Henry skrev:OFT: Lägger man sig, somnar och sover i ett sträck de timmar man behöver (personligen 8 h) och inte vaknar av några anledningar så vaknar man inte heller trött, och man hade teoretiskt inte ens behövt sätta en klocka på ringning. Lägger man sig däremot tex halv 1 och klockan ringer tex 6.30 så tror fan att man är trött eller om det finns anledningar till att man vaknar innan man är utsoven.
Jag vaknar inte trött, men om jag lägger mig på sängen på eftermiddan när jag kommer hem från jobbet så somnar jag på 2 minuter. Jag vågar ibland inte sitta ner på tåget hem från jobbet för då somnar jag och missar min station.
Så det är inte riktigt så lätt att om man vaknar utsövd har man fått den sömn man behöver.
Intressant, så har det aldrig varit för mig. Enda gångerna är förutom om jag inte sovit helt perfekt förra natten eller under natten. Har hänt om det tex regnat under natten så det slamrat bra på rutan en timme in på sömnperioden och som jag således inte hört men vaknade av mig själv 7 timmar senare men kände mig ändå svagt trött vilket jag inte kunde förstå innan jag kunde kolla radarbilderna, men tröttheten gick dock bort under dagen.
Även oro och dylikt kan störa sömnen så man vaknar trött.
Jag kan ofta få sådana där "akuta" trötthetsperioder också, och det är i princip inte relaterat till om jag sov mycket eller lite natten innan.
Det märkliga är att det räcker med att sova kanske 10min för att tröttheten ska vara borta, sover man däremot typ en timma eller mer är man en zombie när man väcks.
EN annan märklig sak är att om man håller sej vaken försvinner tröttheten efter ett tag.
Jo, helt klart styrs det av cykler. Lägger jag när jag kommer hem vid 16 somnar jag direkt. Försöker jag lägga mig "tidigt" (vid 20) så är det nästan omöjligt att somna.
Sen spelar det idag ingen roll om jag lägger mig vid 21 eller vid midnatt, jag somnar lika fort och vaknar samma tid (inte efter lika lång tid utan vaknar ungefär vid samma klockslag oavsett hur länge jag sovit).
Så det här med sömn är mer avancerat än man tror. Jag är avundsjuk på de som hittat sitt optimala sovande, för jag har inte kommit dit än:)