Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av hanzibal »

Spazze skrev:Kul att det uppskattas :)
Kortet är till jobbet så jag kan inte förklara allt. Men det är bara lite switchar, inget underligt :)
Kul med FPC, är det något särskilt man måste tänka på eller kan man i princip cad:a som vanligt?
Spazze

Inlägg av Spazze »

Henry skrev:Har även varit med om andra grejer hos de kända som används här vilket gör att jag inte litar på de längre. OSHpark är de enda som gäller för min del sedan ett antal år tillbaka och de sköter sig och att gulplätering ingår är ju inte fel.
Japp, risken finns att korten ändras eller håller för dålig kvalitet när man beställer från dom billiga kineserna. Jag skulle nog beställa viktiga kort från ungerska Eurocircuits eller danska Printline.

toffie skrev:Varför vill man ha runda "hål" runt paddarna istället för bara rektangulärt eller ja.. vad för sort det nu är på padden.. Alltså, som det brukar vara? Inget klagomål, bara nyfiken :D
Jag har ingen aning om varför iTead ändrade till runda öppningar i lödmasken. Toleransen i placeringen av lödmasken kanske är aningens större än 0,1mm men då kunde dom ju bara ha ökat öppningarnas storlek lite. Här har dom också gjort öppningarna i lödmasken runda för fyrkantiga paddar: http://www.eevblog.com/forum/reviews/it ... c-mistake/
Konstigt att dom inte har fått ordning på tillverkningen efter två år.

hanzibal skrev:Kul med FPC, är det något särskilt man måste tänka på eller kan man i princip cad:a som vanligt?
Bra fråga! Jag vet inte riktigt, jag skickade gerber-filerna till iTead och frågade om det gick att tillverka bara, tänkte inte på något speciellt när jag ritade kortet.

Tillägg: läsvärt om design av FPC: http://www.pcb3d.com/uploads/Flex_Design_Guidelines.pdf
Jag borde nog ha letat reda på det dokumentet innan jag gjorde mitt kort...
hatten

Inlägg av hatten »

Hålen i coverlay är väl runda för att de borrats? För FPC används normalt polyimidfilm som mönstras (borras och fräses) innan den lamineras mot kretsen. Till skillnad från "vanlig lödstoppmask" som läggs direkt på kortet och sedan mönstras med litografi.

Men att öppningarna är så stora är dåligt! Egentligen ska coverlay täcka paddarna på minst två ställen, så håldiametern skulle ha varit ~400µm mindre än paddens längd. Öppningarna för J5-J10 skulle också ha borrats, eller ivf skurits lite mindre så att de täcker båda ändarna av paddarna.
Användarvisningsbild
Erikk

Inlägg av Erikk »

Gjorde en Teensy 3.1-klon med en MCP2562 CAN tranciever samt transientskydd för bussen, det är altså en Freescale MK20DX256 samt en Bootloader-IC från pjrc.com.
Mini-USB samt lite status-leds.
Det var endast ett test för att se om jag missat nåt samt att footprints stämmer, inför senare kort.

Som synes så blev de lite fix efteråt :roll:
Ritat i Diptrace och beställt på Oshpark.com, 4-lager.

Bild

Nästa test blir med någon STM32 och gärna Ethernet :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Rätt snyggt ändå! :D Hur har du byggt transientskyddet då?
Användarvisningsbild
Erikk

Inlägg av Erikk »

Pilligt o löda dit hot-fixes mellan två LQFP sådär, lödningen blir ju inte så stöddig :lol:

Transientskyddet består av en PESD1CAN (Dubbel tvs diod för CAN) samt plats för en Wurth Common-mode choke ur WE-SL2 serien, gjorde dock bypass byglingar förbi den om man vill skippa den komponenten.
Till detta några kondensatorer också på CAN linorna.

Provade att kortet var med och pratade CAN med några andra teensys samt ett STM32f4discovery-kort med MCP2551 DIP trancievers i breadboarden. Så det var för att testa nya MCP2562, mer eller mindre direkt ersättare till MCP2551 men anpassad för 3.3v IO. Finns även MCP2561 med lite annan funktionalitet.

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah tufft! Jag är inte superbra på sånt här med transientskydd, så jag tar ju varje chans att lära mig något nytt :D Ser rätt fint ut kortet! Vad är tanken med kortet, alltså är det för något speciellt framtida projekt du testar grejerna eller är det mest på skoj?

Inte sett att MCP2551 fått nya varianter, ska titta mer på det! :D
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Snyggt kort Erikk!
Måste bara få passa på att fråga en sak. Såg att du ritat kortet i Diptrace; hur vred du en komponent 45°? Tänker på kristallen (eller vad det kan vara) som sitter uppe i högra hörnet på C1.

Har för mig jag satt med detta en bra stund men fick till slut rita om komponenten i just 45°. Vet att det är något som bara är att fritt rotera och något som bara går i 90°-steg. Kanske blandar ihop det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Magnus_K: Högerklicka på komponenten -> Define Angle.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu blir jag rädd för mig själv. Hoppas inte att det verkligen var det problemet jag hade för det var ju väldigt lättlöst :wink:
Oavsett så tackar jag för svaret Klas-Kenny!
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Egentligen mekanik till pcba. Lösa en del av EMC problem samt kylning på samma gång :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Snyggt, och sedan skulle det eloxerats aningen mörkare blå och så ev loggan på den i någon högupplöst grafik. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tyvärr är det inte så bra att eloxera då det inte blir en ledande yta :/
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det hade dock gått att fixa genom att isolerade de ytor som varit i elektrisk kontakt mha tex lack tex eller dylikt.
Användarvisningsbild
Erikk

Inlägg av Erikk »

toffie skrev:Ah tufft! Jag är inte superbra på sånt här med transientskydd, så jag tar ju varje chans att lära mig något nytt :D Ser rätt fint ut kortet! Vad är tanken med kortet, alltså är det för något speciellt framtida projekt du testar grejerna eller är det mest på skoj?

Inte sett att MCP2551 fått nya varianter, ska titta mer på det! :D
Kortet var tänkt som CAN-bus analysator för att enkelt kunna sniffa av can kommunikation, men det läggs lite på is då det blev lite kabel fixar :D

Adis skrev: Tyvärr är det inte så bra att eloxera då det inte blir en ledande yta :/
Riktigt snygg bit metall :tumupp:
Kör du i någon stor professionell fräs eller är det någon hemma variant / kina-fräs?
Skulle vilja ha en som kan fräsa ur liknande småsaker ur aluminium, någon 6040 / x6-1500gt eller liknande kanske skulle funka.
Skriv svar