Strömbrytare med fördröjt frånslag.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Strömbrytare med fördröjt frånslag.

Inlägg av Redur »

Har en liten nöt att knäcka.

Jag vill bygga en switch/strömbrytare som skall bete sig följande:

Jag trycker till knappen (återfjädrande) ett relä drar och ger ström till en 12v dator, den skall behålla spänningen till relät tills...

Jag trycker in knappen igen, håller den intryckt,, säg 2-3sec,, då skall den bryta spänningen till relät och datorn blir strömlös.

Hmm, förstog ni?

Behöver hjälp med idéer och ritningar och.. och.. :)

EDIT: den skall drivas av 12v från en bil.
Senast redigerad av Redur 22 mars 2006, 22:58:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter inte som om du beskriver en touch-switch.. :D

Däremot uppför sig strömbrytaren till (nya) datorer som du vill.
Men det finns några olika sätt att lösa det. Jag undrar om inte en liten PIC-krets vore det lättaste.
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Det låter inte som om du beskriver en touch-switch..

haha,, nä det gör ju inte det :)

Jag vill gärna ha hjälp att designa nått enkelt,, jag har mycket kvar att lära på detta område.

Jag skall använda den i bilen som sagt och anledningen att jag vill ha en "fördröjt" frånslag är att jag inte vill stänga av den av "misstag"
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Ingen som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Just kombinationen av funktionen och att det ska vara enkelt gör att det blir lite svårare att komma på en bra lösning. :)

Jag kom på en grejj, men den består av en mängd grejjer: RS-vippa (dvs 2st NAND), klockpuls, räknare, mm. Lite mycket prylar. Det lättaste är nog ändå att man tar en liten PIC-processor och programmerar den så att varannat tryck på knappen resulterar i att utgången slår till relät. Varannat tryck startar en timer. Håller man in knappen tills det har gått 2-3 sekunder så slår relät ifrån.

Nu har du fått ett enkelt förslag som fungerar. Ett schema kan jag bjuda på. Men det är ju ändå ditt projekt. Något borde ju du göra.. :)
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Nu har jag aldrig labbat nått med en pic, men det verkar enkelt.. en pic en knapp en timer och ett relä.

Men
1: jag har ingen pic programmerare
2: jag kan inte programera

Så jag har lite svårt att komma på kopplingar och sånt,, jag lan en del,, men eftersom jag aldrig (tyvärr) har lärt mig restena efter grunderna så har jag lite problems att konstruera saker.
Tittar jag på ett schema så brukar jag kunna lista ut vad allt gör, men att göra ett eget schema,, ja det är inte det lättaste då man inte är 100 på vad alla komponenter gör och alla roliga kombinationer man kan sätta dom i.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"alla roliga kombinationer man kan sätta dom i."

:lol: Mycket bra beskrivning. :)


Jag har både PIC-programmerare och kan programmera. Det jag saknar är tid och en liten PIC-krets (det behövs inte så stor..). Sedan behövs ju kretskort och komponenter. För att använda den i bilen behöver man även lite elektronik som stabiliserar spänningen.

Det brukar vara svårt att få någon att göra en hel apparat. Många har ju fullt upp med sina egna projekt, men det går ju alltid att dela upp jobbet så flera medlemmar hjälps åt.

Det kanske finns någon här som har lite tid över?
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Vad för pic behövs eller kan användas?

Jag har en hel del komponenter hemma.
En stab till 12v skall inte vara några problems att fixa.

Såvida det inte är för komplicerat, kan man inte använda ett expriment kort?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå, expriment-kort fungerar utmärkt. (Visste inte hur mycket grejjer du hade..)

Det räcker med någon liten 8-pinnars PIC med timer. PIC12F629 t.ex.

Du behöver förresten även stabil 5v till PIC-kretsen.
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Nä det är ju inte lätt när jag inte berättat det :)
Tror dock inte jag har någon sådan pic, men en kostar ca 25kr inte så farligt.

en 5v kan ju med fixas när man ändå gör en 12v :)

Detta börjar låta kul nu.... fan jag vill kunna programera och kunna mickla ihopa sakerna mm typ komma på hur allt skall hänga ihopa.. tyvärr så har man valt fel yrke :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"tyvärr så har man valt fel yrke"

Var inte så säker på det. Jag är ljudtekniker och lärde mig på några veckor. Jag hade visserligen programmerat mycket innan, men då bara dataprogram och hemsidor.

Du verkar vara IT-tekniker, så det skulle kanske gå på en kvart. :D
Om du har programmerat något (t.ex Assembler, C eller Basic) innan så är det en *stor* bonus.

Sedan är det ju kul att lära sig något nytt. :)


edit: Om du heter samma som i din mailadress, så har du ett väldigt snyggt förnamn. 8)
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

Ja lite Basic har man ju programmerat, tror jag faktiskt har kvar mina gamla basic program,, men det var längr sedan , och jag har "glömt" det mesta,, men det är väl som att cykla kan jag tänka mig.

Alltid kul att lära sig nya saker.

Hoppas bara jag kan få ihopa detta projektet. måste .. eller inte måste, men det hadde varit kul att kunna fixa ihopa det till bilen.

Ja,, Jimmy är mitt namn,, tjusigt jag håller med dig :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oj, vilket komponentuppbåd.... Ni karlar skall alltid göra på det svåra sättet av någon anledning. Undrar varför när det kan vara så här enkelt:

Bild

Konensatorn skall vara lagom stor för att ge rätt frånslagsfördröjning. Motståndet skall vara litet och är där för att dämpa strömmen när kondensatorn laddas upp. Kretsen har nackdelen att slå ifrån igen om man inte släpper snabbt vid tillslag, men komponentuppbådet är betydligt reducerat, det krävs ingen pogrammering och alla komponenterna är ESD-tåliga.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Marta:
"Ni karlar skall alltid göra på det svåra sättet av någon anledning."

För att citera min signatur:
"Jo det finns säkert bättre sätt, men det hade varit för lätt och hade inte tagit så här lång tid..." :)


Fick faktiskt fundera en stund innan jag förstod schemat. Måste medge att det var en riktigt smart lösning. Men för att sedan styra något så behöver man alltså ett tvåpoligt relä?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Javisst skall det vara ett tvåpoligt relä för att kunna styra något. Ett vanligt enkelt kamrelä för elektronikbruk funkar perfekt. Inga bilreläer, för då krävs det en lyting stor som en burk läsk.
Skriv svar