Hur funkar y-d start?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anilsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 september 2012, 14:48:48

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av Anilsson »

Då va den provstartad utan rök eller gnistor :)
Har dock inte kört upp trycket och kollat avlastning/tryckströmbrytare.
Då jag inte är helt säker på rotationsriktningen, har jag bara provat att snabbt trycka på startknappen. Fungerar både i Auto och halv Auto läget.
Tror den pumpar lika bra i båda rotationsriktningarna, men är inte säker på smörjningen.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av Miramithe »

Vad bra :)
Rotationsriktingen ändrar man ju genom att kasta om faserna. Tex byt plats på L1 och L2 på lämpligt ställe.
Man får ju hålla koll på det även när man byter plats på kompressorn och använder ett annat uttag.
Kul att det funkar.
1802
Inlägg: 6763
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av 1802 »

Jag har funderat lite mer. I yläge går energin genom 2 spolar. Halverad effekt säger ohms lag. Men varför blir det inte halverad effekt på axeln?

Yläget ändrar inte varvtalet, men motorn blir svagare. Kan man köra konstant i yläge? Om man tycker motorn blir för stark. Visst man kan köpa ny(läs dyr) motor istället...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11101
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av prototypen »

Nja, du ger ström till alla tre lindningarna i både Y och D läge men vid Y får varje lindning som är tänkt för 400 volt bara 230.
Strömmen reduceras ca 30 %.

Motorn mår inte dåligt av att köras i Y läge om den orkar hålla varvtalet uppe.

Protte
1802
Inlägg: 6763
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av 1802 »

Som jag tänker får inte alla spolar full effekt sammtidigt. Tänk nollgenomgången. Motorn jobbar i 3 steg. Så alla får mat nån gång. Men i Y jobbar de parvis 1+2,2+3,3+1 osv.

Om man likriktar 1-fas, tål då spolarna effekten? Kan man utnyttja Y koppling för ökad tålighet? Jag tror jag närmar mig en frekvensomriktare. Förutom alla störningar jag skapar...
Pulsa en fas på motorn borde räcka, men bäst är att använda alla 3.
Mindmapper
Inlägg: 7008
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av Mindmapper »

"Full" effekt till alla spolar samtidigt brukar man använda när man motorbromsar kraftigt. Men vill man att motorn ska röra sig så är det ingen bra ide.

Vad vill du uppnå egentligen?

Om du ska lägga likström på en spole är det XL = 2*pi*f*L som gäller. Med f =0 så blir det en viss skillnad på reaktansen.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av xxargs »

1802 skrev:Som jag tänker får inte alla spolar full effekt sammtidigt. Tänk nollgenomgången. Motorn jobbar i 3 steg. Så alla får mat nån gång. Men i Y jobbar de parvis 1+2,2+3,3+1 osv.

Om man likriktar 1-fas, tål då spolarna effekten? Kan man utnyttja Y koppling för ökad tålighet? Jag tror jag närmar mig en frekvensomriktare. Förutom alla störningar jag skapar...
Pulsa en fas på motorn borde räcka, men bäst är att använda alla 3.

Det är ingen skillnad mellan Y och D lägen när det gäller arbetssätt över spolarna - förutom att spänningen är 230 Volt över enskilda spolen i Y-läge medans 400 Volt i D-läge

Det som är finessen med 3-fas är att strömmarna är exakt balanserade mot varandra över hela perioden - dvs att strömmen som går in i en spole fördelas ut i exakt kvantitet på dom andra spolarna utan missmatch och detta gäller över hela perioden utan 'fel' detta märks mest utåt vid Y-koppling då nollan i mitten på kopplingen bär ingen ström utåt och behöver inte ens kopplas in.

BLDC-motorerna pulsar ström i en lindning i taget oftast, men det är en fulvariant för att elektroniken blir mycket billigare att tillverka än att skapa en 3-fas driver med sinus på utgångarna - men så får man också motorer som mer eller mindre låter illa och lindningarna nyttjas inte till sin fulla potential.


---

3-fas systemet är mycket elegant lösning att överföra så mycket energi som möjligt på minsta antalet ledare och minsta möjliga ledar-area då tex. 2-fas system med 90 grader mellan fas 1 och fas 2 skulle kräva 4 ledare och mer koppararea för samma mängd överförd energi. ... och 3-fas möjliggör också att få elmotorer att gå väldigt jämt utan momentpulsering, vilket alltid finns mer eller mindre överlagrat i 1-fas motorer.
1802
Inlägg: 6763
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av 1802 »

Mindmapper: En sak jag vill uppnå är frekvensomriktare=varvtasstyrnig. Men låg budget. Det blir tyvärr lätt missförstånd. Var har jag skrivit full kräm på alla samtidigt? Pga att det är växelspänning, så är alla 3 0V nån gång.

Följande gäller likspänning. Förstår du min serie 1+2,2+3,3+1 osv? Kommatecken skiljer stegen. Jag har inte provat om det funkar, men resistansen borde dubblas. Och ge 2 effektlägen. Bara teori än...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35021
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av säter »

En sak jag vill uppnå är frekvensomriktare=varvtasstyrnig. Men låg budget
Då ska du nog välja en annan typ av motor.
1802
Inlägg: 6763
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur funkar y-d start?

Inlägg av 1802 »

säter: Vilken? Med låg budget menar jag att motorer redan finns.
Skriv svar