Termostat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
knugen
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mars 2006, 21:39:26

Inlägg av knugen »

Självklart vill jag att någon annan konstruerar en magisk manick åt mig och ger den till mig. Men alla saker kan man inte få här i världen! :)
Jag vet ungefär hur chargongen är på sådana här forum och jag ville "fiska" ur lite information ur folk och få dom inresserade innan folk ledsnade på mig. Ursäkta!

Då kan vi slå fast att det är upplösningen vi är ute efter. Jag behöver inte ha en mätare som visar att det är 23,12857 ºC när det är det. Dock så behöver jag en sensor med hög upplösning.
I min enkla värld så behöver jag ett NTC-motstånd en potensiometer och en transistor. Man ställer på potensiometern så att den ska "gå över" tröskelspänningen på transistorn när det är 25,5ºC och slår till ett relä.
Ursäkta för att jag inte har en aning av vad termerna heter. Jag kan bara basfunktionerna.

Vad jag egentligen behöver är stöd och hjälp. Jag kommer googla och fundera och bolla idéer mot folk här på forumet. Och kanske.. bara kanske så lyckas jag!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En hög upplösning kräver ju att det man ställer in temperaturen med också klarar en hög upplösning.

Om du använder en potentiometer för att ställa in 25.5°C så måste ju den ha en noggrann gradering, annars har du ingen nytta av en noggrann sensor.

Vad är max/min-temperaturen du ska kunna ställa in (och avläsa) ? <-- Viktig fråga.
(T.ex allt från 20°C till 120°C borde vara smått omöjligt att få plats med på en pot. Det skulle ju bli 200st streck, med 0.5°C mellan varje.)

Men om de inställda temperaturerna alltid är samma, t.ex 25°C och 57°C så kan man ju ha omkopplare och fasta motstånd för detta.
Men sånt har vi andra inte en aning om, ännu. :)


En sak som (åtminstone i vissa fall) kan vara ett problem med NTC-motstånd är att de får mindre och mindre skillnad i resistansen ju högre temeraturen blir.

Ett exempel: (inga riktiga värden)
10°C = 80Ω
20°C = 70Ω
....osv
60°C = 30Ω
70°C = 27Ω <--- det har bara minskat lite alltså.

Man kan nog säga att de får lägre och lägre upplösning ju högre temperaturen blir...
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

En liten artikel om mätning med NTC

http://i.cmpnet.com/chipcenter/circuitc ... 0jvpdf.pdf
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det när temperaturen börjar öka från ett visst värde, t.ex78.3 grader? Det är inte så svårt, men tveksamt om det är så tillrådligt.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Sluta tjaffsa med NTC motsånd

Inlägg av SvenPon »

Det kommer aldrig att gå att få sådan noggranhet med potentiometerjustering.

Den bästa sensor som klarar detta är SMT160-30.
Den bygger på samplingsfrekvens 1000 Hz - 4000 Hz
Har kört den nu under 4 år och har visning på 10 dels grad när.
Rent teoretiskt skulle detta kunna ge 0,07 gr noggranhet vid 70 C

Hur det sedan stämmer med verkligheten är en annan sak.
Det är ju en kalibreringsfråga.Men har man väl kalibrerat den riktig
så behåller den sin exakthet.

Jag har kalibrerat min i destilerat isvatten som övergår från is till vatten.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6955
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall man bara detektera om en temperatur är stabil eller håller på att börja öka så räcker nog en termistor fint för det ändamålet.
knugen
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mars 2006, 21:39:26

Inlägg av knugen »

SvenPon det verkar intressant det du pratar om. Om du skall vara ärlig! Kommer jag att kunna lista ut själv hur jag skall göra eller kommer jag behöva en nedrans massa hjälp?

Okej. Here i go!

Vad jag ska kunna ställa är ett spann på ca 3ºC. Alltså från 77-79ºC. Lite till om det är möjligt. Om det finns en sportslig chans för en gröngöling så skulle det vara roligt om den gick att kalibrera. Så att man är så nära sanningen som möjligt. Men det är oviktigt i detta läge. Från början så vill jag att man ska kunna justera på en ratt eller motsvarande så man kan ställa in ett ca läge.

