Jag har bestämt mig för att försöka bygga en skivspelare.
Jag kommer inte avslöja alla detaljer och då speciellt inte den motviktslösa upphängningen av tonarmen som skall bli spännande att testa i praktiken.
Annars är ide'n som följer:
Jag tar en 22mm spånskiva.
Jag ber min brädgård såga upp en kvadrat om 400X400mm.
Jag tar en linjal och ritar diagonaler.
Sen tar jag en passare och ritar en cirkel om 30cm diameter.
Sen tar jag en sticksåg och sågar upp cirkeln så gott jag kan.
Ojämnheter i sågytan bryr jag mig inte om då jag avser direktdrivning.
Direktdrivning är dock knappast att rekommendera för den mekaniska filtreringen mha remdrift är och förblir bäst.
Men jag vill göra det så enkelt som möjligt.
Så jag har tänkt använda en DC-motor med Tacho-generator.
Någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att Tacho-generatorns tolerans vad beträffar utspänning versus varvtal är rätt tight specad.
Dvs jag inbillar mig att jag kan sätta 33 1/3 varv/s rätt enkelt.
Jag är dock inte säker på detta.
Vad värre är är att jag vet inte ens vart jag kan få tag i en dylik motor.
Det enda jag vet är att vi har mycket fina motorstyrningar (MDL) på jobbet.
En rolig, om än rätt onödig, finess med Tacho är att skivspelaren blir stark.
Skulle du försöka bromsa skivtallriken efter att du startat den så kommer den kämpa emot och behålla varvtalet

Nåväl, i övrigt så lutar jag åt kvadratiskt kopparrör som tonarm.
Hade varit mer politiskt korrekt med aluminium men jag gillar koppar

Min upphängningside' gör nämligen att detta inte spelar någon roll.
Om man bortser från att nålen måste flytta den tunga armen hela tiden.
Vad kallas det för?
Tröghetsmoment?
Det kommer inte finnas nån friktion men det känns som om flyttandet av en tung tonarm kanske kan vara ett problem.
Jag kan inte det här men om det inte finns nån friktion, spelar då massan nån roll?
Jag kommer iaf prova kopparrör.
Anledningen till att jag vill ha ett kvadratiskt (eller rektangulärt) rör (för kablarna) är för att jag lättare skall kunna montera pick-up:en rakt.
Då är det liksom bara att skruva/löda på en plåtbit med dito "handtag" så har man en komplett tonarm

Slutligen, jag är helt kass på mekanik så det här skall verkligen bli en utmaning

MVH/Roger
PS
Skivtallriken kommer bli rätt tung trots "spånplatta". Dock hade det varit än häftigare med solid furu (som är mitt favoritmaterial). Problemet med solid furu är att typ 22X195 är dom största bräderna som hyvlas fram. Visst, man skulle kunna limma ihop större (alternativt bänkskiva) men jag tror jag kör enklast möjliga istället.