Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Så här ser det ut:
Två V-kullager på en liten platta och sedan en stång/handtag.
Två V-kullager på en liten platta och sedan en stång/handtag.
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Hej alla på forumet.
Jag planerade att bygga en maskin i metall för många år sen, men det var för tidskrävande så jag la allt på hyllan.
Genombrottet kom när jag köpte en Ultimaker2, så jag konstruerade om hela maskinen för 3D-printning.
Här är resultatet efter många timmar konstruktion och tillverkning:
Jag lyckades inte ladda upp filmen på forumet så jag länkar till den istället.
Nu har jag testat att borra många hål och spånen trillar rakt igenom utan problem.
Sen testade jag att sopa ner allt spån som låg på bordet och då blockerades bilden, men när jag startade borrmaskinen så försvann spånen av luft-draget.
Spegeln är en yt-spegel som jag har gjort av en vanlig spegel där jag har polerat bort färgen på baksidan.
Första testet var med en vanlig spegel men bilden blev på dålig att jag trodde att det var något fel på kameran.
Min slutsats är att det alltid är bättre med en yt-spegel även om den är repig.
Jag konstruerade hela maskinen med principen att det ska sitta muttrar till alla skruvar, men vissa delar av maskinen blev för dåliga vid utskrift med alla mutter-fickor.
Så jag tog bort vissa muttrar och 3D-printade mindre hål än skruvarna och drar skruvarna direkt in i plasten, det fungerar helt ok.
Men det är mycket bättre att använda muttrar där det är möjligt.
Det syns inte så tydligt på bilderna men stativet är väldigt perforerat av mutter-fickor.
Jag planerade att bygga en maskin i metall för många år sen, men det var för tidskrävande så jag la allt på hyllan.
Genombrottet kom när jag köpte en Ultimaker2, så jag konstruerade om hela maskinen för 3D-printning.
Här är resultatet efter många timmar konstruktion och tillverkning:
Jag lyckades inte ladda upp filmen på forumet så jag länkar till den istället.
Nu har jag testat att borra många hål och spånen trillar rakt igenom utan problem.
Sen testade jag att sopa ner allt spån som låg på bordet och då blockerades bilden, men när jag startade borrmaskinen så försvann spånen av luft-draget.
Spegeln är en yt-spegel som jag har gjort av en vanlig spegel där jag har polerat bort färgen på baksidan.
Första testet var med en vanlig spegel men bilden blev på dålig att jag trodde att det var något fel på kameran.
Min slutsats är att det alltid är bättre med en yt-spegel även om den är repig.
Jag konstruerade hela maskinen med principen att det ska sitta muttrar till alla skruvar, men vissa delar av maskinen blev för dåliga vid utskrift med alla mutter-fickor.
Så jag tog bort vissa muttrar och 3D-printade mindre hål än skruvarna och drar skruvarna direkt in i plasten, det fungerar helt ok.
Men det är mycket bättre att använda muttrar där det är möjligt.
Det syns inte så tydligt på bilderna men stativet är väldigt perforerat av mutter-fickor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Chribbe76 28 november 2015, 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Fint bygge
Har du planerat för en tryckfot som håller ner laminatet?
Tryckluft för att blåsa rent spegeln?
Har du planerat för en tryckfot som håller ner laminatet?
Tryckluft för att blåsa rent spegeln?
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Jag tycker att det går bra att hålla ner kortet med fingrarna.
Teorin med en 45graders spegel är att spånen borde trilla ner utan att störa. Jag har inte testat tillräckligt ännu för att veta om teorin stämmer.
Teorin med en 45graders spegel är att spånen borde trilla ner utan att störa. Jag har inte testat tillräckligt ännu för att veta om teorin stämmer.
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Filmas kortet underifrån eller ovanifrån?
Vad är det för material stativet är gjort i?
Vad är det för material stativet är gjort i?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Så jäkla snyggt Chribbe76
Siktar du centrum på hålet genom att enbart centrera padden på skärmen eller har du något annat trix?
Det där hålet du borrade såg ju ut att hamna "dead-center"!
Siktar du centrum på hålet genom att enbart centrera padden på skärmen eller har du något annat trix?
Det där hålet du borrade såg ju ut att hamna "dead-center"!
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Snygg lösning, hade man inte kunnat ta lite tejp på monitorn för få ett kryss-sikte ocså.
Re: Borra kretskort, Pelarborr+Kamera.
Kameran sitter på undersidan och är riktad horisontellt och bilden vinklas till vertikal riktning med en yt-spegel.
Fördelen med en horisontellt riktad kamera är att spånen inte stör kameran och att bilden blir rätt vänd och att konstruktionen blir kompakt på höjden.
För att bilden ska bli lämpligt zoomad så använder jag en lins med lite snävare synfält.
Men det räcker inte med en ny lins, den måste även placeras mycket längre ut än normalt eftersom det som ska fokuseras ligger väldigt nära.
Det har jag löst genom att kamera-fästet har kameran på baksidan och linsen på framsidan.
Jag använder en plast som heter PLA(Polylaktid), det är en biologiskt nedbrytbar plast som har väldigt bra egenskaper i 3D-skrivare.
Tidigare hade jag OH-film med ett sikte på som tejpas fast på monitorn för att sikta rätt när man borrar.
Men eftersom jag alltid gör en markering på 0.3mm i kretskorts-mönstret så räcker det med en punkt som är gjord med tusch-penna.
Fördelen med en horisontellt riktad kamera är att spånen inte stör kameran och att bilden blir rätt vänd och att konstruktionen blir kompakt på höjden.
För att bilden ska bli lämpligt zoomad så använder jag en lins med lite snävare synfält.
Men det räcker inte med en ny lins, den måste även placeras mycket längre ut än normalt eftersom det som ska fokuseras ligger väldigt nära.
Det har jag löst genom att kamera-fästet har kameran på baksidan och linsen på framsidan.
Jag använder en plast som heter PLA(Polylaktid), det är en biologiskt nedbrytbar plast som har väldigt bra egenskaper i 3D-skrivare.
Tidigare hade jag OH-film med ett sikte på som tejpas fast på monitorn för att sikta rätt när man borrar.
Men eftersom jag alltid gör en markering på 0.3mm i kretskorts-mönstret så räcker det med en punkt som är gjord med tusch-penna.