Oj vad man glömmer.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Oj vad man glömmer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Behövde ett litet program för att tillverka ÅÄÖ till min TFT Display. Tänker att jag slänger ihop ett quick and dirty i Delpi Pascal. Jag har tillverkat många hundratusen rader programkod till olika företag i Pascal genom tiderna, så det borde inte vara något problem tänker jag.

Nu är det ju bara det att det var sådär 20 år sedan jag arbetade proffesionellt med detta och när man snart fyller 70 så märker man att man begravt rubbet någonstans långt bak i arkivet. :(

Till att börja med så hittade jag inte mitt gamla Delphi, utan laddade hem en fri version (Lazarus) som är en klon av Delphi. (mycket trevligt). Sedan började ett gruvligt grävande i bland cellerna däruppe för att återuppliva det man en gång kunde som flytande vatten. :jimmyhacker:

Efter ett par nätter så fick jag slutligen till ett litet program där man kan klicka ihop sina fonter och spara eller hämta in från en textfil. Programmet är gjort endast för 8 x 12 pixels tecken för att passa lib till min GLCD. men det kanske kompletteras någon gång när jag får tid, så att man kan skapa fonter med andra format.

Skickar med programmet som är en körbar exe-fil i zip. om någon har samma problem som mig med just 8x12 pixels fonter till GLCD. Om någon känner sig manad att bygga vidare så kan jag även ladd upp källkoden.

Det sket sig. Skulle ladda upp det men det gick inte. ZIP-filen mer än 3 MiB.(3.64) Om någon är intresserad kanske det går via E-mail. Hör av er i så fall.
fontmaker.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oj vad man glömmer.

Inlägg av Glenn »

Jag har nåt sånt program som tillverkar tecken för vanliga HD44780 displayer som är väldigt smidigt, men jag antar att det är olika sätt att representera tecknen ? ..kan kanske vara en utvecklingside att stödja även dessa isåfall.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Oj vad man glömmer.

Inlägg av olalofberg »

Jag använde nyligen "the dot factory" för att konvertera svartvita fonter till hex-source.
Gillade det.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Oj vad man glömmer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Glenn skrev:Jag har nåt sånt program som tillverkar tecken för vanliga HD44780 displayer som är väldigt smidigt, men jag antar att det är olika sätt att representera tecknen ? ..kan kanske vara en utvecklingside att stödja även dessa isåfall.
Den sträng som representerar ett tecken är det binära talet läst från höger till vänster i matrisen som sedan konverterar till en sträng av hexadecimala talet för de 12 raderna, åtskilda av ett komma. Det måste altid vara en jämn multipel av 8 för bredd. (8,16,24 osv.)
Här kan man se mer.http://www.rinkydinkelectronics.com/r_fonts.php
Hur ser fontsträngen ut för HD44780?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2345
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Oj vad man glömmer.

Inlägg av nifelheim »

snyggt :tumupp:

posta gärna koden,
vore kul att kolla var ju typ 20 år sedan jag skrev något i pascal :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Oj vad man glömmer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Försökte posta men den är för stor. 3.6 MB drygt, zippad. Så det gick inte. Kanske kan ladda upp den till något fritt moln?
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Oj vad man glömmer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hela programmet gick ju inte att posta (för stort) men här kommer källfilerna. Vill man köra programmet får man ladda hem Lazarus och skapa ett projekt med filerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar