Parallella stegmotorer?
Parallella stegmotorer?
Ok...Här är en till....
Finns det nån som har erfarenhet av att köra två stegmotorer parallellt?
Enligt en på cnczone skall det gå bra, om man kör en drivare per motor...
Funderade först på kuggrem, men föll till föga för enkelheten...
Jag har modellerat den i Inventor, om nån är intresserad så är den freeware.
Styrningarna är från igus (www.igus.de), vi får se vad de duger till. Jag hoppas kunna köra lite plast, plywood och frigolit.
Vad kör ni för optoisolationskort? Måste/bör man ha det?
Bilder nedan...
//Douglas
CAD-modellen...
Stativet
Portalen
Z-axelns skenstyrning
[/img]
Finns det nån som har erfarenhet av att köra två stegmotorer parallellt?
Enligt en på cnczone skall det gå bra, om man kör en drivare per motor...
Funderade först på kuggrem, men föll till föga för enkelheten...
Jag har modellerat den i Inventor, om nån är intresserad så är den freeware.
Styrningarna är från igus (www.igus.de), vi får se vad de duger till. Jag hoppas kunna köra lite plast, plywood och frigolit.
Vad kör ni för optoisolationskort? Måste/bör man ha det?
Bilder nedan...
//Douglas
CAD-modellen...
Stativet
Portalen
Z-axelns skenstyrning
[/img]
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag skulle köra med remsynk för enkelhetens skull. Visst går det att driva två motorer med t.ex Mach3 och sen använda sig av hög precision på homebrytarna för att kunna 'square':a till sin maskin.
Detta med optokopplare är ju inget måste men man bör se till att alla signaler/signalvägar är väl kopplade. En sak man också bör tänka på är att ha separata parallellportar ifall Mr Murphy kommer på besök för att då minimera risken att allt går åt pipan.
Men visst är det tryggast med galvanisk separering.
Detta med optokopplare är ju inget måste men man bör se till att alla signaler/signalvägar är väl kopplade. En sak man också bör tänka på är att ha separata parallellportar ifall Mr Murphy kommer på besök för att då minimera risken att allt går åt pipan.
Men visst är det tryggast med galvanisk separering.
- Motormannen
- Inlägg: 648
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Om allt är OK med drivers osv så ska det visst fungera, strulet är väl att få maskinen upplinad (iofs så även mekaniskt 1:a gången). Sen är det ju fasen så mycket billigare med en tandrem och ett par tandremshjul förutsatt att cc mellan axlarna är optimalt redan i konstruktions stadiet, annars får man klämma dit remspännare.
En stor orsak varför jag föredrar remmar är alla riskmoment med störningar av styrsignalerna då kablaget nu är mera utspritt över maskinen, allt hänger ju på vad du har för elakingar som kan störa och ställa till det.
Douglas, det finns många leverantörer av denna typen av remmar/hjul. Själv har jag köpt mina via kontaker utomlands men även från Translev och Mölndals Industriprodukter.
En stor orsak varför jag föredrar remmar är alla riskmoment med störningar av styrsignalerna då kablaget nu är mera utspritt över maskinen, allt hänger ju på vad du har för elakingar som kan störa och ställa till det.
Douglas, det finns många leverantörer av denna typen av remmar/hjul. Själv har jag köpt mina via kontaker utomlands men även från Translev och Mölndals Industriprodukter.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: