Radiomottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Radiomottagare

Inlägg av Frippe »

Tjena på er.

Efter många oavslutade projekt tycker jag att det dax att försöka färdigställa en av dem.

Jag läser just nu för att ta amatörradiocertifikat, och tyckde då att det vore ju bra att få lite praktiska övningar. Min tanke är att färdigställa min Navtex mottagare. Men jag vill ju inte ha en enkel lite mellanvågsmottagare utan försöka bygga en superhetrodyn.
Men som vanligt stöter man ju på patrull. Så jag har några frågor:
Vilken IF frekvens bör man välja. Jag vill ta emot en signal som ligger på 518 kHz. Använder jag en IF på 455kHz så skall VFO'n ställas in på 63kHz, men då kommer jag att råka utför att spegelfrekvenserna hamnar lite "offside", (518+455+455= 1428kHz och 518-455-455=DC signal) om jag nu har läst boken rätt.
Jag hoppas att någon kan svara på detta, jag vet ju att det finns duktiga radioamatörer här.

// Fredrik
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

518KHz + 973KHz ger ju en diff om 455KHz.....
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Tack för ett snabbt svar Icecap.
Ok :oops: Jag tror jag fastnade i vinkelvolten där.
Så om jag förstår detta rätt så är det som följer:
Önskad mottagningsfrekvens: 518kHz
VFO: 973kHz
Detta "blandas" i en mixer och går vidare till ett bandpass filter som släpper igenom 455kHz.
Detta skall blandas med en BFO som ligger på antingen 454 eller 456 kHz för att lämna en signal om 1kHz.

Har jag förstått detta rätt?

// Fredrik
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Give that man a cigarr!

Bingo! :bravo:
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jag tror jag börjar förstå.
Men om jag nu skall ta emot Upper Side Band (USB), då måste jag sänka VFO'n, men med hur mycket?

Efter detta skall jag "bara" :cry: testa de olika "blocken" och testa med PLL styrning för att får den så stabil som möjligt.

Är det någon som vet hur man kan avkoda en FSK FEC (Amtor Fec/Sitor B) signal?

Jag vill plocka ut signalen ur mottagaren och få ut informationen på en liten skrivare eller LCD.

// Fredrik
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Öhhhh....vaddå sänka VFO'n?

Den ska vara stabil och rätt för att ta emot USB men den ska inte sänkas. Om frekvensens (bortfiltrerade) centerfrekvens är 518KHz ska LO vara 973KHz! Men om USB är centrerat kring 518KHz ska du såklart offsetta LO'n lite neråt, exakt hur mycket borde kunna hittas i information om Navtex.

FSK är Frequency Shift Keying, alltså FM, FEC och "Amtor/Sitor B" är sannolikt moduleringsbredd och dataform (komprimering? antal databit osv.) och att göra en FM-dekoder är ganska enkelt, det behövs faktisk bara en PLL-krets och det kan även lösas med 1 transistor, 2 kondingar, 1 diod och 2 motstånder men då ska man mäta en hel del för att trimma det på plats.
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Ok. Med "sänka" VFO'n menade jag ändra frekvens.
Det står i texten nedan att centerfrekvensen på ljudspektrat är 1700 Hz, innebär då detta att VFO'n skall vara inställd på 971.3 kHz
VFO och LO är det samma sak. (Sitter på jobbet och har inte tillgång till böckerna)
All NAVTEX broadcasts are made on 518 kHz, using narrow-band direct printing 7-unit forward error correcting (FEC or Mode B) transmission. This type of transmission is also used by Amateur Radio service (AMTOR). Broadcasts use 100 baud FSK modulation, with a frequency shift of 170 Hz. The center frequency of the audio spectrum applied to a single sideband transmitter is 1700 Hz. The receiver 6 dB bandwidth should be between 270-340 Hz.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Nja...det innebär att BFO (Beat Frequency Oscillator) ska vara på 1700Hz efter vad jag minns.

Din LO (=Local Oscillator !OLIK! VFO = Variable Frequency Oscillator) ska vara 973KHz men när signalen är dekodad ska den moduleras med 1700Hz och resultatet av detta är ursprungssignalen.

Allt tagit rakt ur minnet.

Jag har även för mig att man just kan offsetta LO och få ung. samma funktion men detta ger mer brus (= sämre känslighet) då mottagaren måste vara "öppen" för ett bredare frekvensspektrum varav det egentliga signal bara upptar en liten del av denna öppning.

En lösning kan vara att blanda 2 gg, först med en LO om 973KHz, förstärka MF'en ett par steg och sedan blanda in 911,7KHz och förstärka ett par MF-steg innan FM-dekodningen, denna lösningen ger ett bra brus/signal förhållande då den initiala "öppningen" kan vara ganska smal.
Senast redigerad av Icecap 3 mars 2006, 16:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Jag funderat på mer än halva dagen på det du skrev Icecap, men jag måste vara dummare äm katten här hemma. :oops:

Jag har lagt ut en pdfpå ett blockschema jag har ritat. Kanske det kan hjälpa så vi pratar samma språk.
Det jag inte förstår är vilka frekvenser som skall blandas efter första MF.

I boken jag har fått från SSA (Bli radioamatör gundkurs) så står det "Den första VFO'n kallas för lokaloscillator (LO) och den andra för BFO".
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

SSB _är_ inte det enklaste heller!

Teori: SSB är det ena sidbandet och innehåller enbart information. Om man då gör en mottagare där man offsetter LO kan man "återställa" alla data i signalen. Nackdelen är att man måste göra plats till 2 sidband varav det ena är "tomt" eller rättare fylld med brus.

Alltså tar man emot på "vanligt sätt" och justerar mitten av mottagningsfrekvensen till mitten av SSB'n i fråga., detta ger bäst signal/brus förhållande. Efter man sedan har förstärkat MF'en ett par steg till lagom nivå lägger man sedan till den saknade bärvåg och andra sidbandet vid att blanda ytterligare en gång och filtrera med mycket branta filtre. Anledningen till dessa branta filtre är att man ska blanda med 1,7KHz (BFO) och ska alltså filtrera bort ett mycket närstående spektrumbit.

MEN: jag sitter och får en tanke (jupp, det händer faktisk...): om man nu gör det första får man ju just ett FM-modulerat signal...om man sedan dekoder det direkt, du vill ju bara se de "digitala" bitsen och ska inte lyssna på det.....

Det är ett tag sedan jag sysslade med sånt här (hmmm...1979..) så jag är en aning ringrostig på SSB men jag hade ju börjat med att bygga de första steg (RX + LO + några steg MF) och sedan testat om jag kunne få tillförlitliga signaler vid att FM-dekoda MF'en direkt, skulle man ändå behöva BFO blir det ju lite besvärligt(= dyrt) med de branta filtre osv. men det kan ju byggas på i ett senare skede utan att jobbet är ogjort.
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Ok. Jag skall testa.
Jag har hittant en preamp m.m. som jag skall knåpa ihop först.
Vi som bor vid kanten av Vänern ligger på gränsen på att kuna te emot navtex (Grimeton).

Jag misstänker att det blir en feritantenn som skall lindas först.

Tack för hjälpen sålänge, jag återkommer säkert med fler dumma frågor :oops:
// Fredrik
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Frågor kan bara vara dumma om frågaställaren redan vet svaret!

Ska bli kul att höra hur det går.
Skriv svar