Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus haft?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Vilka förberedelser hade du önskat att ditt bostadshus h

Inlägg av bit96 »

2-tums plast-avlopssrör till centraldamsugare.
qx5

Inlägg av qx5 »

Man kanske skall separera Ethernet, 1-wire osv från t.ex PSTN-telefoni och antennkabel med tanke på risken för åska?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alla inkommande ledningar som el och telefon ska komma in i huset genom mätarskåpet. I mätarskäpet monteras grovskydd. Sedan dras telefon och elkablar parallellt till elcentralen på insidan där mellanskydd monteras. På detta sätt hålls ledningarna på samma potential och åskskador kan i princip elimineras.

Jag har byggt om på detta sätt hos många villor med luftledning och efter installationen har alla klarat sig.
Är man kund hos länsförsäkringar säljer dom skydden till nettopris.
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

Neutralledare framdraget till alla lysknappar.
qx5

Inlägg av qx5 »

@mrfrenzy, Skall parabolantenn på motsatt sida av huset sett från mätarcentralen räknas som inkommande eller intern kabel? Dito för takantenn?

(för att inte tala om hur man motiverar den extra kabeldragningen för otekniska..)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alla ledningar som kommer IN i huset ska in på samma ställe, så även antennkabeln.
http://www.hvi.uu.se/lightning/blixtsky ... skydd.html

Sen är det ju en motivationsfråga om man åskskyddar antennen. Jag har bara sett en åskskada genom antenn och en genom parabol men kanske 40 via ADSL.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Parabol som monteras på marken eller på annan byggnad, t.ex. stor parabol med gjutet betongfundament, ska definitivt räknas som som "inkommande" eftersom betongfundamentet eller ledningsdragningen till annan byggnad (eller stolpe, träd eller vad nu parabolen sitter i) har någon form av kontakt med jord (via betongfundamentet, via tunn isolering i markdragna ledningar) och/eller med "luften" (luftledning till annan byggnad o.s.v.).

Min erfarenhet från då parabolerna började komma på 80-talet är att åskan slår sönder några grejer då och då via vanlig takmonterad TV-antenn, åskan slår halvofta sönder saker för paraboler monterade på betongfundament, men i princip aldrig för paraboler monterade på husvägg och sällan för paraboler monterade på tak. Allt beror dock också på hur "åskbenägen" placeringen är.

OBS att det är inte bara "kablar" som ska gå till en gemensam jordpunkt, lämpligtvis i/vid elcentralen, utan det gäller allt som kan leda elektrisk ström vilket även innebär vattenledningar, armeringsjärn i betongplatta o.s.v.. Facktermen är PUS, PotentialUtjämningsSkena. Numera lär det också vara krav på lokal potentialutjämning i badrum om jag förstått rätt.

Om du ändå ska bygga nytt så fundera på "intelligenta hemmet"-styrningar och hur dragningar bör vara gjorda då. En variant kan vara att köpa kraftburkarna färdiga från nåt "intelligenta hemmet"-system men själv bygga klenspänningselektroniken.

Om jag skulle bygga nytt hus så skulle jag se till att aircondition är integrerat i ventilationssystemet. Jag skulle också överväga filter på ventilationssystemet för att stänga ute t.ex. pollen och om det inte är på landet så bör väl även diverse andra otrevligheter gärna filtreras bort.

Säter har en bra poäng med tryckluft. Även om du antagligen nästan aldrig kommer använda det så vore det inte dumt att ha en slang fördragen mellan källare/garage där en kompressor kan stå och nån slags hobbyrum. Vatten och avlopp kan kanske också vara bra i ett hobbyrum. Det är ju ett elektroniknördforum så utsug av lödrök i hobbyrummet bör ingå! Annat som kan planeras redan från början är rejäla förvaringsutrymmen. Min erfarenhet är att lediga ytor har en förmåga att bli använda, och så ser det stökigt ut. Det är nog bättre att ha många garderober och skåp med luckor i ett hobbyrum än att ha "lösa" hyllor och många bänkytor. (Jag känner att jag gjort just det misstaget själv, har många bänkytor och lösa hyllor i hobbyrummet och det ser verkligen ännu mer stökigt ut än det är, d.v.s. katastrof).

