Högtalarbygge med blåtand

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av Retroperra »

Jag har kommit en bit på väg i min ambition att bygga en egen bluetoothhögtalare.
Syftet är att sno ihop en egen BT högtalare som dels är snygg och på kuppen lära mig lite mer om BT-audio.

Så en lämplig intet ont anande högtalare av märket Gylling införskaffades på en loppis:

Bild

Här är lådan redan öppnad. Det blev ett nytt personbästa på strax under 45 sek från att saken kommit in innan jag skruvat isär den. Efter att ha lyssnat lite trodde jag att diskanten var paj först men den har bara extremt dålig effektivitet jämförbart med basen, eller så är den faktiskt paj. Den byts nog mot Sony-diskanten på bilden som ju passade i hålet. Den låter lite mer.

Elementen är SEAS, 70-talare. Basen har en dominant puckel vid 500-600 Hz som måste justeras ner. Det låter väldigt träigt.

Bild

Här är basen, en 6,5 tummare.

Så ser diskanten ut när jag brottat loss den från baffeln. Dom hade både limmat och skruvat elementen i baffeln. Jag ska städa med aceton och en kniv senare.

Bild

Man hade delat vid 8kHz, väldigt högt imho. Men läser man specen från SEAS så rekommenderar dom en delning från 5kHz.
Sony diskanten var delad vid ca 2kHz i sin tidigare låda så då kan jag dela lägre. Förhoppningsvis låter det bättre då.

Nå, jag skaffade en BT mottagare på E-bay, här uppkopplad mot nåt skräpelement jag hade liggande:

Bild

Jag hittar ingen dokumentation nånstans. Det är specat med APT-X, BT 4.0 mm så det är inte helt omodernt. Kortet fungerar klockrent mot telefon och båda maccarna jag hade nära så jag är nöjd. Det följde med ett kort med knappar för play/stop, nästa låt och volym. Kortet har egen reglering av drivspänning så det blir enkelt att driva allt med 12V sedan.

Eftersom högtalaren lät så pass pappigt i sig självt så bestämde jag att prova att dela aktivt och köra ett separat slutsteg för diskant och ett för bas.
Då kan jag justera nivåer på resp element och med den dsp/delningsfilter jag valt, se nedan, kan jag justera frekvenskurvor mm för varje element separat.
Ja - det är lite överdrivet men det här är mer en studie än en enkel produkt.

Så slutsteget blev en kompakt klass-D steg på 2x 20W från Ada-Fruit. Electrokit har slut nu men dom finns där normalt.
http://www.adafruit.com/products/1752

Bild

Otroligt enkelt att ta i bruk och perfekt för mig med klass-D som vill i slutändan ska driva det hela med batteri

OK, sedan har vi besten, DSPn. Efter att ha grunnat och vägt så slog jag till på ett minidsp-kit.
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... in-4-x-out

Det är väl lite overkill men efter en snabb test så funkar det faktiskt ypperligt. Frun hade hittat annat jag ville göra så jag får fortsätta senare. Om kortet sedan kommer att sitta permanent i lådan eller ej vet jag inte nu men jag börjar så här. Det är ett så kul dsp-kort så jag kan redan se användning på andra ställen hemma.

Så här såg testuppkopplingen ut igår:

Bild

Nu ska jag skära ut en monteringsplatta för korten för att slippa ha dom löst i högtalaren, kablaget måste snyggas till. Det tråkiga bli att borra upp hål på baksidan för USB, jag använder befintlig högtalarkabel för 12V in så det ser prydligt och "original" ut. Men jag klurar på att fräsa upp ett hål på baksidan och montera en metallplatta med USB kontakt, 12V ingång, flytta indikator LEDar dit och ev. göra plats för dom där knapparna.

Sedan ska lådan och resp element mätas upp och frekvens- och nivåjusteras så gott jag förmår.

Vidare måste jag klura på det där med batteridrift. Jag vill inte fylla lådan med FÖR stora andra grejor, men batteri och batterikontroller borde väl rymmas.

Trots att jag inte sparat på DSP-kortet så är det här fortfarande en billigare, roligare och betydligt snyggare lösning än en köpe-högtalare i motsv. storlek.

Vågar man olja in fanéren tro?
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av ekman »

Jag har själv gått i samma tankar tidigare. Men är skeptiskt mot Blåtand då jag haft problem med det förut. Det funkar bra att synka med mobilen säger du, har du testat en dator?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av Retroperra »

Hej,


Javisst, nu är det tre maccar som jag provat med. Det är lite olika modeller; laptops, imac, mini mac, det går fint att spela med dom allihopa. Jag kör iTunes med hemmalagade mp3or och Spotify, det bara rullar på. I telefonen körde jag en tongenerator för att labba lite med resonans i lådan men nu bygger jag om lite inuti den så nya tester där blir det väl till veckan.

