PHermanssons robotklippare

Berätta om dina pågående projekt.
thomasloven
Inlägg: 96
Blev medlem: 2 februari 2011, 13:16:32
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av thomasloven »

Någon som har funderat över trimmersnöre i en gräsklippare?
Premix
Inlägg: 140
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av Premix »

Trimmersnöre ska kollas under veckan, återkommer.
Tror att man vill ha kniv då denna är relativt tyst och driftsäker.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PeterH »

I denna (något partiska test) ser man olika lösningar och vad dom ser som för- respektive nackdelar... (dock ingen med tråd :lol: )
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Avfärdade tråd efter att ha läst https://hackaday.io/project/1797/logs:
In a longer test I did previously the string trimmer (had strings on both motors) turned out to use just too much energy. The RPMs need to be very high to actually cut the grass and not just bend it, which makes it noisier than the blades. The idea is great, but I'll stick to blades.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Detta projekt är inte dött, tvärtom. Under den senaste tiden har jag ägnat mig åt att bygga styrsystemet och programmera detta. Till att börja med har jag kopplat in en RC-mottagare för att kunna fjärrstyra gräsklipparen. Elektroniken är än så länge monterad i en lite udda inbyggnadslåda:
IMG_20150630_111327079.jpg
Som synes har chassit blivit förstärkt, det stora bakre hjulet har också bytts ut mot två mindre hjul. Den tar sig fram hyfsat genom gräset, även om hjulen slirar ibland. Förstår varför färdiga gräsklippare har högre smalare hjul. Video kommer snart.
Här upptäckte jag också ett problem. Det fungerar ok utan klippmotorn inkopplad, men när den kopplas in börjar klipparen leva sitt eget liv. Såg till slut att "on-"-lysdioden bleknade i samband med detta, spänningen sjunker alltså. Antar att mitt batteri inte pallar med, det står trots allt "Transmitter" på det.
IMG_20150630_114435776.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Projektet fortgår, men vet inte om jag orkar skriva om det. Är det nån som läser?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av danielr112 »

Vi är nog ganska många som läser :D
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av GastonDeVille »

Klart man kastar ett getöga på allt som rör sig :shock:
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av walle87 »

Har exakt samma problem med min hemmabyggda gräsklippare. Då jag kopplar in klipparmotorn får klipparen fnatt och gör som den vill. Jag fick bort det mesta av "fnattet" genaom att lägga till ett extra batteri och montera keramiska kondningar på klippparmotorn.
Dock så hittar den ibland fortfarande på saker helt random och smiter utanför slingan.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Ja det verkar som att elektroniken har svårt med stora spänningsdippar. När jag provade lite mer med ett bättre batteri gick det bättre en stund, men efter en stund blev maskinen stående med lysdioden på Arduinon blinkande. Vad jag förstår kan det uppstå fel i minnet på processorn när spänningen sjunker för lågt och den återgår till ett standardprogram istället för det som laddats upp. Efter att ha laddat upp programmet igen fungerade maskinen som tidigare.
För att minska strömförbrukningen kopplade jag in ett hastighetsreglage till klippmotorn. Valde här enklast möjligaste lösning och tog "avtryckaren" från en skrotad skruvdragare, samma skruvdragare som klippmotorn kommer ifrån. Med hjälp av ett litet buntband kunde jag ställa in hastigheten så att den kändes lagom.
Det var dock fortfarande problem, RC-mottagaren fick frispel och efter en stund tappade Arduinon minnet. Maskinen lyckades klippa lite gräs, men strömförbrukningen måste minskas mer.
Det jag insåg nu var att det troligen går åt en hel del kraft att släpa runt de små vridbara hjulen i gräset, känns som att de mest fungerade som broms. Tidigare använde jag ett större vridbart hjul som gick fint i gräset men som inte ville snurra bra. Dags alltså att ge sig på ytterligare en mekanisk utmaning, att bygga en styrning lik den på en bil för att kunna använda två stora fasta hjul av samma typ som drivhjulen. Här blev det en del funderande innan jag kom på en lösning byggd på gängstång, krympslang och bitar från ett slaktat DVD-ställ. Hjulupphängningen består av en U-formad plåtbit, hjulaxlarna av M12 gängstång klädd i krympslang. Styrstagen är byggda av en stålstång som ursprungligen satt mellan låsknappen och låset i en bildörr.
Styrningen fungerar men svängradien är dålig. Får studera lite styrgeometri och se om jag kan lura ut hur styrutslaget kan förbättras.
IMG_20150802_144814379.jpg
IMG_20150802_144840381_HDR.jpg
IMG_20150802_152117408_HDR.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Nu läste jag tråden om el i båt och insåg att det finns mer att förbättra. Mitt batteri är inkopplat med flatstift från biltema, var nog ingen bra idé. Ska beställa Ec3-kontakter och se om det gör någon skillnad.
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av walle87 »

Du slösar inte på plåttjockleken iaf...

Jag löste problemet med spänningsspikarna genom att köra ett separat batteri för klipparmotorn. Har funkat fint timmen han var ute och klippte i dag
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av PHermansson »

Kan ju vara värt att prova, har ju flera batterier liggande.
0.9-plåt är lättjobbat :)
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: PHermanssons robotklippare

Inlägg av sc3 »

PHermansson skrev:Ja det verkar som att elektroniken har svårt med stora spänningsdippar. När jag provade lite mer med ett bättre batteri gick det bättre en stund, men efter en stund blev maskinen stående med lysdioden på Arduinon blinkande. Vad jag förstår kan det uppstå fel i minnet på processorn när spänningen sjunker för lågt och den återgår till ett standardprogram istället för det som laddats upp. Efter att ha laddat upp programmet igen fungerade maskinen som tidigare.
Det där lät väldigt mystiskt, vad är det för Arduino du använder? Har du någon länk till fler som har samma problem? Jag blev väldigt nyfiken :)
Skriv svar