Egen aktiverings-gps

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
victorherman

Egen aktiverings-gps

Inlägg av victorherman »

Hej

Tänkte beskriva ett projekt jag tänkt starta och eftersom jag börjar som helt nybörjare inom området önskar jag tips och råd om hur/vad jag behöver för att komma igång. Är villig att lära mig och låta saker ta sin tid för att få fram mitt projekt. Vill ej förklara mitt projekt exakt innan jag kommit igång utan ger ett konkret exempel.
Beskrivning: Jag vill ej styras av andra tjänster och program (såsom typ garmin och dylikt) utan få fram det mesta själv, om det är möjligt. En gpspunkt som är ganska liten(som en 5-krona ungefär) ska kunna bäras trådlöst av en människa och vid ett visst kommando ex. knapptryck så visas positionen på en dator/surfplatta i ett program och på karta. Räckvidden bör inte va hiskeligt lång utan något som typ 1km i radie duger gott och väl.

Hoppas min beskrivning ger er en uppfattning av vad jag vill skapa och jag kan få lite råd och tips på hur jag ska börja och vad jag behöver.

Mvh Victor
Användarvisningsbild
LeCanard

Re: Egen aktiverings-gps

Inlägg av LeCanard »

En noggrannhet på 3cm kräver en ganska stöddig GPS-mottagare. Noggranheten för en normal GPS utan korrektioner är bättre än 15 meter mer än 85% av tiden ( utan SA-kod ). Med t.ex. IALA-diff kommer man ner emot 1.5-2 meter, fortfarande mer än 85% av tiden. Det blir till att ta till lantmätargrejjor för att hamna i cm-området. IALA-fyrarna kräver dock närhet till kust. WAAS/EGNOSS funkar inte speciellt bra på våra breddgrader, utan resultatet kan t.o.m. bli sämre ju längre norrut man kommer.
Sen handlar det ju bara att logga positionen vid ett lämpligt 'event'.

LeCanard
Senast redigerad av LeCanard 20 augusti 2015, 09:59:21, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

3cm var nog storleken på prylen, inte positionsnogrannheten. Men det blir nog svårt att uppnå det med. Möjligen om personen har en telefon i fickan som gör jobbet.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Doh! ( slår mej själv för pannan och önskar att ha förstått vad jag läste istället för att kasta mej över tangentbordet)
Kanske något som spårar en telefon vore nåt? "bara" lite kodknackande ( eller hur fan man nu gör appar). Blir nog betydligt blygsammare kostnader än om man drar igång ett transponderprojekt.

LeCanard
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det bäraren av GPS som skall aktivera positions och Id sändning är det enkelt.
En GPS modul är idag 4x4 mm. En sändarmodul lite större.
Hur tänker du ange Id? :humm:

Sök gärna på GPS Arduino Nano.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

En svaghet med dessa prylar är batterilivslängden. En annan är täckningen som oftast är katastrof-dålig på både GSM och GPS för de allra billigaste produkterna.
Den dåliga täckningen gör att t.ex. GSM-uppkoppling kräver mer av batteriet, så det är lite råttan på repet.

Beroende på hur täta uppdateringar som man behöver, skulle man kunna tänka sej att en sådan pryl mestadels får sova, och max vakna upp en gång i timmen för att meddela position vilket kan ta ett par minuter. Det skulle öka batterilivslängden.
Anledningen till att den måste vara igång flera minuter i sträck är för att GPS måste startas upp från grunden för att få en tillförlitlig positionering, dvs få referens från 3-4 satelliter.
Vid tryck på knapp tillfogas det som larm på kartan. Ytterligare knapp skulle kunna ge lyssningsfunktion via GSM. Fungerande tvåvägs kommunikation är svårare då det inte får rum mycket till högtalare.
GPS fungerar sämre inomhus, i synnerhet med de små antenner som får rum, så kräver det att bäraren är utomhus och att antennen har fri sikt mot himlen.
En del av dessa liknande produkter har därför som komplement tids-triangulering av GSM-signaler, men det kräver en tredjeparts tjänst för att få mobilmasternas position.
Beroende på avstånd mm till GSM-baserna så blir noggrannheten under bra omständigheter 100-2000 meter, eller fungerar inte alls.

