Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Dock så kommer lagerbronset aldrig synas. Det kommer bara vara för glidyta mellan knapp och hus, det är ju egentligen skitsamma med tanke på slaget jag har i knappen(0.3mm), men när man ändå håller på är det lika bra att gå all out! :D

Som jag har sagt till dig tidigare(tror jag gjort det iaf), när någon kommer med förslag/idéer överväger jag om jag vill ha det eller inte. I detta fallet var det något som var värt att implementera, nån annan gång kanske det är nått som inte är så bra. Ja, då skiter jag i det. :P
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag med, inte minst här... :D

Jag har också en tid haft knappar i lagerbrons i skallen, men omvänt, (fast det skulle ju inte fungera till ditt bygge att vända på det om man vill behålla en enhetlig look, vilket jag fattat som att du tänkt). Skall i allafall bli utomordentligt spännande att se blocket. Men, litet kommer det väl att synas om man ser sidorna sedan, eller? :)
Älskar personligen verkligen sådana diskreta detaljer som styrtappar och annat även om de inte syns normalt, men säger ju en heldel om kvaliteten på bygget. 8)'

Skickade efter nätbrunnar av liknande utförande och en del smågrejer till mitt bygge för någon dag sedan, får se om de passar. :)
Men tror jag skall revidera stommen på det som sagt om du inte misstycker att jag hämtar litet lagom inspiration från dina byggen... 8)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Tekko »

En fundering, varför satte du inte nätagget med nätbrunnen i arslet på burken som vanligt ist för din "lösning" med en sladdstump och en nätbrunn separat?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29908
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av MadModder »

Chassit hade blivit större, eller så hade nätdelen stuckit ut över moderkortet.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av ElectricMan »

Har du någon beräkning, typ CAD, på hur tungt chassiet kommer bli när det är klart?
Känns som om det är en hel del material.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Tekko, som MadModder säger. Hade jag satt det över moderkortet hade chassit blivit större, och eftersom radiatorn/pumpen redan har sin storlek så kan jag inte krympa det på andra hållet. Så det fick helt enkelt bli att utnyttja den plats som fanns.


ElectricMan: Just nu väger 3D modellen 18,5kg. Men eftersom det saknas lite pryttlar så tippar jag på att det landar runt 22-23kg när den är klar.


EDIT:
Fasen, höll ju på att glömma svara på ditt inlägg Mizza.

Ang. startknappen, frontpanelen ska ju på framför knappens hus(tanken är att knappen i sig ska ligga plant med chassiplåten.) på så vis syns inte lagerbrons biten från frontplåten, och inte heller ifrån sidorna eftersom hela startknappen med pcb och allt på nått vis ska boxas in, så sett från sidofönstrena kommer man bara se en låda/box.

Inspiration från mitt bygge? Det är bara att köra på! Tvekar dock på att jag är den första som bygger datorer med ramverk... :P
Senast redigerad av Mr3D 18 april 2015, 22:51:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Hälften mot mitt smidda då... :D :D
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Hälften?! Snarare 3-4 gånger... :D

Förresten, kolla mitt tidigare inlägg(som jag ändrade), glömde svara dig förut.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, spännande! Jag som var trött igår tror jag... :)
(vill inte riskera spoliers här (då blir det ju inget kul sedan) så skriver inget mer om det här just nu. :) )
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

En grej jag kom på nu är att jag funderar på att göra motsatt med mitt chassi vad beträffar höjdförhållande, och prova att höja upp det en bit och göra det litet längre så att det går ihop med arbetsbordet och göra en förstärkt slät platta i metall på toppen så att det ansluter mot skrivbordet. (vi ställde upp brorsans chassi på en gammal trähylla för test förut och det fungerade perfa frånsett att de köpa chassina inte är byggda för det (speciellt inte hand Gayming chassi... :D )) Så att det blir en förlängning av bordet om förstås hur jag menar.

En grej till jag avgjort skall göra tror jag är en skyddsdistans på baksidan för allt kablage så att man kan skjuta in det mot väggen och hänga in allt kablage snyggt bakom en kåpa (eller bakom byglar, etc, har inte bestämt ännu, men i just mitt fall lutar det åt en box) tror jag. Samt en frontbygel som skyddar USB kontakter, bögtalarkablage och annat från att slås sönder/ryckas ur av misstag om det fastnar eller man stöter till det...
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Mizza: Ska du bygga ihop datorn med skrivbordet, då finns ju även ett skrivbordschassi från Red Harbinger som alternativ. Men vafasen, att bygga själv är grejjer det! :D


En liten "uppdatering".

Bild

Fick tillbaka fötterna efter härdningen, seghärdade till 52HRC.

Nästa steg är att plan- och rundslipa de jäklarna. Dock så är det inget jag kommer göra denna helgen, ska nämligen byta däck på bilen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Papegojan upprepar, Snyggt! Snyggt! Snyggt! 8)
------------------------------------------------------------------------------------

Indeed, nej, jag tror att jag håller mig till de ursprungliga planerna... :D
Även om du har rätt i att jag inte gett upp planerna på skrivbordet ännu, men det får bli ett eget projekt...
Tänkte i allafall såga upp alplank (valet stod mellan al och björk, får se vad jag får tag på av det som finns tillgängligt, så grova dimensioner blir till att såga eget och lämna in för planhyvling tror jag (skall iaf höra vad det kostar då det tog mig en hel dag att hyvla och plana soffbordet för hand innan det blev bra... :D .) till skivan sedan när jag kan låna farsans sågverk...

Kollade på aluprislistorna idag, men ville öka tjockleken till runt 30x25, men just fyrkant var av någon anledning avsevärt dyrare i förhållande till kilopriset, skummt...
måste labba litet mer i morgon. Tror det får bli 30x20 eller någonting sådant då 30x25 inte verkar finnas i standardsortimenten.

Edit, teströren har kommit, tänkte mig inte för dock så fick typ en kvarts låda med IN-1 rör, samt BÅDE IV-22 och IN-12 då jag glömt att ändra... Ha ha! :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad är punkterna? Har du låtit hårdhetstesta dem? :D 8)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Mr3D »

Firman som härdade hårdhetstestade de med. De ÄR 52HRC. :D

Vad de 3 svarta prickarna är vet jag dock inte.



En icke datorrelaterad "uppdatering". Slängt på sommarsulorna nu, men passade även på att tvätta/polera/vaxa/städa inredningen på bilen när jag ändå var igång. :D

Bild på bilen.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Mr3D bygger datorchassi från scratch

Inlägg av Tekko »

Jävla dekalnisse :razz: :wink:
Skriv svar