Tillverka en bra trackball till lågpris.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Tillverka en bra trackball till lågpris.

Inlägg av Marta »

Har en Kensington mouse som jag tycker är ett helt fantastiskt pekdon och skulle nu vilja ha en till sådan. Dessvärre är priserna jättehöga på såväl begarnade som nya. De nya liknar dessutom något som trillat ut ur en StarTrek-film och den designen gillar jag lika lite som släpmöss.

Min ide är därför att själv tillverka en enkel trackball till låg kostnad av lättillgängliga saker. Bottenplatta och stöddetaljer av trä som håller tre kullager precis som på originalet och ha en skrotad optisk mus som givare rakt under kulan.

För att det skall fungera är där två svårigheter som måste lösas. Här skulle jag behöva lite synpunkter på mina egna funderingar och även lite nya uppslag.

1. Vad skall det vara för kula som den optiska musen klarar att känna av, är billig samt väl fungerander att vrida på? Har letat på nätet efter diverse kulor, men hittar inget som verkar riktigt bra.
Träkulor är avläsbara, men har inte hittat stora sådana utan att där är borrat ett stort hål i dem. Rundheten i övrigt och är också osäker.
Glaskulor är jag tveksam om de är avläsbara och även om rundhet och yta är ändamålsenliga.
Biljardbollar är ett alternativ. De har perfekt rundhet och sannolikt bra yta, men är de avläsbara? De är också svindyra och har inte hittat något ställe att köpa dem styckvis.
Finns kulor på eBay just för trackballs, men priset är för högt. Särskilt med frakt, moms och tullseviceavgift...

2. Måste hitta en optisk mus där ena rörelseriktningen kan reverseras. En del äldre möss hade 4 trådar kvadratursignal mellan givare och USB och då är det enkelt, men så är det väl inte idag? Går det bara att komma åt signalen innan den blir USB så är det lösbart, men vet inget om denna åtkomlighet på dagens chips. PS2-utgång hade också varit ett alternativ. Har hellre en MCU än en kladdig extradriver i Linux.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Re: Tillverka en bra trackball till lågpris.

Inlägg av GastonDeVille »

Gör-det-själv projekt är kul!

hittade detta:
http://www.instructables.com/id/The-che ... -into-a-T/

På nummer två, funderar jag på om det skulle räcka med att göra en bonnig variant
och sätta en omkopplare på sensorerna för att skifta riktning. Det skulle ju vara enkelt och biligt. :wink:
Möjligt att något chip får ett spel men man kan ju testa.

:uppdatering: en riktigt stor...
Senast redigerad av GastonDeVille 9 maj 2015, 15:12:34, redigerad totalt 1 gång.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Hehe.. Lite ghetto-mod det där. Jag tror inte att den rullar så bra när den är torr utan att det är meningen att bollen ska smörjas av deodoranten.

Mm.. optisk mus med PS/2-kontakt är nog ovanligt, men optisk mus med USB-kontakt som också klarar PS/2 via en passiv adapter borde finnas en del av.

En del enthusiaster som bygger egna tangentbord stoppar Trackpoint-moduler i dem och de modulerna brukar prata PS/2. Det finns därför tangentbords-firmware som är Open Source som kan ta PS/2-musinput och skicka mus-paket över USB vid sidan om tangentbords-protokollet.
Ett jag känner till är TMK Keyboard för ATmega32u4, men man får nog hacka lite i den och stänga av lite tangentbords-grejer om man inte vill rippa ut PS/2-delen och stoppa in i egen kod.
PJRC som gör Teensy-korten har kod för USB-mus. Istället för Teensy skulle man kunna använda Arduino Pro Micro-kortet som är lika litet men billigare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nja, en kula från någon roll on-produkt är knappast att tänka på. Det skall vara en tung och gedigen sak som ger den rätta känslan i klass med Kensington's tidiga versioner.

Nu har jag fått tag på en optisk mus som skall användas och den fungerar bättre än väntat på olika underlag. En icke blank massiv (för vikten) plastkula av något slag har chans att fungera. Skulle behöva tips på var jag kan få tag på en sådan till mycket låg totalkostnad.

Vändnigen av rörelseriktning får bli med en kladdig drivrutin då denna mus har en sensor från Avago med integrerad USB. Signalerna är helt otillgängliga innan de görs om till USB och därmed ganska onåbara med en enkel MCU. Denna del kan jag tämligen säkert lösa utan större svårigheter. Det är den mekaniska biten som blir det svåra.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Måhända galna förslag, men det kanske får igång nån tankekedja: småmönstrade bangolfbollar, studsboll, "solid resin ball" eller liknande på aliexpress...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En stor glaskula, om man nu kan få tag i en sådan, går väl att blästra eller etsa till en matt yta som borde gå att läsa av.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Biljardboll blir väl för stor, tung och kanske för dyr också. Någon sorts massiv plast av typen fejkmarmor-kula vore nog bra, ett slags bowlingklot i miniatyr.

Sökte på marble plastic ball och hittade bla tingest:
http://www.ib3health.com/products/MiniM ... Roller.asp

Annars kunde någon kanske skriva ut på 3D-skrivare och sen acetonpolera.

Borra hål i en pingisboll och fyll den med smältlim?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

http://www.ebay.com/itm/1-Regular-2-1-4 ... 1305158295?

90:- inkl frakt, blir det billigare än så ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är just storleken och tyngden hos kulan på Kensington's trackballs som gör dem till något alldeles extra. En standard biljardboll är 2 1/4 tum och det är ungefär, kanske exakt, den storlek Kensington använt.

Som Du säger är en ny biljardboll alldeles för dyr, men den måste ha liknande kvalitet för att fungera bra. Kullagren den stödjer mot måste sitta så mycket isär som möjligt så stödpunkterna kommer nära mittlinjen. Annars kommer den att gå trögt att vrida. Detta kräver hård yta och bra rundhet.

De från eBay kanske fungerar, kanske inte. Utan att ha provat sensorn mot den är det för mycket att chansa med, specielt som moms kan tillkomma plus en extra hundring för att de är så snälla och gör sig besvär att momsa paketet.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Sök på arcade trackball, finns med ps2! :)
http://www.ebay.com/itm/New-Purple-4-5c ... 234f5267ca
Finns även lösa kulor att köpa till dessa om du vill bygga egen!
http://www.ebay.com/itm/2-1-4-Arcade-Ma ... 3aa95323a8
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jaghar en äkta biljardboll (åtta) som växelspaksknopp i bilen, köpte den av en brittisk firma som även borrade och gängade den som jag ville ha den, om jag förstod det rätt så sysslade dom egentligen med biljard och inte bildelar så att säga.

Dom hade dessutom olika storlekar, och jag tror jag gav nån hundring borrat och gängat enl spec, en helt "original" borde kosta mindre.

Kan försöka hitta vad det var för firma vid intresse.

(Det är nog f.ö bland dom bästa växelspaksknopparna jag haft, ligger grymt skönt i handen och ser riktigt bra ut också :) )
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Får man vara nyfiken och fråga om det är till något speciell mjukvara du använder denna till? 3D CAD?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta med skruvmejsel och vinkelkap och besök Arbetsförmedlingen.

Bild

Skämt åsido; skulle det vara möjligt att få reda på varifrån den kulan kommer?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Här fanns en bunt olika. Verkar inte vara så dyrt..

http://www.acon24.se/biljardibollserie-economy.html
Skriv svar