Om du tycker att du har utrymme för utsvävningar så lägg gärna betongglas som golv i nåt rum och bygg in RGB-ledf-belysning under golvet. John Travolta 2.0! Du har nog bara en chans i livet att göra detta - och skulle det senare framstå som en dålig idé så är det väl bara att lägga trägolv över det. På samma sätt kan det nog vara fräckt att överväga att ha ett innertak av mjölkvitt plexiglas i ett rum, och även där ha belysning som får hela taket att agera en mjuk ljuskälla. Välj själv mellan vanlig vit allmänbelysning eller att (också) ha nåt styrbart RGB-ljus.

Mjukt ljus är en bra++ idé om det finns nån plats där det i förväg går att räkna med att nån sminkar sig. Om denna plats inte är i badrummet så kan det vara värt att överväga att dra fram VVS och montera ett litet handfat vid den platsen för att kunna tvätta bort smink från fingrar o.s.v. utan att behöva gå till badrummet.

Värt att fundera på är hur högtalare och ljudanläggning i allmänhet kan ordnas. Dels finns det idag ett utbud av högtalare tillverkade just för inbyggnad i väggar, och dels går det rätt enkelt att ordna vettig plats för ett par vanliga gamla klassiska högtalare. Exempelvis så kan man köpa vitrinskåplucka till ett litet skåp monterat högst upp i köket och ersätta glaset med tyg, och innanför luckan ställer man en högtalare.

Fundera på om du vill ha hemmabio med projektor eller väggmonterad platt-tv o.s.v, och ordna så att det smidigt går att ha kablar dolt dragna för sådant. Om du är osäker på var en TV kan tänkas monteras framöver så kan det kanske vara läge att montera dosa ovanför de tänkbara platserna och ta upp ett rejält hål på undersidan av dosan, så att det går att sänka ned kablar löst inne i väggen fram till ett i efterhand borrat kabelhål där TV:n slutgiltigt placeras. Sånt kan vara lämpligt att förbereda framförallt för t.ex. sovrum, barnrum, gästrum o.s.v.

Fundera på om du vill bygga in skärm - eventuellt pekskärm - i köket. Såhär på 2000-talet så funkar ju faktiskt 80-talets snack om att ha recepten i hemdatorn. Placera gärna skärmen så att liten text går bra att läsa när man står vid kyl/spis/diskbänk men samtidigt så att åtminstone större text går att läsa från ett köksbord.

Fundera också lite på hur rummen används - och varför. Jag skulle inte tveka på att bygga ett sovrum obetydligt större än vad en dubbelsäng med sängbord och gångvägar tar. Kombinera gärna detta med en stor walk-in-closet, och fixa ventilationen där så att det finns en tydlig avgränsning mellan helt rentvättade kläder och sådant som är påbörjat och hänger på vädring (typ byxorna som man har ett par dagar i rad o.s.v.). Jag må betraktas som apart men jag skulle lätt kunna tänka mig att ha ett sovrum utan fönster. Man ska ju sova i det rummet - då ska det vara mörkt!
Man lär sova bättre om sovrummet endast används just för att sova i - därav är det bara bra om det är så litet att det inte går att använda som nån slags hemkontor eller liknande. Tänk också på att sängar bör placeras så att det inte uppstår kallras över sängarna. Det är alltså dåligt att ha dem mot en yttervägg, och allmänt så kan det vara bra att ha ett mellanrum mellan säng och "resten". Eventuell kall luft som kommer längs en vägg behöver då inte "rinna" över sängen utan kan nå golvet direkt och därmed slipper de som ligger i sängen drabbas av förkylningar trots över +20 grader inne.

