sysop skrev:MiaM skrev:Men jag begriper inte riktigt vad problemet skulle vara att köra "norsk trefas" ombord på båten?
Jag blir osäker på vad du menar här? Menar du Norsk Trefas just som i
Norsk Trefas så är ju denna 3x230+PE det vill säga 230 som huvudspänning och ingen
neutralledare. Jag har svårt att se användningsområdet för detta, dessutom 4-poliga uttag ombord.
Okej, "nästan norsk trefas", alltså 3*230 fast med en nolla som endast är ansluten till PE, som jag förstått att den befintliga transformatorn är utförd (eller snarast kan användas, det finns ju ingen naturlag som säger att nollan på den måste anslutas).
sysop skrev:Tänker du på gunnes tidigare bild/förslag att hämta 400-volten på trafons primärsida? Och neutralen på Y:ts mittpunkt?
De uttagen verkar väl inte vara så jätteviktiga och torde kunna skippas om jag förstått rätt. För prisskillnaden att byta trafo så borde Gunne kunna köpa en svets avsedd för norska marknaden (och ha blått fyrapoligt trefasuttag för den) om svetsande är något specifikt arbete som kommer förekomma ofta.
sysop skrev:Eller med "dina" engelska byggtrafos (som faktiskt uteslutande verkar vara fulltrafos numera!) för att få 400V?
Då blir det ju en potentialskillnad mellan PE och N? Rita vad du tänkte!
Jag tror vi pratar om flera olika saker samtidigt. Som jag uppfattar det så borde det fungera fint att köra på den befintliga trafon och montera upp något lämpligt trefasuttag (egentligen ett blått 5-poligt CEE-uttag men jag tror inte att sådana tillverkas, så något specialdon vore väl vettigare). Till det skulle det gå att koppla en portabel enhet med tre sånadär "byggtrafos" där varje sådans 110V-lindning är ansluten mellan nolla och varsin fas, och 240V-sidorna ger då varsin fas till ett 400V-uttag. Denna koppling förutsätter alltså anslutning till dels de tre faserna men även neutraluttaget på sekundären på "båt-trafon".
Fast vad gäller svetsar så verkar det väl inte helt ovanligt att de kan kopplas om mellan 230V och 400V - då är det kanske enklast att koppla om en? Orsaken till att köra 400V är väl i många fall att kunna få ut mer effekt ur ett givet uttag - inte att svetsen i sig mår bättre av 400V? Det råder ju ingen brist på tillgänglig 230V-ström med båtens trafo (och det blir ju inte mer effekt tillgängligt om man kör 400V - det är ju samma maximala belastbarhet på inkommande matning oavsett trafotyp).
sysop skrev:@gunne
Den modellen av kapslad jordfelsbrytare du visar på bild skulle nog funka bra som ett extra skyddslager! Det är inte säkert testknappen funkar pga den låga spänningen, det kan variera mellan olika tillverkare. Den viktiga funktionen bör (..) dock finnas.
Visst är väl alla polerna att betrakta som elektriskt identiska? I så fall är det väl "bara" att växla neutral och en fas om nu en sådan jordfelsbrytare skulle användas för ett 3*230V-system?