Fylla 5L Agaflaska med Argon eller Koldioxid (C02)

Användarvisningsbild
Henry

Re: Fylla 5L Agaflaka med Argon eller Koldioxid (C02)

Inlägg av Henry »

SeniorLemuren: Skriver man MAG undrar inte för sällan några vad fasen man snackar om därav skrev jag MIG/MAG så alla skulle koppla. MIG/MAG nämndes även innan i tråden.

Angående TIG så är jag givetvis fullt medveten om det men det finns det fåtalet som inte är det och tänker "CO2 är billig gas så det kör jag med istället till TIGen". För att undvika alla eventualliter att någon skulle köra med det så tyckte jag det var det lika bra att skriva det.
JOLO725M

Re: Fylla 5L Agaflaka med Argon eller Kolsyra

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:28:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Henry skrev:SeniorLemuren: Skriver man MAG undrar inte för sällan några vad fasen man snackar om därav skrev jag MIG/MAG så alla skulle koppla.
Det var just därför jag skrev en förklaring. Nu vet dom. :)

Som JOLO725M påpekar så blandas även inert gas (Argon) med väldigt små kvantiteter aktiv gas (Oxygen) för att öka insmältning vid svetsning av tjockväggiga material. Den är ju då inte helt Inert längre. Men faller fortfarande under benämningen TIG/MIG.
JOLO725M

Re: Fylla 5L Agaflaska med Argon eller Koldioxid (C02)

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, nu vet ju tredjepart också alla begrepp. :)
MAG är det man oftast använder till grovgörat. MIG till saker som inte fungerar med MAG.
Sedan får man välja blandningar efter tycke och smak för vad man mest håller på med.

Jo, jag har också funderat över gamla men säkra (CO2) brandsläckare, en bekant använder också dessa och de funkar i princip hur länge som helst om man sköter dem.
Faktiskt mycket smidigt system och det finns många specialtuber billigt ute på marknaden/skroten i omlopp som fungerar fint för detta.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

JOLO725M skrev:Du kom in på ett annat spår märker jag, tänkte främst på helium som också är inert.
Det går varmare utan att var aktivt.
Ja men Helium är ju även den en inert gas så den räknade jag inte in. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, jag tror nog att senioren (och Henry) vet exakt vad han pratar om. :)
bearing

Inlägg av bearing »

SeniorLemuren skrev:Ja men Helium är ju även den en inert gas så den räknade jag inte in. :)
Ämnet var ju "inerta gaser"... inte argon blandat med aktiva gaser...

Du gick som sagt in på ett annat spår.
Du har nog inte fel i det du säger, men nu när det börjar komma in ryggdunkningar vill jag bara påpeka att JOLO725M, som startade "sidospåret", talade från början om blandningar av inerta gaser. Inte blandningar av inerta och aktiva. Så ni talar om olika saker, där ni i egen sak har rätt båda två. Men du har inte rätt om man ser till det ursprungliga sidospåret.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jomenvisst. Välkommen till ryggdunkarna för all del. Med ditt ryggdunkarinlägg får du automagiskt inträde till klubben. :)
JOLO725M

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:28:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Eftersom jag har hållit på med svetsning i över 50 år så skriver jag nog inte fel bara sådär.

För sådär 45 år sedan när jag hade min första verkstad så svetsade jag mycket prototyper till växellådor, pumpstativ m.m av vanligt konstruktionsstål åt Albin Motor. Jag använde enbart ren CO2 från AGA. Tror inte ens det fanns något annat att köpa på den tiden. Åtminstone inte hos min lokala återförsäljare. Det mesta jag svetsade gick dessutom till efterföljande avspänningsglödgning innan man maskinbearbetade objekten.

MIG/MAG var ju relativt nymodigt i Sverige på den tiden, efterhand har det ju kommit ut en massa olika blandningar för olika stålkvaliteér. Jag hade den bästa MIG/MAG som byggdes i Sverige på den tiden: ESAB´s A9. Den slår ut även dagens bästa MIG/MAG-svetsar i normalprisklassen om man kan få tag på en sådan.

När det gäller inblandning av syrgas så är det inget okänt begrepp när det gäller MIG. Jag hittade denna länk direkt nu när jag sökte. Läs längst ned på sidan om skyddsgaser. Det finns säkert ett otal flera källor om man söker. :)

Edit: Såg inte att du efterlyste information om TIG. Där finns mycket riktigt inga uppgifter om syreinblandning, men däremot blandar man in Kvävemonoxid (aktiv gas) som mycket lätt reagerar med ozon och bildar syrgas. Detta för att få bort det skadliga Ozonet från svetsaren.
JOLO725M

Inlägg av JOLO725M »

.
Senast redigerad av JOLO725M 16 februari 2016, 01:28:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Krauser

Inlägg av Krauser »

Vi har Mison argon på jobbet till TIG-svetsarna men enligt en på Aga skulle vi få bättre svetsresultat med ren Argon.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ozon är skadligt så det är något man skall undvika att andas in om man håller på med svetsning ofta, och rent allmänt också förstås.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

För att avrunda lite mer ontopic än tråden utvecklade sig..

Jag byte in min tomma AGA 5L mot en fylld YARA 10L för 2450 inkl moms.

Fyllning för en 5L Yara/AGA kostar 500 kr inkl moms
Fyllning för en 10L Yara kostar 620 kr inkl moms

Priserna borde vara liknande för andra återförsäljare av Yara! :tumupp:
Skriv svar