Att bygga GPS+GSM+antenner+batteri+samt all småelektronik typ laddningsövervakning och timerkretsar MCU som kan programmeras för SMS mm samt mekaniken, kontakter mm. går bra bra men som nybörjare satsa på storleken fem-krona är bara att glömma.
Även om GPS och GSM köps som färdiga enheter så gör man det allt för svårt för sej och sådan storlek kräver egendesignade antenner, vilket kräver rätt mycket kunskap och instrumentering för att göra dessa tillräckligt välfungerande.
Om PCB jordplanet håller en längd på 100-120 mm kan det fungera hyggligt att designa in en färdig-köpt välgjord integrerad GSM-antenn med tillhörande design-exempel, dvs antenn från välkänd antenn-firma, noname Ebay fungerar inte.
Samma sak med GPS. Små GPS-antenneer är ineffektiva och det tar längre tid att beräkna första positionen samt att ju sämre antenn, ju fler tillfällen kommer det inte att fungera alls.

Seriöst, bygg lösningen på PCB i A5-storlek. När det fungerar gör ny design på halva storleken osv. Ta hand om samtliga problem på varje PCB. Du får då en känsla för planeringen som behövs och hur mycket av byggutrymmet som måste reserveras för antenner och batteri för att få anständig räckvidd och livslängd per laddning.
Köp några av de varianter som finns på Ali och Ebay och analysera vad som är bra och dåligt i deras designer.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Hur hade du tänkt sköta den trådlösa överföringen? 1 km räckvidd i skogsterräng är inte helt trivialt med licensfria radiomoduler.

Jag flyttade tråden till "Idébanken" eftersom det inte är ett färdigt projekt än.
victorherman

Inlägg av victorherman »

E Kafeman skrev:En svaghet med dessa prylar är batterilivslängden. En annan är täckningen som oftast är katastrof-dålig på både GSM och GPS för de allra billigaste produkterna.
Den dåliga täckningen gör att t.ex. GSM-uppkoppling kräver mer av batteriet, så det är lite råttan på repet.

Beroende på hur täta uppdateringar som man behöver, skulle man kunna tänka sej att en sådan pryl mestadels får sova, och max vakna upp en gång i timmen för att meddela position vilket kan ta ett par minuter. Det skulle öka batterilivslängden.
Anledningen till att den måste vara igång flera minuter i sträck är för att GPS måste startas upp från grunden för att få en tillförlitlig positionering, dvs få referens från 3-4 satelliter.
Vid tryck på knapp tillfogas det som larm på kartan. Ytterligare knapp skulle kunna ge lyssningsfunktion via GSM. Fungerande tvåvägs kommunikation är svårare då det inte får rum mycket till högtalare.
GPS fungerar sämre inomhus, i synnerhet med de små antenner som får rum, så kräver det att bäraren är utomhus och att antennen har fri sikt mot himlen.
En del av dessa liknande produkter har därför som komplement tids-triangulering av GSM-signaler, men det kräver en tredjeparts tjänst för att få mobilmasternas position.
Beroende på avstånd mm till GSM-baserna så blir noggrannheten under bra omständigheter 100-2000 meter, eller fungerar inte alls.

Att bygga GPS+GSM+antenner+batteri+samt all småelektronik typ laddningsövervakning och timerkretsar MCU som kan programmeras för SMS mm samt mekaniken, kontakter mm. går bra bra men som nybörjare satsa på storleken fem-krona är bara att glömma.
Även om GPS och GSM köps som färdiga enheter så gör man det allt för svårt för sej och sådan storlek kräver egendesignade antenner, vilket kräver rätt mycket kunskap och instrumentering för att göra dessa tillräckligt välfungerande.
Om PCB jordplanet håller en längd på 100-120 mm kan det fungera hyggligt att designa in en färdig-köpt välgjord integrerad GSM-antenn med tillhörande design-exempel, dvs antenn från välkänd antenn-firma, noname Ebay fungerar inte.
Samma sak med GPS. Små GPS-antenneer är ineffektiva och det tar längre tid att beräkna första positionen samt att ju sämre antenn, ju fler tillfällen kommer det inte att fungera alls.

Seriöst, bygg lösningen på PCB i A5-storlek. När det fungerar gör ny design på halva storleken osv. Ta hand om samtliga problem på varje PCB. Du får då en känsla för planeringen som behövs och hur mycket av byggutrymmet som måste reserveras för antenner och batteri för att få anständig räckvidd och livslängd per laddning.
Köp några av de varianter som finns på Ali och Ebay och analysera vad som är bra och dåligt i deras designer.
LeCanard skrev:Doh! ( slår mej själv för pannan och önskar att ha förstått vad jag läste istället för att kasta mej över tangentbordet)
Kanske något som spårar en telefon vore nåt? "bara" lite kodknackande ( eller hur fan man nu gör appar). Blir nog betydligt blygsammare kostnader än om man drar igång ett transponderprojekt.