Tänk på att det är praktiskt med stark belysning i alla utrymmen för att kunna städa och fixa med saker. Hyggligt starka lysrör som är placerade relativt dolt men ger bra ljus när de används är en bra idé. Exempelvis kan lysrörsarmaturer riktas uppåt placerade ovanpå bokhyllor. Detta är förstås i grund och botten endast en möbleringsfråga i de flesta rum, men det är mycket smidigt om det finns en färdig tanke kring detta när strömbrytare och ledningsdragning placeras, så att man slipper ha sladdströmbrytare på opraktiska ställen.

Vid fönstren kan du montera vägguttag med separat fasingång för varje "hål", tror det kallas brunnständning eller nåt liknande. Då kan du ha ett dubbelt vägguttag där det ena har ström hela tiden medan det andra styrs via strömbrytare/dimmer, för fönsterlampor.

Nästan alla av dagens kök är i bästa fall byggda så att det över huvud taget finns någon plats för sopor. Bygg så att det finns dold separat plats för varje slags återvinningssortering så slipper du ha kassar med diverse återvinnig stående framme.

Se till att hallen/farstun har en viss gångsträcka som bara används när man går till/från ytterdörren. Det håller grus och annat skräp borta från resten av bostaden. Många lägenheter och villor har ytterdörren strax invid en plats man ändå också passerar när man går mellan olika delar inom bostaden, och då går man i gruset som följt med utifrån, och så drar man runt gruset i halva bostaden.

Motstå alla trender kring opraktisk design. Bygg gärna snyggt men tänk också på funktionen. Det finns ingen belöning att hämta hem i nån slags självspäkningstävling. Det är bara dumt att göra en del "excentriska" grejer som man kan se på diverse reportage/bloggar/foruminlägg om ovanliga hus, med femtioelva trappsteg överallt, vassa kanter, trappor/nivåskillnader utan vettiga räcken, gigantiska fönster som i praktiken kräver att en är i representabelt skick för att kunna gå in i vardagsrummet för annars ser grannarna att man står där halvnaken o.s.v....

Överväg att bygga "carporttak" över de gångvägar utomhus som nödvändigtvis måste vara hyggligt snöfria för det dagliga livet vintertid.

Tänk eventuellt ut smarta insektsskydd för fönster och dörrar som öppnas för vädring.

Förbered för motordrivna markiser och/eller persienner och/eller rullgardiner.

Även om det blir bättre och bättre så tänk på att tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare och kyl/frys väsnas mer eller mindre. Det är bra om de inte hörs vid de platser man vill ha tyst, t.ex. sovrum, vardagsrum o.s.v.

En klassisk frysbox är i mitt tycke klart bättre än en frys med dörr. De är dessutom klart mer prisvärda. Det kan kanske gå att bygga köket så att en frysbox står istället för en del av bänkskiva, klädd med "skåpluckematerial" på framsidan och locket omlackat i samma stil som omgivande bänkskiva?

Vad gäller kök så har förvisso maten som lagats ändrats sen 50-60-talet, men i grova drag så var miljonprogrammens kök rätt optimalt utformade. Inspireras gärna av layouten i ett sådant kök.

Jag kommer säkert på mer om jag tänker lite mer. Se givetvis ovanstående bara som nån slags inspiration. En del är baserat på praktiska upplevelser (jag har t.ex. stött på många former av opraktiskheter, sovrum som knappt går att möblera utan kallras, badrum med belysning oduglig för sminkning, kök som gör att man drömmer våta drömmar om miljonprogrammets kök o.s.v, men en del grejer är endast funderingar såsom t.ex. utsug, tryckluft, vask/handfat i hobbyrum o.s.v.).

Tänk på att alla tekniska grejer ska vara smidiga att använda även för folk som varken är intresserade av eller har talang för moderna it-lösningar. Mekaniska knappar för att tända/släcka ljuset är bra även om du monterar en pekskärm invid.

Fundera också på vilka eventuella framtida grejer som kan vara aktuellt. Pool i trädgården - i så fall förbered för de ledningar som behövs. Gårdsbelysning på något sätt? Förbered för ledningar. Elbil i framtiden - förbered så att det går att dra fet kabel från elcentral till ladduttag.

