Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

danei skrev:
Henry skrev:Minst dubbelt så lång som de andra är något jag alltid gått efter.
Det beror ju på hur långa de andra är. Vad man ska sikta på är ju att jorden är den som släpper efter alla andra om man skulle sikta ur kabeln. Det är möjligt att dubbla längden stämmer där du brukar koppla. Men i det här fallet skulle det vara överdrivet.

Många kontakter är ju utformade så att det blir så om man skalar alla lika.
Nu menar jag förstås i allmänhet och inte ovan fall och det är förstås i förhållande till konstruktion hur jag gör. Har tex varit med om ett antal gånger där jag inte tyckt att dubbelt varit tillräckligt då kablar hade kunnat röra vid ledande höljen och kunnat dra av jorden innan det var utom fara om den bara varit dubbelt så lång och då således ökat lite för att undvika alla eventualiteter.
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

MiaM skrev:
1802 skrev:Jag har inget speiellt uttag, tror jag. Så ljudet spelas då upp både med och utan effekt.
Det brukar vara samma 6,3mm teleplugg både för ingång och utgång. Stereoplugg där ring är åt ena hållet och tip åt andra hållet. (Sleeve är givetvis signaljord). Minns inte vilket som brukar vara in respektive ut, om det ens finns nån standard. Det kan kanske vara brytjack som gör att allt ljud går genom effekten om kontakt stoppas i uttaget, eller så är det bara mixning av ljudet.
Min GEM orgel har 2 RCA ut i stereo. 1 RCA in i mono :-( . De borde gå att löda in sladd för stereo. Samt hörlurs uttag 6.3mm. På samma panel 2st 5-pol Din för midi.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av agfamatic »

Byggde in en sån här http://www.svebry.se/cap-meter-kit/4885-0
I en inbyggnadslåda med omkopplare och ett 9v batteri som drivkälla
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Purre »

sa0azs skrev:Min hårtrimmer, en Moser 1400 från 1993, ville inte fungera längre.

Efter att ha plockat isär den pekade misstankarna på strömbrytaren.
Den gick otroligt nog att demontera i sina beståndsdelar och, efter en putsning av kontaktblecken, dessutom att montera ihop igen. Passade också på att göra rent den ordentligt.

Nu fungerar den igen och kan fortsätta att göra tjänst. Den har klarat klippning av undertecknad varje vecka sedan inköp, och vi gjorde även lumpen tillsammans, med betydligt fler klippningar i veckan då Mosern tjänstgjorde som skvadronsfrisör :mrgreen:

En riktig kvalitetsprodukt!
Köper man kvalité från början och tar hand om sakerna brukar det hålla länge. Förra året köpte jag en Andis till hunden. Funderade på Oster, Andis och Aesculap men blev Andis med tanke på ljudnivå och pris. Bortser man från priset hade nog Aesculap legat bra till. Moser var inte aktuellt för min del då det inte gick att hitta i närheten så man kunde klämma och känna på det. Visst nu kostade klippmaskinen 1700kr och ett skär 400kr till på det men den lär hålla ett bra tag och bra tyst är den också vilket är perfekt med tanke på att hunden är lite nervöst lagd av sig :)
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av walle87 »

Blev tvungen att skaffa mig en ny dator. Insåg rätt snabbt att man fick bäst prestanda för pengarna om man köpte komponenter. Mitt gammla chassie var lite tråkigt men kändes ändå ovärt att köpa ett nytt. SÅ vad göra? Omvandla en gammal bandspelare till något användbart kanske!

Under byggets gång. Ut med all 70 tals elektronik och in med 2000 talet :-P
Bild

Färdigt. Usb finns på sidan. En riktig sleeper
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Dendär var skoj, varför inte klämma in innehållet från en gammal freestyle eller liknande till bandläsaren så att kasettdäcket fungerar också... :D
(Har ett liknande kasettdäck men tyckte det var synd att skrota det, men det är sant, man lär troligen aldrig använda dem igen...)
Senast redigerad av Mizzarrogh 25 mars 2015, 11:01:25, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Snyggt bygge! Är några av reglagen på fronten funktionella?
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av olalofberg »

Snyggt! :tumupp:
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av walle87 »

JO tanken har slagit mig. Vore frent om bandspelaren fortfarande var funktionell. Inte specielt svårt att få till det heller. Meeeeeeen bara häftigt för stunden. Inte så att man har ett gäng kasettband man brukar lyssna på fredg kväll :-P

Pottarna styr decibellmätarna. SÅ man kan justera hur många procent awesomness man känner sig :-D Brytarna är belysning av/på och ström till kasettdäcket.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av gOry »

Känner direkt att mätarna måste kopplas till cpu och minnes användning!!
MagnusK
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 januari 2015, 22:07:38

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MagnusK »

Gör kassett delen till ett bandminne a la C64! :lol:
Får ju inte plats så mycket men ändå.
emilrowland
Inlägg: 145
Blev medlem: 20 april 2011, 19:14:44
Ort: Gnesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av emilrowland »

Riktigt snyggt :D
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Postbag :) . Astabil vippa från ebay med 2 blå wow LED. Orkade inte kolla hur LED'n skulle vändas. I med en, murphy såklart inget ljus. Höll den ande löst emot den förste, här varde ljus :) . Men inget blink :( . Vände den förste och i med den andre rätt. Det blinkar :bravo: . Drivsladden blev FDD (från slaktat PCATagg). Med stiftlist blir det "plug and play" mot FDD i datorn.

Blev även en ljud till 5 LED. Jag funerar på en mod med filter. Så det kan bli 3-kanal ljusorgel. Med 3 enheter, och olika filter. Planerar att gå in efter första trissan med enkelt RC-filter.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Sverige »

Känner mej inte riktigt bekväm med blåsjobbet - andas ut/blåsa bort röken när man löder, för att slippa få upp den i ansiktet (kan vara en vanesak).

Tog en sån här fläkt och satte dit den på en "hjälpande hand" av den här typen.
(Som hade blivit ståendes för att klämmorna hade gjort sitt.)

Satte även dit ett fläktgaller.
Märkte att det behövdes...
F 1.JPG
F 2.JPG

Ställer fläkten så att röken sugs in och blåser ut åt lämpligt håll.


Sitter för övrigt mest i kammarn och löder... ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av G-man »

Gjort klart batteriet som jag ska ha till båten, har en step up som laddar batteriet från denna så jag kan ladda blybatteriet i båten - kör elmotor på sjön ibland så det behöver lite extra laddning då förutom de solceller jag har på den.

Det är ett 3S byggt med 18st 18650 batterier i varje cell. Alltså 54st totalt. Slängde på 2 balanceringskablar med så jag kan titta samtidigt som jag laddar det.

Varje 1S cell ligger i en lipopåse och så har jag avsäkrat med en 30A säkring.
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar