Strömtåligare utgångar till en LM3916 (velleman VU-meter)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rydfjord
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 mars 2006, 20:48:15
Ort: Eskilstuna

Strömtåligare utgångar till en LM3916 (velleman VU-meter)

Inlägg av rydfjord »

Vill driva en uppsättning med lysdioder från en LM3916, kretsen sitter i vellemans VU-meterbyggsats. Tror den pallar ca 13mA/utgång (enl. databladet). Jag vill driva 4 lysdioder/kanal (3,2V, 20mA st), totalt 40 lysdioder alltså.

Har kikat på guiden "Transistorn som elektronisk strömbrytare" och gjort några testkopplingar i 5Spice Analysis men inte blivit klokare.

Byggsatsen ska drivas med ett 12V bly-gel batteri och därför vore det bekvämt om "drivstegen" använde samma spänning.
Kan jag tex. använda utgångarna från byggsatsen, som egentligen matar varsin lysdiod, att trigga en transistor (per kanal)?
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Ett par darlington drivare ex. ULN2004 (som kan drivas direkt på 12v) kanske skulle funka? Då kan du ta ut 500mA/kanal. LM3916 kan väl drivas direkt från 12v med.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Vad exakt är det du inte blir så mycket klokare på?
Att använda utgångarna från byggsaten till att driva transistorer är en utmärkt ide.
Användarvisningsbild
rydfjord
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 mars 2006, 20:48:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av rydfjord »

Zyxel615 skrev:Vad exakt är det du inte blir så mycket klokare på?
Att använda utgångarna från byggsaten till att driva transistorer är en utmärkt ide.
Det är nog hur allt ska dimensioneras och vilka kringkomponenter som behövs. Läste analog-el och labbade en hel del på gymnasiet men kan inte påstå att jag kommer ihåg så mycket.

Ska undersöka ULN2004 som det tipsades om tidigare och återkommer om jag har fler frågor (vilket det antagligen blir :)
Skriv svar