Om den inte går att få JÄTTE nogran för en relativt billig peng så kan det gå att fixa mekaniskt om man säger så. Alltså en smart placering av sensorn.

Vad jag skall göra är att mäta en ånga som stiger i ett 1m långt rör. Farten på ångan är ca 30cm/s. När ångan, som sensorn reagerar på, har stigit till toppen av röret så ska den kondenseras tillbaka ner i röret med hjälp av en kylanordning. På grund av att värme och kyla i metall är lite trög så kommer själva "mekaniken" ha en naturlig fördröjning. Därför vill jag ha så stor nogranhet som möjligt. Om man skall värma en sensor 3ºC innan den reagerar så har möjligheten att kyla ångan redan passerat.

Kort summering:

Spann att ställa, ca 3ºC.

Nogranhet, = eller mindre än 0,5ºC OBSERVERA att ration kostnad/nogranhet måste hållas human.

Slutligen.
Problemet som jag ser i konstruktionen är att det kan bli en liten "självsväning" i systemet som blir okontrolerbar efter en stund.(JAS 39 gripen syndromet) Men detta kanske kan ordnas med fler sensorer och en liten liten hjärn. SÅ....
...I framtiden så skulle det vara roligt med flera sensorer och en smart styrning(PIC). Då skulle man kunna få apparaten väldigt exakt.
Eddie
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 oktober 2005, 16:07:53

Inlägg av Eddie »

Hmm, spritmaskin :roll: ? Såg att det gissades på det tidigare i tråden...
Temperaturen känns jäkligt bkant iaf. :D
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

haha tänkte också på det när jag såg temperaturen...
får man provsamaka sen :lol:
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

För en sån apparat behöver du minsann inte ha några tiondels graders noggrannhet, är det första gången du försöker?
1) Fyll apparaten med lämplig vätska.
2) Starta värmen under apparaten
3) Justera värmen så att droppsamplingsfrekvensen kommer upp till ett bra värde och koncentrationen samtidigt blir så hög som möjligt(=insvängningsförlopp).
4) Späd till 40% och låt rinna genom det där vertikala röret med svart jox inuti.
5) Klart!

Termometer? Tiondels grader? Phuiii... 8)
knugen
Inlägg: 51
Blev medlem: 14 mars 2006, 21:39:26

Inlägg av knugen »

Kom igen nu alla!

Låt mig sköta uppsätning av apparatur. Jag behöver inte hjälp med hur den skall fungera. Eller hur man gör på lättaste sätt! Vad jag försöker är att förfina ett koncept som redan är enkelt och fungerar. Precis som ni säger.

Jag är väl insatt i hur dom fungerar och vad som är bäst och enklast. Men jag vill göra det lite mer komplicerat bara för att kunna finputsa på kvaliten. Om det bara var kvantitet jag var ute efter så skulle jag aldrig varit här!
Så snälla håll er till vad topicen handlar om. Jag har inte tid riktigt nu men jag har lite idéer att bolla mot er.

Detta är självklart en helt teoretisk tankesmedja och har inget med verkligheten att göra! ;)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Men det är bara det att det är så jäkla onödigt.

Kan amn få fram sprit på en körning(Inte dubbel) som är lika bra som absolut eller bättre utan massa temperaturkontroller känns det ganska onödigt att sätta in det.

Finns så mycket mer andra saker man kan göra om man vill ha bättre sprit. Det här verkar bara grymt omständigt och dyrt.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Jeltsin, bag-in-box, 3 liter för 200 spänn...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Men den spriten är ju sämre än den man kan göra på fängelsen. :D

Tror inte ens de är kolad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"ånga som stiger i ett 1m långt rör. Farten på ångan är ca 30cm/s. När ångan, som sensorn reagerar på, har stigit till toppen av röret så ska den kondenseras tillbaka ner i röret med hjälp av en kylanordning."

Hm, vad kan det vara för apparat... :D


Knugen: Vi har ju spånat kring några olika lösningar nu. Är det någon av dessa som du tror kan passa?
Gissar att du vill komma vidare.. :)

Vad blir nästa steg?
Skriv svar