning. Den har fungerat ganska bra, men inte helt perfekt. Under hela tiden vi haft husvagn har pappa velat bygga en helt ny laddare som är optimerat för just husvagnsdrift. Men det har uppstått många hinder på vägen.

För ungefär 2,5 år sedan blev pappa sjukskriven och några månader innan detta började jag på min gräsklipparrobot. Jag hittade då en perfekt blybatteriladdare för både husvagnen och gräsklipparen. Under tiden pappa var hemma så jobbade han lite på laddaren men det gick sakta. Han orkade inte tänka och glömde mycket han hade lärt sig. Till slut fick han ihop en liten koppling på ett experimentkort som han skulle börja testa med, men så blev han sämre och till slut orkade han inte jobba mer. Han la undan projektet. För lite över ett halvår sedan så gick min pappa bort några timmar efter en hjärttransplantation.

Eftersom han var sjuk så orkade han inte föra anteckningar och informationen om kopplingen han hade gjort försvann. Om en månad ungefär ska jag, mamma och brorsan ut med husvagnen igen och tänkte att jag skulle bli klar med laddaren.

Någon som tror det är möjligt att fortsätta på projektet lr ska jag börja om på det? Någon som känner för att hjälpa mig lite med det? Jag har inte så mycket tid på mig och har inte så jättemycket kunskaper. Jag har inte analyserat kopplingen så mycket än men den är inte så jätteavancerad.

Jag kommer nog med en del frågor i den här tråden när jag kommit på lite hur den fungerar och så.

//Eaglespirit
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Jag hade definitivt försökt att jobba vidare på det min pappa hade börjat på.
Även om det hade inneburit mera arbete.
Skulle misstänka att det vore enklare att börja om på nytt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men om det är felbyggt då? Han var ju trots allt sjuk och kanske missade något?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

"EagleSpirit"
Du nämnde nått om en Gräsklipparrobot, berätta mer om vad de är för projekt.
Har blitt husägare nyligen & de är inget kul att klippa gräset, så jag har haft funderingar på att göra en datoriserad gräsklippare!.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag har laddare för att ladda våra motorcykelbatterier under vintern.

Enklast är att använda någon regulatorkrets, t.ex L200, där man kan ställa in spänning å ström.

Man ställer t.ex in spänningen på 13,5 V (den spänning som batteriet ska ha när det är fullladat), å maxström på kanske 0,5 A

Är batteriet urladdat till t.ex 11 Volt, så kommer laddaren att ladda med 0,5 A tills det närmar sig spänningen 13,5 Volt. Då drar den ner strömmen.
Senast redigerad av janne66 1 juli 2003, 08:43:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Man behöver minst 13,5 V för att ens underhållsladda ett blybatteri! En bra laddare börjar med en strömbegränsad laddning till 14,4 - 14,7 V och håller sedan kvar den spänningen i några timmar innan den sänker till mellan 13,5 och 13,8 V för slut- och underhållsladdning.
Lite mer info hittar ni på t.ex. den här sidan:
http://hem.bredband.net/b100922/Laddablybatt.htm
Ska underhållsladdningen pågå en längre tid bör man dessutom cykla batteriet genom att låta spänningen sjunka lite och sedan ladda igen.

"EagleSpirit":
Jag kan nog hjälpa dig komma vidare med laddaren. Det tar nog inte så lång stund att rita upp kopplingen om du inte har kvar några papper. Jag skickar ett mess om hur du kan nå mig i V.ås.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag har en speciell laddkrets som heter UC3906. Väldigt smidig. Håller reda på allt själv och skickar signaler i vilket läge den är i.


http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/226604.htm

den har tom tempkompensering.

Fagge: Gräsklipparroboten är jag inte klar med men du kan kolla på www.robotshop.nu Där finns mycket bra information. Leta reda på Robocut och sedan dagboken.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

wooohooooo!! Hittade schemat. Pappa hade ritat ett schema i EWB. Nu fattar jag lite mer hur det funkar. Halva delen var till golvvärmen i husvagnen. Det var därför det var obegripligt. Det verkar nästan som att hela schemat är klart.

Under veckan ska jag börja koppla upp lite och se vad som händer.

EDIT: Jag letade lite på andra datorn och hittade lite olika scheman. Jag sammanställde lite och snyggade till det.

Bild

Vissa grejer stämmer inte och det är en CA3240 istället för LM311. Jag ska försöka korrigera lite nån gång.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Är både CA3240 och LM311 operationsförstärkare?
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Nä, LM311 är en komparator.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har nu ändrat lite på schemat efter lite hjälp av *Ken*

Bild
Skriv svar