Kvar att prova med är paddan men jag tror inte att den beter sig annorlunda.

Frun har en Windows kärra från jobbet men den har jag inte haft tid att testa med ännu.


//Per
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av ekman »

Är blåtand inbyggd i Mac'arna? Jag körde med en usb dongel på min Windows burk, kan ju varit där den bråkade.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av Retroperra »

Ja, men på lite äldre burkar kan man behöva köra ett litet shell script för att aktivera BT 4.0 som min mottagare pratar.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av MiaM »

Windows verkar inte ha vettigt stöd i för blåtand-ljud i XP men väl i Windows 7. Vet inte hur det är med Vista och inte heller hur det är med de nyare versionerna.

Hur har du tänkt göra med stereosignaler? Nu har du ju redan valt slutsteg o.s.v. men om jag varit dig så skulle jag nog funderat på dubbla diskanter.

Fast jag är gammal och mossig och uppvuxen på den tiden det i stort sett alltid var mer eller mindre fasfel i diskanten mellan höger/vänster kanal på gamla kassettband och man därför ville ha stereoåtergivning (eller återge endast en kanal) i diskanten. Idag har man kanske inte det problemet så värst mycket.

Fast jag kan allt tycka att det ibland låter bäst i ren mono och ibland bäst att bara återge en kanal när jag lyssnar på musikfiler ur datorn i en gammal trött anläggning med en trasig kanal som har fått bli ljudanläggningen på toaletten. :wink: D.v.s. frågeställningen kan nog vara aktuell även idag. En variant kan kanske vara nån slags omkopplare eller pan-pot för att välja vad som ska återges.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av Retroperra »

Halloj MiaM,

>Hur har du tänkt göra med stereosignaler? Nu har du ju redan valt slutsteg o.s.v. men om jag varit dig så skulle jag nog funderat på dubbla diskanter.

Jag gör det enkelt och skippar ena kanalen. Egentligen skulle jag nog kunna mixa ihop kanalerna med den allra enklaste summamixer, dvs två motstånd. En del gamla 60-tals låtar är ju skumt panorerade så där kan det finnas fog för en mono mix. EQn har ju möjlighet till mixning iof. när jag tänker på det. Det är värt att undersöka vidare.
Slutsteget går ju annars som två monosteg, ett för resp. element. Men steget är så billigt och litet så det går att hänga på ett till och då passa på att köra BTL-kopplat till basen 40W och låta diskanterna får 20W vardera.

Faktum är att också min nuvarande utbytesdiskant har tydligt lägre nivå än basen så ev. skulle det funka med två diskanter för resp kanal. Tiden får utvisa.

Så här ser monteringsbrickan ut nu. Det är bara en bit masonit laserskuren med några hål för modulerna och sedan några extra för att gömma 12V-sladdarna under brickan inuti högtalaren. Det funkar riktigt bra, enkelt att lägga in och det blir inte att man drar i sladdarna i onödan.

Bild
Jag gör nog en lite mer anpassad bit sen. En skiva som får plats i botten på högtalaren istf. i ryggen som nu.

//Per
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av qx5 »

Hur styr BT-modulen förstärkarens volym?
Delningsfilter, hur är det ordnat?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Högtalarbygge med blåtand

Inlägg av Retroperra »

Hej,

Jag har just nu två metoder för nivåkontroll.

1) Volymen styrs från telefonen/datorn.
Det är tvåvägs kontroll så jag kan styra telefonens volym från knappsatsen på BT-mottagaren.
Förstärkaren har plats för en analog volym-pot. Men sätter man inte in något går den på full volym. Så kör jag nu.

2) I2S
Både BT-mottagaren och förstärkaren kan styras med I2S så det är möjligt att styra nivåerna med en bus, t.ex. från en arduino eller vad man nu har, om man har behov.

När det gäller EQn så kör jag (f.n.) med en dsp (http://www.minidsp.com) som splittar signalen med ett tvåvägs delningsfilter och via en, hör och häpna, sex-faldig parametrisk eq. Sedan avslutas resp kanal med fasvändare, utnivå och delay. Jag såg nu att det inte finns nån mixer i den algoritm jag kör utan isf får jag klämma dit ett delningsfilter med 2.1 mixning. Det kan nog bli intressant att mäta tidssvar på elementen och sen försöka matcha dem i tid.

Just nu är det inte det viktigaste så det får anstå. Mini-DSPn är så användbar så det blir nog ytterligare en beställning innan jul där.
Skriv svar