Subwoofer hummar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
oskasson
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 februari 2013, 09:10:46

Subwoofer hummar

Inlägg av oskasson »

Hej! Min subwoofer (http://www.dynavoice.se/dynavoice-defin ... -10-ex/30/) är typ paj. Musik hörs men också ett irriterande konstant hummande. Ingen garanti kvar så jag har öppnat lådan men ser inget uppenbart, något bränt eller lösa sladdar liksom. Har testat min förstärkare+sub utan andra högtalare i systemet och med egna eluttag dvs inte delade med tv eller annat. Har testat endast subben, i ensamt eluttag, i lägenhetens gissningsvis mest störningsfria rum. Och även i andra rum/uttag. Förr var enheten tyst när den inte hade input men nu är hummet alltid där om den är påslagen.

Har funderat på jordloopar (ground loop noise) för min subba tar bara in två el-poler i sig från väggutaget alltå +/- men inte jord. Är inte det lite konstig design? Som att jorden definieras av käll-enheten då. Eller är det istället en bra sak? Om det eliminerar jordloopar på det viset då kanske.

Mätte högtalarimpedansen och den är som den ska, 4 ohm. Står 4 ohm på etiketten. Hittade säkringen, den är bra. Sprejade med elektronikrengöring, hjälpte inte. Gissar att det är nåt på förstärkarkretsen men hur ska jag komma åt när allt är bakom ett berg av skumgummi och igenlimmat. Man kan säga att ljudet är på sin höjd okej vid högre volymer för hummet behåller sin volym när musikvolymen ökar.

Kan ta bilder om det skulle hjälpa. Det jag har att jobba med är vanliga verktyg, multimeter och en enkel lödpenna.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av breflabb »

Ladda upp några bilder på kretskorten,det underlättar
oskasson
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 februari 2013, 09:10:46

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av oskasson »

Ok. http://imgur.com/a/g0a1S/all

Förklaringar, jag kallar kanske saker fel men ni fattar nog:

1. Förstärkarkrets. In kommer signalkretsen (med rattar, insignal) och ström från uttaget, ut går signalen till högtalarn. Högtalarsladden har jag kopplat bort därför saknas det nåt på överkanten i mitten.

2. Förstärkarkretsens undersida.

3. Förstärkarkretsens vänstra sida, där finns ett litet extra kort vinkelrätt monterat.

4. Ovansidan på det lilla extra kortet.

5. Enhetens bakpanel.

6. Enda kopplingen mellan signalkrets (vänster) och förstärkarkrets (höger)

7. Två större svarta grejer som klämmer fyra platta trebenta komponenter (mosfetar?) mot bakpanelens kylare. Eller ja hela bakpanelen agerar nog kylare för det är ett enda metallstycke.

8. En av komponenterna som trycks mot kylaren.

9. Hela insidan av bakpanelen. Signalkrets till vänster, förstärkarkrets uppe till höger. Antar att det är en transformator nere till höger.

10. Inpackningen av signalkretsen. Skumgummi med fastlött metallskydd, kanske för skärmning. Sen i nästa lager är det mer skumgummi som är fastlimmat ser det ut som. Lite svårt att veta om nånting mer håller ihop det än bara lim.

Saken är köpt för två år sen så den var väldigt ren inuti även före jag rengjorde.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av prototypen »

Det där kräver nog en helt vanlig hederlig felsökning, det syns inget uppenbart, typ svullen kondensator.
Så jag tror mer på en torkad elektrolytkondensator eller en dålig lödning.
Man får börja mäta drivspänningarna och se på signalen med oscilloskåp var brummet kommer in.

Protte
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av maDa »

Låter som det finns 50/100Hz brum på likspänningen till förstärkaren, eller förförstärkaren. Att detta kommer "från ingenstans" s.a.s beror oftast på dålig lödning eller dålig kondensator.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av breflabb »

Jag skulle börja med bild 1
Elektrolyterna Nr:C1,C44,C45,C49 och två till vid likriktaren i högra hörnet
På komponenterna att döma så går det lite varmt runtomkring
O det gillar inte lytarna.Dom kan vara toma ,behöver inte vara byliga
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av lillahuset »

Mät matningsspänningarna utan insignal (musik) med en multimeter först ställd på DC och sedan AC. AC ska vara väldigt lågt.
oskasson
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 februari 2013, 09:10:46

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av oskasson »

