CNC fräs fråga - Kompensera 5'te axeln för rotationspunkt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

men hallå !

.....cad/cam programen är därefter först, och igentligen inte speciellt intressanta över huvudtaget.

Och hur i all sin dar hadde du tänkt dig att få nåt gjort då? Virtuell tankeöverföring direkt till cnc maskinen?

Kliv ner på jorden och tackla 'problemlösningen' baklänges till att börja med. Du säger dig veta vad du vill göra, OK. Ta då och se OM det är genomförbart med befintliga verktyg och sen förfina 'processen'. Fört finns det ingenting att börja konstruera ( ja ja CAD finns) och bereda med (vill gärna se hur man CAM:ar detta) så finns det ju ingen anledning till att utveckala hårdvaran, eller hur?
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Hoppas Du menar att köra 2 st 5-axliga separat och komunicera med typ plc i mellan dom, inta att köra ett 10-axligt system det tror jag att Du kan glömma. Vet själv hur svårt det var att göra ett 5-axligt system.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag är nyfiken på den 5-axliga slipen, har du några bilder?

Hur gör man för att få en styv och glappfri överföring på de roterande axlarna, snäckväxel eller?
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Krille Krokodil skrev:Jag är nyfiken på den 5-axliga slipen, har du några bilder?

Hur gör man för att få en styv och glappfri överföring på de roterande axlarna, snäckväxel eller?
Kan väl ordna bilder nån dag.
En glappfri överföring kan man göra med en AT tandrem som man monterar på en kulskruvmutter, den får begränsat slag men det beror på
hur lång skruv och antal tänder på tandhjulet. muttern sitter på en bra slid.
Remmen och muttern är fastskruvad på sliden som körs fram och tillbaka av kulskruven. Tandremshjulen snurrar då och på det ena hjulet siter axeln som ska vridas.
Hoppas Du förstod.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

Tack, ja jag förstod.

Glappfritt och det blir väl bra styvt också när man spänner åt remmen, va?

Verkar vara en bra lösning om än lite mer skrymmande än jag hade hoppats på, speciellt då om man vill ha ett stort kuggremshjul för styvheten kombinerat med ett stort utslag.

Är det en verktygsslip?

Hur kalibreras de roterande axlarna vid uppstart?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

tecno, menar du att det är omöjligt att skriva program till en 5-axlig fräsmaskin utan Cad och Cam?
Jag jobbar med programmering av en flerop.svarv med 5-axlig fräsning, svarven har totalt 9st axlar och jag använder varken Cad eller Cam.

Jag håller med Mr B, mekaniken och styrtekniken först, Cad och Cam kan man fundera på senare.

[EDIT] Hur stor maskin vill du bygga Mr B
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Chribbe:Håller med där själva mattematiken är egentligen inte särskilt svår anser jag. Kan man trigonometri så löser man det ganska snabbt. Sen kanske verkligheten gör sig påmind någon gång men omöjligt, knappast.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte alls, visst fungerar det att skriva egna styrprogram. Det jag tycker och många med mig att det är ett udda sätt att tackla detta med att först ge sig på att ta fram en väldigt udda maskin och ej ha klart för sig hur man skall hantera indata. Jag tror knappast att det du håller på med hackas in manuellt vid maskinen utan att vara caddat/cammat innan. Basen du har i din maskin är ju förmodligen en 'conversational' cam-funktion men troligen för du jobben nerladdade in i maskinen seriellt eller nåt annat sätt.

Men har man inga ekonomiska ramar så kan man ju leka fram avancerade maskiner och sen hacka mjukvaran till 'konstruktionen'.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Naturligtvis får jag en ritning eller skiss på det som ska tillverkas men vi använder ingen Cam och maskinen är helt befriad från Cam.
Jag skriver programmen i en texteditor.
Och programmen skickas via RS232 till maskinen.

Det är faktiskt så att många Cam-försäljare rekommenderar att man börjar köra en ny maskin utan Cam för att man dels ska lära sig styrsystemet på djupet och veta hur man vill att Cam-progget ska fungera och för att undvika att få 2 problem på samma gång.

Mitt råd till dig Mr B är att forsätt med det du gör men koncentrera dig på att bygga den med endast 5axlar och en verktygsbärare, du kommer vara kung ändå om du lyckas bli klar med maskinen. 8)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

å andra sidan skulle han vara kejsare om han fick den klar med 10 axlar
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Chribbe,
av ren nyfikenhet, vad är det för styrsystem på maskinen du jobbar med?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Siemens 840D.

Då kan jag ju passa på att sprida lite negativ propaganda, men vi ska inte börja diskutera det i denna tråd.

Hata siemens :evil: :evil: :evil:
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Krille Krokodil skrev:Tack, ja jag förstod.


Är det en verktygsslip?

Hur kalibreras de roterande axlarna vid uppstart?
Ja det är det,,, den kalibreras med läsgafflar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:lol:
Skriv svar