Jag vet inte i vilken utsträckning man vill ha vanlig analog telefoni i flera rum idag. Om det ändå är aktuellt så skulle jag överväga att köpa nån kontorsväxel begagnad för en billig peng och ha möjlighet att ringa internt mellan rummen och då även kunna ringa till/från porttelefon och även porttelefoner använda som intercom på t.ex. uteplatser och liknande. För den händige elektronikpularen så är det säkert inte krångligt att göra ett interface som ansluts i headset-uttaget (eller körs via blåtand) till mobiltelefoner och får inkommande samtal till mobiler att dyka upp som samtal på olika externa linjer i telefonväxeln. Då kan man smidigt lägga ifrån sig telefonen när man kommer hem, slå på blåtand eller sätta i en kabel, och om nån sen ringer till telefonen så kan man svara i vilken som helst av de fast monterade telefonerna.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mycket bra sammanställning av MiaM.
Om jag skulle bygga eller renovera i framtiden, men det finns inte, så skulle en slik lista vara en riktigt bra utgångspunkt!
Lillhannus

Inlägg av Lillhannus »

Ifall du senare bygger ett garage eller annan byggnad som skall vara kopplad till samma vattenmätare eller samma värme kan det vara bra att ha reservationer i form av genomföringsrör ut från huset till den andra kommande byggnaden.

Mvh
JL
marcusg

Inlägg av marcusg »

Stötte på denna tråd, fantastisk läsning för en som håller på planera ett nytt hus! Tänkte bara kolla om sommaren har gett er (och/eller andra) kloka människor ännu fler kloka synpunkter...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Mellan rum vill jag ha stora kabelkanaler att dra kablar i, men för något kortare kablar gärna ihåliga golvlister längs väggarna som sitter fast med maskinskruvar så att man kan skruva av och på när man vill lägga en kabel i dem.
Jag har för många kablar nu spikade längs väggarna,
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Det jag saknar i mitt hus är en kanal/kabeltrumma mellan under och övervåning där man skulle kunna dra kabel för t.ex internet. Kanalen skulle ha riktiga luckor och en liten kabelstege med några vprör eller liknade. Så jäkla fult att eftermontera kablar längs lister och väggar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sverige blir mer och mer som södra Europa / Afrika. Det är en trend som pågått länge och det finns ingen anledning till att den ska avta, tvärtom. Rånmord och kidnappningar är vanliga där ... och kommer snart att vara vanliga här.

Tex hade vi 1984 totalt 440 våldtäkter, förra året hade drygt 9000. Idag är det normalt att ambulans / brandkår lockas in i bakhåll för stenkastning. Kast med liten handgranater och AK47-skytte är lokala idrottsgrenar.

Givetvis måste man anpassa sig. Ska jag flytta så kommer jag nog att titta på följande saker:

- I bostadsrättsföreningar så saknar jag att det inte finns vakt 24/7 vid dörren som håller koll på vem som kommer och går samt hjälper till med leveranser m.m. Givetvis kan han larma ett säkerhetsbolag om det behövs.

- Radhusområden bör ha någon form av mur eller staket runt och en entré med högre säkerhet.

- Enskilda villor har givetvis ett staket som inte går att hoppa över lätt. Sen ett vaktbolag som kan komma på 5 minuter.

- Övervakningskameror som täcker tomt och gata utanför.

- Bor man i Malmö så kan det vara bra att ha en säkerhetssluss för bilen. Den ska "skrapa av" folk som försöker följa med bilen in genom att tex gömma sig under bilen.

- Skottsäker dörr, sam möjlighet till moteld om man bor i villa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Till att böja med så stämmer inte din statistik efter som man definierat om var våldtäkt är. förr krävdes det våld. Dessutom har man väldigt dålig koll på mörkertalen.

Jag vill absolut inte ha det som du beskriver.
Skriv svar