Tack för tipsen! Testade C1 men det var så jobbigt att få loss den (typ 20 min med lödfläta) att jag borde nog skaffa en kraftigare lödpenna/station innan jag fortsätter. Nu har jag en 25W wellemangrej. C1 var i alla fall märkt 22 nF och jag mätte 20,5 nF. Fast det är en pocket multimeter och det var liten kontaktyta. Sen lödde jag tillbaks den. Kan man då använda vilket lödtenn som helst? Använder helst mitt egna som är lättare att ev löda av i framtiden.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av lillahuset »

Har du mätt spänningarna? Kan spara mycket jobb... Har du "ingen" AC-komponent är det troligen inget som har med matningen att göra.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av SM7CZR »

Är detta två identiska elektrolytkondingar?
Tycker att den ena ser lite skum ut.
4VFDTK2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
oskasson
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 februari 2013, 09:10:46

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av oskasson »

lillahuset: Jodå har gjort det nu i brist på bättre lödpenna. Vet inte om jag mätt de spänningar du menade, men transformatorn är nog utesluten som felkälla nu. Den är märkt "BLU-BLU 0-50V" och "YEL-BLCK-YEL 14V - 0V - 14V". Jag tog loss dess kontakter (allstå endast nätspänning och transformator mätt) och mätte 51 V 50 Hz AC över blå och 14,4 V AC Gul1 - Svart och samma för Gul2 - Svart. Gul-svarta var också 50 Hz. DC var vid alla mätningar 50 - 60 mV.

Sen kopplade jag in transformatorn och allt igen och mätte på högtalarkontakten, vit fyrkant uppe i mitten på bild 1.
DC ~ 200 mV
AC 50 - 100 mV och 100 Hz. Frekvensmätaren är inte jättebra på min multimeter men den var ofta låst kring 100 Hz i flera sekunder iaf. Frekvensen kunde inte mätas när jag ställde frekvensreglaget på panelen under 100 Hz. Logiskt kanske. Det hör man också. Frekvensen på ljudet skiftar med reglagen boost, frequency och om man slår över till full range istället för filter. Level spelar dock ingen roll. Samma volym på det även om man har max.


SM7CZR: Ja det är det, den vänstra antar jag har haft nån etikett på sig. Det är bara en sån typisk papper/lim rest :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av lillahuset »

OK, då tar vi det igen, lite tydligare. Mät på den likriktade glättade spänningen. På de största elektrolyterna i burken. De som härstammar från gul borde vara ~20V DC och den som härstammar från blå ~70V DC. Alla tre borde ha väldigt låg AC-spänning. Frekvensen är ointressant. Jag gissar att de som härstammar från gul driver slutsteget. Den från blå vet jag inte alls vad den är till för.

Tittade på länken och konstaterar att det är klass D och ~300W så den blåa matar säkert utgångssteget. Oavsett vilket, matningen bör inte ha någon större AC-komponent.
oskasson
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 februari 2013, 09:10:46

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av oskasson »

Ok, jag mätte nu dessa på bild 1. Allt medan power och output var på. Alltså översta vänstra och nedre högra switchen på bakpanelen: http://i.imgur.com/S757DW1.jpg

Bild

A: 69,5 VDC. 0,53 VAC, suspekt?
B: 69,5 VDC. 0,000 VAC, för lågt för att mätas.
C: 18,3 VDC. AC fluktuerar vilt, hinner inte läsa av tyvärr.
D: 18,7 VDC. AC fluktuerar som ovan.

E: Denna ska vara liktriktare va? Det står symbolerna + - på en sida och två ~ på andra. Märkt "SEPRI DB105" om jag läser rätt.
Den har iaf in 28,8 VAC från transformatorn, 14,4x2 = 28,8 så det stämmer.
Sen har den 36,9 VDC som är ungefär summan av C och D. AC fluktuerar.

Borde jag löda loss och testa A?
Senast redigerad av oskasson 24 november 2015, 22:28:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av lillahuset »

A verkar ju ha rätt högt rippel. Spontant känns det som den borde ha lika högt rippel som B. Jag antar att det här är utan insignal.
oskasson
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 februari 2013, 09:10:46

Re: Subwoofer hummar

Inlägg av oskasson »

Japp utan insignal eller nåt annat än nätspänningen. Kan ta loss A då om det är tillräckligt enkelt.
Skriv svar