LeCanard
Lasp skrev:Om det bäraren av GPS som skall aktivera positions och Id sändning är det enkelt.
En GPS modul är idag 4x4 mm. En sändarmodul lite större.
Hur tänker du ange Id? :humm:

Sök gärna på GPS Arduino Nano.
danei skrev:3cm var nog storleken på prylen, inte positionsnogrannheten. Men det blir nog svårt att uppnå det med. Möjligen om personen har en telefon i fickan som gör jobbet.
hcb skrev:Hur hade du tänkt sköta den trådlösa överföringen? 1 km räckvidd i skogsterräng är inte helt trivialt med licensfria radiomoduler.

Jag flyttade tråden till "Idébanken" eftersom det inte är ett färdigt projekt än.
Tack för alla snabba svar och hjälp! Ska försöka förtydliga mig ännu mer. Tanken är att prylen ska få plats på armen eller i fickan och ska klara sig själv utan stöd från tex mobil som sändare. Stället den används på är öppet(finns vatten) och handlar ju om en halvcirkel på 100 meter från mottagaren. Vid ett knapptryck villa jag att den inom några sekunder visar upp position hos mottagare.
Jag förstår ju själv att sända över Wifi kommer ej funka med tanke på räckvidd,vind och andra grejer. Men en felmarginal på max 10 meter är helt klar godkänt.
Som sagt är nybörjare på denna front så hoppas ni förstår och är pedagogiska nog så jag förstår!

Mvh Victor
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

visar upp position hos mottagare
Så, vad är då denna mottagare för något?
victorherman

Inlägg av victorherman »

Dator/surfplatta eller vad som, något som kan visa på en skärm vart positionen är någonstans. Antar att den måste kopplas till någon form av antenn eller dylikt för att ta emot signalen?

Mvh Victor
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Antennen är det minsta problemet, du måste ha en mottagare också. Du har (om jag inte missat något) specificerat _hur_ du vill överföra signalen, och avståndet har nu krympt från 1 km till ca 100 m. Jag är ute i busken :)

GPS-delens funktion tror jag är tillräckligt väl beskriven för tillfället, men mottagningsdelens egenskaper skulle du behöva utveckla litet mer för att få bra förslag.
victorherman

Inlägg av victorherman »

Jag är som sagt helt öppen för förslag hur jag vill överföra signalen, så länge det klara ca 100 meter och går på ett par sekunder. Eftersom jag är helt grön på området har jag inte en aning om vad som funkar bäst att sända på. Själv mottagaren som får upp signalen kommer vara ett skrivbord som sagt är inom 100 meter, så på det stället behöver grejerna ej vara minimala! Hoppas det hjälpte mer :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Borde kanske vara en egen mottagareenhet som sedan castar till en eller flera skärmenheter.
Typ TeamView eller så!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är verkligen inte rätt person att ge allt för detaljerade råd, men jag tycker att du skall dela upp det hela i mindre delar.

- GPSen: skaffa en modul med antenn och logga data till en PC, gissningsvis via ett seriegränssnitt. Detta ger dig en känsla för hur snabbt GPSen får en fix och hur (o)noggrann den är. För sekundsnabb positionering gissar jag att GPSen måste vara igång konstant.

- Överföringen: välj moduler med så mycket intelligens som möjligt. Swech säljer smutta små transceivers http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614 som tar hand om hela radiobiten.

- Mottagningen: med modulerna ovan får du ut seriedata i mottagarändan. Hur detta anpassas bäst till en surfplatta/motsv. har jag ingen aning om, men det är i alla fall en startpunkt. Eftersom du inte har några större platskrav i den ändan skulle jag börja med en helt vanlig dator och serie:USB-adapter.

Eftersom du inte verkar ha någon större erfarenhet av det du vill bygga tror jag att E Kafemans råd är bra. Börja bygga större enheter som du får att fungera, sedan kan du försöka få saker och ting mindre. Likaså är det viktigt att i detta skedet fokusera på funktionella byggblock med tydliga gränssnitt och inte grotta ner sig i detaljer.
victorherman

Inlägg av victorherman »

Lasp skrev:Borde kanske vara en egen mottagareenhet som sedan castar till en eller flera skärmenheter.
Typ TeamView eller så!
I dagsläget söker jag bara en mottagarenhet så behöver ej casta den till andra skärmar. Vad tänker du på för sorts mottagarenhet?
Skriv svar